Ga naar hoofdinhoud

BUSJE KOMT ZO | Stefan van Zon houdt alles brandschoon


Waar de schilder gaat, daar gaat zijn busje. De vakman en zijn vervoermiddel zijn sinds jaar en dag onafscheidelijk. Een klassieke dieselbus, elektrisch aangedreven exemplaar of misschien zelfs een (bak)fiets? In deze serie portretteren we de schilder en z’n trouwe vier-, drie- of tweewieler. In de spotlights: Stefan van Zon (33) uit Ammerzoden.

Stefan van Zon: 'Ik vind een goede uitstraling enorm belangrijk.' (Foto's: Roy Heethaar)

“Waar gewerkt wordt, daar vallen spaanders”, zo luidt een afgezaagd gezegde. Maar bij de eigenaar van Van Zon Schilderwerken is daar nauwelijks iets van te merken: hij ruimt de ‘spaanders’ op voor je er erg in hebt. Zo netjes is hij. ‘Op het autistische af’, erkent Stefan van Zon op de werkplaats bij een klus op een industrieterrein in Zaltbommel.

Later in het gesprek zal met enkele treffende voorbeelden duidelijk worden hoever hij dat doordrijft, maar een eerste blik op zijn schildersbus zegt al genoeg. Matte metallic lak, strakke velgen, vanbinnen helemaal geschilderd én gepolijst. Het kan niet op.

Oogt gloednieuw

Voor sommige schilders is hun bus niet meer dan een praktisch voertuig, maar voor de Ammerzoder telt dus ook de buitenkant. Zoveel is wel duidelijk. De Opel Vivaro die we onder de loep nemen, werd begin dit jaar aangeschaft, maar is al acht jaar oud. En dat terwijl hij werkelijk gloednieuw oogt.

Een paar meter verderop staat ook nog een Mercedes Vito, die Stefan zelf dagelijks gebruikt. In dezelfde kleur – Indium Grijs – als de Vivaro, waarin zijn drie schilders in loondienst meestal rijden. Daarnaast heeft Stefan nog een oude Caddy. Maar die is aan vervanging toe, zegt hij. En op het moment dat dit artikel verschijnt, is er ook een nieuwere Vivaro aan zijn wagenpark toegevoegd.

Terug naar de Vivaro uit 2016. Er vallen direct enkele fraaie details op. De zwarte velgen springen in het oog en op de achterdeuren heeft Stefan vijf icoontjes laten verwerken in de lak. ‘Ze staan voor schilderwerk, spuitwerk, glas, behangwerk en exclusief/klein stucwerk’. Stefan is dit jaar ook begonnen met een ander bedrijf: All-in Renovlies, voor specialistisch behangwerk.

Tot zover de buitenkant. De schuifdeur van de bus gaat open. Stefan stoort zich direct aan een detail. Drie Festool-bakken staan netjes met de labels aan de voorkant in het schap, zodat je de inhoud eraan kunt aflezen. Maar de twee bakken rechts zijn achterstevoren in het houten framewerk geschoven. ‘Dan begint mijn bloed al te koken…’, zegt Stefan met gevoel voor overdrijving. ‘Weer die autistische trekjes, ik weet het.’

Ook een brandschone hal

Toch is het zeker ergens goed voor. ‘Naar klanten toe vind ik een goede uitstraling enorm belangrijk. Een nette bus wekt vertrouwen.’ En de eigenaar van de hal waar Stefan zijn opslag heeft, prijst zich vermoedelijk ook zeer gelukkig met hem als huurder. ‘Met grote regelmaat maak ik de hal brandschoon met een luchtcompressor. Daarnaast heb ik de ruimte op eigen kosten voorzien van een alarm, krachtstroom en ledverlichting. Ik wil het graag goed voor mekaar hebben en niet overal voor aankloppen bij de verhuurder.’

Hoofdlampje

Het woord verlichting brengt Stefan tot slot op nog een aardig detail. Uit het dashboardkastje van de oude Caddy tovert hij een hoofdlampje tevoorschijn. Klussen ze bij Van Zon Schilderwerken soms bij als mijnwerkers? Niets van dat alles: ‘Deze gebruiken we altijd om het stucwerk te controleren op oneffenheden. Dan heb je mooi de handen vrij’, verklaart Stefan, die deze methode naar eigen zeggen zelf heeft bedacht. ‘Ik ken niemand anders die dit ook gebruikt, maar bij ons ligt-ie standaard in de bus.’ Brandschoon, uiteraard.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Ontheffing zero-emissiezones voor bus met glasresteel

Klusbus naar Openluchtmuseum

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024

Kabinet: schone dieselbestelauto’s jaar langer welkom in ZE-zone


Naar archief >