Ga naar hoofdinhoud

Contactloos Renoveren


Renoveren in een bestaande woonsituatie is in deze anderhalvemetersamenleving lastig. Want hoe houden bewoner(s) en uitvoerenden voldoende afstand zonder elkaar voor de voeten te lopen? De drie Brabantse onderhoudsbedrijven Caspar de Haan, KnaapenGroep en Elk ontwikkelden zelf een coronaprotocol Contactloos Renoveren. Een nieuwe vorm van werk. ‘Fysiek op afstand, persoonlijk dichtbij’, zo luidt het gezamenlijke credo.

Foto: Caspar de Haan

In maart vorig jaar, toen de eerste virusgolf op haar hoogtepunt was, staken de drie bedrijven al de koppen bij elkaar. Hoe nu verder? Het protocol van Bouwend Nederland en Techniek Nederland dat er lag, was niet geschikt voor communicatie met bewoners: te complex en niet direct op de praktijk gericht. “Wij wilden bovendien aan bewoners en opdrachtgevers laten zien dat we (samen) goed nagedacht hadden over een veilige oplossing.”

Zelf in actie
Noodgedwongen lag het renovatie- en mutatiewerk in de corporatiewoningen twee weken stil. Het besef bij de drie onderhoudsbedrijven kwam snel bovendrijven dat ze zelf in actie moesten komen.

Waarom voldeed het coronaprotocol van Bouwend Nederland en Techniek Nederland niet voor jullie?
Thijs Portz, communicatiemanager van Caspar de Haan: “Op directieniveau is het een passend document, maar voor onze uitvoerende medewerkers zijn de teksten te lang en te abstract. Die gaan dat protocol niet doorlezen.” Hélène van Pinxteren, marketing- en communicatiespecialist bij Elk, valt haar collega bij: “Het is vooral een beleidsmatig document. Onze collega’s van de werkvloer en de bewoners waar we komen, hadden behoefte aan een compact, helder stappenplan, verduidelijkt met illustraties.

Tiny houses als tijdelijke werkplek voor de bewoners van een te renoveren flat
Foto: Caspar de Haan

Hoe komen deze drie bedrijven erbij om samen het protocol ‘Contactloos Renoveren’ te ontwikkelen?
“We zitten in dezelfde branche en werken over het algemeen voor dezelfde corporaties”, zegt Van Pinxteren. “Dankzij onze gezamenlijke aanpak borgen we de veiligheid en bieden we zekerheid aan de bewoners, opdrachtgevers en onze eigen medewerkers. Met dit protocol bestrijken we een breed palet van werkzaamheden van onze bedrijven; het is geschikt voor zowel opnames als de daadwerkelijke renovatie in een ruime woning of een klein appartement. Daarnaast is de kracht van deze gezamenlijke aanpak dat onze opdrachtgevers het protocol weer verspreiden naar hun ketenpartners, waardoor het bereik steeds groter is geworden.”

Stappenplan
‘Contactloos renoveren’ werd in mei vorig jaar gelanceerd. Resultaat is een bondig, illustratief stappenplan dat stap voor stap uitlegt hoe er contactloos en veilig gewerkt kan worden in de woning. De flyer wordt bij elke woning waar een renovatie is gepland in de bus gegooid, zodat de bewoner weet wat hem te wachten staat.

Wat is essentieel in jullie coronaprotocol?
Thijs Portz: “Dat er sterk is geredeneerd vanuit het perspectief van de bewoners. Wij communiceren onze veiligheidsmaatregelen, maar we geven ook heel duidelijk aan wat we van de bewoners verwachten. Bijvoorbeeld dat ze altijd op 1,5 meter van onze medewerkers blijven en wegblijven uit ons werkgebied. En als ze toch bij de medewerkers in de buurt komen een mondkapje dragen. Ook vragen we alvast de relevante deuren open te zetten, zodat de medewerkers deze niet hoeven aan te raken. We gaan wel alleen in een woning aan de slag met expliciete toestemming van de bewoner. Bij twijfel, angst of gezondheidsklachten stellen we de werkzaamheden in die woning uit.”

Positief ontvangen
Het protocol van de drie Brabantse onderhoudsbedrijven is, naar eigen zeggen, positief ontvangen door klanten en opdrachtgevers. Portz: “Eigenlijk willen alle partijen hetzelfde. Dat het werk waar mogelijk veilig doorgaat. Ook bewoners leven naar het moment toe; zij wensen heel snel van een opgeknapt huis te kunnen genieten. Kijk, als je zo’n coronaprotocol goed communiceert, dan wordt het makkelijker geaccepteerd. Het protocol zelf is natuurlijk niet genoeg. Het is een belangrijk onderdeel van een groter geheel, waarin ook persoonlijk contact belangrijk is.”

Wat is het lastigste om van het coronaprotocol te handhaven?
Daar hoeft Van Pinxteren niet lang over na te denken: “Bewoners vinden het over het algemeen lastig om afstand tot onze medewerkers te houden. Zeker nu corona langer duurt en mensen het beu zijn. Daarnaast zijn bewoners uiteraard heel nieuwsgierig hoe we de werkzaamheden uitvoeren. Daarom zien we er strikt op toe dat de anderhalve meter afstand wordt gehandhaafd. We hebben verschillende middelen om onze werkplek af te zetten, zoals deurhangers met de tekst: niet betreden.”

Een aparte lunchplek voor de medewerkers wordt gecreëerd
Foto: Caspar de Haan

Mondkapjes
Gedurende vorig jaar nam de overheid steeds strengere veiligheidsmaatregelen om ongewenste contacten tegen te gaan. Daar pasten Caspar de Haan, Elk en KnaapenGroep hun protocol op aan. Maar het drietal liep ook op maatregelen vooruit, zoals het invoeren van mondkapjes. Het protocol is niet in beton gegoten; het kan flexibel worden aangepast als de omstandigheden daarom vragen. In het dagelijks werk van de drie bedrijven zijn de arbeidsomstandigheden vaak verschillend.
Als er bijvoorbeeld in een appartementencomplex renovatiewerkzaamheden plaatsvinden, dan is het mogelijk het coronaprotocol te voorzien van aanvullende maatregelen. “Bijvoorbeeld een loopplan en het vaststellen van een maximum aantal medewerkers per verdieping”, zeggen Portz en Van Pinxteren. Een ander praktisch voorbeeld is het zetten van glas. Daarbij kan de anderhalve meter niet worden gehandhaafd, want een dergelijke klus moet je altijd met twee man doen. “Daarom werken we in dit soort situaties met vaste buddy’s, waardoor de kans op besmetting kleiner is.”

Slotvraag natuurlijk: werkt het protocol?
Portz: “Ja! Ik kan me geen vervelende incidenten voor de geest halen en we hebben bijna geen coronagevallen gehad. Onze opdrachtgevers en bewoners zijn enthousiast over dit protocol.”

Ruimte voor thuiswerkers
Steeds meer mensen werken thuis en daar passen Caspar de Haan, Elk en KnaapenGroep hun strategie op aan. Zo worden modelwoningen en leegstaande woningen steeds vaker ingezet als tijdelijke werkplek voor bewoners die vanwege de renovatiewerkzaamheden thuis niet meer rustig kunnen werken.

Mondkapjes zijn verplicht volgens ‘Contactloos Renoveren’
Foto: Elk

Auteur: Marcel van Rijnsbach

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Veeneman treedt toe tot Omdus Groep

Partnerschap renovatie en verduurzaming woningen