Ga naar hoofdinhoud

Calculeren, hoe doe je dat? (1)


Calculeren. Gezond verstand gebruiken of hogere wiskunde? Bij kleinere werken vooral het eerste. Maar methodisch te werk gaan is altijd een voorwaarde voor een goede offerte. Calculeren begint met een goed inzicht in de aard en omvang van het werk. De tijdsfactor is allesbepalend.

 

Geloof het of niet, ook hier ter redactie komen vragen terecht in de trant van: ‘Hoeveel kan ik per uur vragen?’, of: ‘Wat zit er allemaal in een uurtarief?’. Voor de een is calculeren dagelijkse kost, voor de ander een hels dilemma.

 

Door marktomstandigheden is de afgelopen tijd een groot aantal nieuwe schildersbedrijfjes (lees zzp’ers) ontstaan. Vaak noodgedwongen, soms uit vrije wil, maar altijd om er met de beste bedoelingen een succes van te maken. Sla er de rubriek ‘Gestart’ in SchildersVakkrant maar op na.

 

Inderdaad, aspirant-schilders, schilders en gezel-schilders verdiepen zich in de regel niet of nauwelijks in het calculeren van schilderwerk. Misschien als verbreding bij de opleiding op niveau 3 (gezel-schilder), maar calculeren als volwassen deel van de opleiding kom je pas tegen op niveau 4 wanneer je wellicht ooit voor het ondernemerschap wilt kiezen. Maar als het zelfstandig ondernemerschap onvoorbereid je pad kruist, kan calculeren van schilderwerk ineens knap lastig zijn.

 

Calculeren en calculeren is twee, zelfs drie: inventariseren, opnemen en afprijzen. In dit artikel beperken we ons tot de aanloop naar de feitelijke opname, de inventarisatie. Heel simpel: calculeren begint namelijk wanneer een opdrachtgever iets van je wil, of als je een opdrachtgever ervan overtuigd hebt dat onderhoud nodig is. We hebben het in dit artikel dus niet over complexe aanbestedingen, maar over een eenvoudige onderhoudsvraag van een (particuliere) opdrachtgever. Wat overigens niet betekent dat jij de enige hoeft te zijn aan wie is gevraagd om een offerte uit te brengen. Vraag ernaar, om teleurstellingen te voorkomen.

 

Allereerst is de vraag belangrijk of het zin heeft om überhaupt tot calculeren over te gaan. Een calculatie kost tijd (en geld). Als je bijvoorbeeld twijfelt aan de kredietwaardigheid en/of aan de betrouwbaarheid van de opdrachtgever, of, belangrijker, als je twijfelt aan je eigen capaciteit, overweeg dan de opdracht af te slaan. Misschien beschik je (nog) niet over een netwerk om extra kennis en kunde (behangen, glas, timmerwerk) in te huren, mocht dat nodig zijn.

 

Omgekeerd, bij een vervolgopdracht kan de offerte soms een peulenschil zijn als je bij een bestaande klant terug mag komen. Je beschikt al over een deel van de gegevens en er bestaat een vertrouwensrelatie. Verkijk je daarom niet op die doorgewinterde schilderondernemers die het allemaal zo vanzelfsprekend afgaat. Ook zij zijn ooit vanaf nul en langzaam maar gestaag begonnen.

 

Voer ook te allen tijde een inspectie op locatie uit ook al ken je het soort woning of buurt nog zo goed. Het toont niet alleen betrokkenheid aan, ook heb je dan in één oogopslag een beeld van omstandigheden als bereikbaarheid, ligging ten opzichte van weersinvloeden zoals wind en zon, en niet in de laatste plaats, de staat van het onderhoud (vocht, scheuren, speling, houtrot). Je krijgt snel antwoord op: hoe gemakkelijk kun je er met een rolsteiger manoeuvreren, hoe toegankelijk is die dakkapel, welke beschadigingen moeten er eerst verholpen zijn voordat je er als schilder überhaupt aan de slag gaat en zijn er wellicht speciale verkeersvergunningen nodig?

 

En wat te denken van de kleurstelling. Welke kleuren tref je aan en welke kleur heeft de opdrachtgever op het oog? Sommige kleuren volstaan met één afwerkingslaag, maar lang niet altijd. Ook meent een opdrachtgever nog wel eens dat een keer overschuren en aflakken volstaat als bescherming voor de volgende acht jaar terwijl het toch echt een volledige beurt moet worden. Voorkom dus misverstanden.

 

Ogenschijnlijk onbelangrijk, maar toch een punt van aandacht: kun en mag je gebruik maken van elektriciteit en van het toilet? Zo niet, het huren van een stroomaggregaat en een mobiel toilet kost geld en kun je maar beter in een offerte opnemen.

 

Omdat tijd (arbeidsuren) in de regel de grootste post op een offerte is, is het zaak om dus een goed inzicht te hebben in beperkende omstandigheden die tijd kosten. Is schilderwerk voor de opdrachtgever het enige onderhoudswerk of zijn er meerdere disciplines aan het werk. Het zal niet de eerste keer zijn dat je als schildersbedrijf vele kostbare uren verliest omdat de installateur, de stukadoor en de timmerman andere prioriteiten hebben dan jij. Als schilder, als afwerker van het werk van anderen, kom je er altijd achteraan. Ben je in loondienst dan heb je dat wellicht altijd over je kant laten gaan, als ondernemer verlies je al snel vele niet declarabele uren. Vergeet ook niet reis- en transportkosten te noteren en maak mogelijk meerwerk al in een vroeg stadium bespreekbaar. Neem ze straks mee in de offerte. Daarmee toon je je professionaliteit aan.

 

Calculeren en op een nette en professionele manier offreren kost tijd, dus geld. Meen je je tijd beter te kunnen besteden met datgene waar je beter in bent, vakkundig schilderwerk afleveren, dan zou je kunnen overwegen om het uit te besteden aan een van de vele calculatiebureaus. Hierover meer in een volgend artikel.

 

Zoals uit dit artikel blijkt, voordat er één centimeter is berekend en één euro is bepaald, moet je als schilder al rekening houden met een complex aantal zaken. Gebruik daarvoor rustig een (eigen) checklist om te voorkomen dat er niets aan je aandacht ontsnapt.

 

Foto:

Het werk aan een oude boerderij calculeer je anders dan bij de opname voor moderne bouw met veel repeterende elementen

 


Ruim helft cyber-subsidiebudget nu aangevraagd

Per 1 januari wijzigingen in kleineondernemers-regeling

‘Zelfstandigen in de bouw staan onder druk’

Schildersbedrijf Wyger Smits krijgt nieuwe eigenaar

Spuitschilder Kevin ondernemer van het jaar