Wat in 2014 begon als een onafhankelijk agentschap op het gebied van coatings in de Benelux, is getransformeerd tot een internationaal coatingplatform onder de naam Ayold. Want de coatingmarkt verandert sneller dan menigeen denkt, aldus de initiatiefnemers Erik van der Schaaf en Vincent Walstra. Verkoopkanalen veranderen, merkbinding vervaagt en intelligente coatings maken hun opwachting. “Coatings gaan online”, is hun overtuiging. Zij zijn klaar om met ‘i-coatings’ de wereld te veroveren.
Ayold.com, met daaraan gekoppeld het platform op basis van de generieke domeinnamen zoals coating.nl, coating.de, coating.co.uk en dergelijke, ging op 19 februari jongstleden online. Een internationaal platform voor de coatingindustrie, geïnitieerd vanuit de Friese hoofdstad Leeuwarden. Ayold is dan ook een Friese naam en staat voor beschermer, maar ook heerser. “Net zoals een laag coating een oppervlak kan beschermen, maar tevens willen we een leidend platform in de mondiale coatingindustrie worden en in die zin dus ook heersen”, stelt Erik van de Schaaf, oprichter en directeur van Ayold uit. Samen met Vincent Walstra legt hij het concept en de visie van Ayold uit.
Van der Schaaf is al meer dan twee decennia werkzaam in de coatingindustrie (zie kader) en Walstra heeft zijn sporen verdiend in internet- en ICT-wereld. Wat de twee bindt, is de fascinatie voor vernieuwing en innovatie. Van der Schaaf: “Er is ontzettend veel gaande als je kijkt naar de veranderende distributiekanalen en productinnovaties in de coatingwereld. En online gaat in deze ontwikkelingen een steeds prominentere rol spelen. Daarvan zijn wij overtuigd. De ‘i’ in i-coatings staat echter niet alleen voor internet, maar ook voor intelligent, innovatief, informatief, interactief, inzichtelijk en internationaal.”
Kinderschoenen
Beide ondernemers hebben zich enigszins verbaasd over de terughoudendheid van de gevestigde coatingfabrikanten als het gaat om de mogelijkheden van online marketing. Van der Schaaf: “Dat staat echt nog in de kinderschoenen. Eigenlijk is het toch onvoorstelbaar dat er nog heel veel coating en coatings domeinnamen vrij waren en wij recentelijk coating.nl hebben kunnen overnemen? Maar dat biedt voor ons juist enorme mogelijkheden.”
Het eerste wat hij deed, was het vastleggen, en soms aankopen, van tussen de vijftig en zestig domeinnamen en nog eens circa 250 productspecifieke domeinnamen. ‘Long tail keyword’ technieken, dat is voor een deel de crux waar het om draait, legt Walstra uit. “Productspecifieke of toepassingsgerichte benamingen, zoals bijvoorbeeld ‘brandwerende coating voor beton’ of ‘haccp coating voor vloeren’. Doel is dat je steeds organisch bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnt en prospects daardoor binnenkomen op ons platform. Mensen, zowel in de B2B-markt als consumenten, zoeken namelijk naar toepassingen of oplossingen en nauwelijks naar merken. Daar spelen wij met onze SEO op in en rollen dat nu mondiaal uit. Zo kan het gebeuren dat wij een aanvraag krijgen uit Hongkong over een brandvertragende coating voor gordijnen. Vervolgens wordt het netwerk van Erik ingezet om daar de juiste fabrikant of leverancier aan te koppelen.” De focus ligt met name op coatings in relatie tot zuivel en voeding, water, gezondheidszorg, brandwering, cleanrooms, olie en chemie”.
Intermediair
“Wij verkopen zelf geen coatings”, benadrukt Van der Schaaf. “The product is always bigger than the company. Ayold is een agentschap, een intermediair voor de coatingindustrie. Wij willen verbindingen leggen tussen onze partners en nieuwe prospects die op zoek zijn naar een product of, beter gezegd, een oplossing. En dat doen we voornamelijk online omdat de wereld een digitale marktplaats is geworden. Daarnaast zie je een ontwikkeling dat coatings, naast de bekende beschermende functie, steeds vaker specifieke eigenschappen krijgen. Denk bijvoorbeeld aan antibacteriële of lichtgevende coatings, maar ook aan smart coatings die een steeds grotere rol in ons leven gaan spelen. De vraag wat het juiste product is voor jouw toepassing, wordt daardoor echter steeds moeilijker zelf te beantwoorden. Mensen zoeken online naar antwoorden en komen dan bij ons terecht. En wij kunnen de optimale verbinding met een geschikte oplossing leggen, omdat we merkonafhankelijk zijn. Dát is het idee.”
Verdienmodel
Omdat beide heren zeggen dat deze adviezen gratis zijn, dringt de vraag zich op wat het verdienmodel van Ayold is. Daar doet Van der Schaaf niet geheimzinnig over. “We hebben een aantal investeerders die geloven in dit concept en daarnaast genereren we inkomsten via een zevental partners die ons ondersteunen via een abonnement. Op dit moment voornamelijk fabrikanten uit Nederland en België die internationale ambities hebben. Wij bieden hen toegang tot markten die ver weg liggen, zonder dat ze daar zelf in sales of fysieke agenten hoeven te investeren. Wij zoeken meer partijen die daarvoor open staan. Daarnaast krijgen we een leadvergoeding als we een echte prospect aanbrengen. Het is de bedoeling dat die laatste inkomstenstroom steeds groter wordt.”
Omdat Ayold mondiaal op internet opereert, kunnen ook snel trends worden gesignaleerd. Walstra: “Zo trekt de woningmarkt in Canada weer aan en dat uit zich direct in het aantal zoekopdrachten ‘voor brandvertragende coatings op hout’ die bij ons via Canada binnenkomen. Maar ook zien we in onze contreien bijvoorbeeld belangstelling voor transparante antislipcoatings in sanitaire toepassingen. Het leveren van data wordt in de toekomst dan ook een apart businessmodel.”
Initiatiefnemers
Erik van der Schaaf (45), directeur en oprichter van Ayold, zit al meer dan 20 jaar in de verf en de coatingindustrie. Hij is werkzaam geweest voor verschillende verffabrikanten en startte in het begin van dit millennium zijn eigen onderneming Friesland Coatings en In2Fire (brandwerende coatings). Dat bedrijf ging in 2008 ter ziele, maar de fascinatie voor coatings bleef. In 2014 richtte hij Ayold op, dat begon als een onafhankelijk agentschap op het gebied van specialistische coatings en nu een mondiaal online platform moet worden.
Vincent Walstra (24) is al ondernemer sinds hij begon met zijn HBO-studie commerciële economie. Zijn bedrijf Junga Hosting hield zich bezig met webhosting en domeinnamen en werd in 2013 verkocht. Zijn tweede onderneming, Optiom, is een bedrijf dat zich toelegt op geavanceerde video conferencing en virtueel klantcontact. Eind vorig jaar werd het overgenomen door Qconferencing in Amsterdam, waar Walstra nu tevens in het managementteam zit. In 2015 stond Walstra in de ‘Sprout 25 onder 25’ lijst van veelbelovende jonge ondernemers. Sinds begin dit jaar neemt hij deel in Ayold en is daar de online marketingspecialist.