Ga naar hoofdinhoud

BUSJE KOMT ZO | Renato vecht dagelijks voor parkeerplek


Waar de schilder gaat, daar gaat zijn busje. De vakman en zijn vervoermiddel zijn sinds jaar en dag onafscheidelijk. Een klassieke dieselbus, elektrisch aangedreven exemplaar of misschien zelfs een (bak)fiets? In deze serie portretteren we de schilder en z’n trouwe vier-, drie- of tweewieler. In dit nummer Renato Ruperti (38) uit Purmerend.

Renato Ruperti: 'De Pijp is één groot rampgebied wat parkeren betreft.' (Foto's: Roy Heethaar)
Voor abonnees

Waar de schilder gaat, daar gaat zijn busje. De vakman en zijn vervoermiddel zijn sinds jaar en dag onafscheidelijk. Een klassieke dieselbus, elektrisch aangedreven exemplaar of misschien zelfs een (bak)fiets? In deze serie portretteren we de schilder en z’n trouwe vier-, drie- of tweewieler. In dit nummer Renato Ruperti (38) uit Purmerend.

Het sneeuwt in De Pijp, er raast een kille wind voorbij en het gezicht van Renato Ruperti staat op onweer. ‘Het is goed dat ik je juist nu spreek’, zegt de schilder uit Purmerend op de stoep bij een klus aan het Cornelis Troostplein in Amsterdam. Geheel ontspannen kun je hem niet noemen, maar dat heeft een reden. ‘Weet je wat ik gisteren las op de Facebook-pagina van de gemeente Amsterdam?’, zegt hij verontwaardigd. ‘Dat ze de afgelopen vier jaar in totaal 7108 parkeerplaatsen hebben verwijderd. Én dat ze van plan zijn er nog meer weg te halen.’

Renato schudt zijn hoofd. Zijn ergernis over dit besluit spreekt voor zich, want parkeren is misschien wel de allergrootste uitdaging voor een schilder die vrijwel dagelijks in de binnenstad van Amsterdam aan het werk is. ‘Ja, zo is het. Het is nu al niet te doen. Er wordt zo ontzettend veel verbouwd in Amsterdam, kijk maar eens naar al die steigers om je heen. Waar moeten al die werklui straks nog heen? Ik heb gisteren meteen een bericht gestuurd naar de gemeente met de vraag of ze daar alsjeblieft eens over willen nadenken. Misschien kunnen er speciale werkparkeerplaatsen komen of zo. Doe íéts…’

Voor abonnees

Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van Eisma’s Schildersblad en SchildersVakkrant.

  • >> Log gratis in als abonnee van Eisma’s Schildersblad en/of SchildersVakkrant
  • >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen

Digitaal abonnement

Voor 17,- per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Ontheffing zero-emissiezones voor bus met glasresteel

Klusbus naar Openluchtmuseum

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024

Kabinet: schone dieselbestelauto’s jaar langer welkom in ZE-zone


Naar archief >