Ga naar hoofdinhoud

‘Continu spanning in de markt’


WIJCHEN – De verfproducent fabriceert verf en de verfgroothandel verkoopt het. Beide met als doel, ieder vanuit eigen kennis en kunde, om de schilder(ondernemer), zo optimaal mogelijk te bedienen. Ze zijn spelers op een toneel waarop ieder zoveel mogelijk de regie probeert te krijgen.

 

Met de overname door PPG (o.a. Sigma, Veveo, Boonstoppel, Glidden) van de 24 vestigingen van ProCoatings vond een behoorlijke aardverschuiving in verfgroothandelland plaats. ‘Een defensieve actie’, aldus de Amerikaanse multinational. Met de overname zou het evenwicht tussen PPG en AkzoNobel (o.a. Sikkens, Trimetal, Herbol) qua verfgroothandelsbalans nu op respectievelijk 35% en 40% liggen, aldus een artikel in Het Financieele Dagblad. De overige 25% behoort de onafhankelijke verfgroothandel toe. Geen verfgroothandelaar is dit ontgaan. Op deze pagina laten twee onafhankelijke verfgroothandelaren uit dezelfde regio hun licht schijnen over deze (markt)ontwikkelingen.

 

De Jonge Coatings met vestigingen in Wijchen (bij Nijmegen), Elst en Oss is zo’n onafhankelijke verfgroothandel met als hoofdmerk Trimetal. Het bedrijf is tevens actief met Partners in Paint, een collectief van 7 onafhankelijke verfgroothandelaren met als doel de schilderondernemer ‘naast het reguliere schilderwerk’ te ontzorgen.

 

Tevens is De Jonge Coatings lid van inkoopcoöperatie van onafhankelijke verfgroothandelaren Copagro. Maar ook is Sander de Jonge Coatings (eigenaar van De Jonge Coatings) franchisenemer van het merk Sikkens met zijn bedrijf Sikkens Gelderse Poort in Nijmegen.

 

Sander de Jonge: ‘De grossier is en blijft een dankbare gesprekspartner’
Foto: HvG

Hoezo onafhankelijk? Directeur Sander de Jonge: ‘De Jonge Coatings staat volledig op zichzelf, volledig onafhankelijk. Je hebt om je business goed uit te voeren een sterk merk nodig, in dit geval Trimetal. Die keuze stamt nog uit de tijd dat mijn vader het merk Brink/Molyn voerde, wat later Trimetal werd.’ Volgens De Jonge kent elke fabrikant en grossier zijn eigen merken- en regiobeleid.

 

De Jonge typeert de sector als een verdringingsmarkt. ‘De verfplas in Nederland groeit niet maar krimpt. Als groei en bestendiging dan je doelstelling is, zul je als producent maar ook als groothandel de ander moeten proberen te verdringen. Er zit dus continu spanning in de markt.’

 

Ook de samenstelling van de afnemers is in enkele jaren voor de verfgroothandel grondig veranderd. Door onder andere de economische crisis is het aantal zzp’ers toegenomen. De zelfstandige ondernemers hebben daarmee de particuliere markt grotendeel in handen. ‘Het aantal schilders is weliswaar afgenomen, maar de hoeveelheid ondernemers is gedurende deze periode dus alleen maar toegenomen. Wel stagneert de aanwas van het aantal nieuwe starters nu duidelijk. Die ontwikkelingen moet je onderkennen én er ook op inspelen. Bijvoorbeeld door te zorgen voor een goede distributie.’

 

De Jonge doelt daarmee op levering op locatie en in speciale afhaalkluizen voor schildersbedrijven waarmee de klant 24 uur kan worden bediend. ‘Maar onderschat de adviserende en sociale functie van de grossier niet. Het mag dan ouderwets lijken, voor alle schildersbedrijven is en blijft de grossier een dankbare gesprekspartner.’

 

Toch zal de geografische afstand volgens De Jonge een rol van betekenis blijven: ‘Omdat schilders ook snel over materialen willen kunnen beschikken, beoordeel je de bereikbaarheid van je merken in de regio. Als die niet optimaal is zul je de mogelijkheden voor uitbreiding onderzoeken. Dat hebben we destijds ook gedaan door een vestiging in Elst en in Oss te openen.’

 

De Jonge ziet de bouwmarkt (nog) niet als een bedreiging. ‘Bouwmaat bijvoorbeeld heeft een verfafdeling en ook Hornbach heeft een professionele verfafdeling, maar ze beschikken niet over de specialistische kennis en fijnmazige service die wij kunnen leveren. Ik zie mijn klanten daar niet naartoe gaan.’

 

 

 

‘Het moet rendabel blijven’

 

NIJMEGEN – Vrij zijn om je eigen pad te kiezen is voor Vincent en Ben Hagemans, de directie van Hagemans Verf, voorwaarde om jezelf vrije verfgroothandel te kunnen noemen: ‘Autonoom kunnen handelen. Geen beperkingen of strikte eisen opgelegd krijgen door producenten.’

 

Het bedrijf telt behalve in Nijmegen nog professionele vestigingen in Arnhem en Venray, en twee woonwinkels in Groesbeek en in Gennep waar de professionele schilder ook terecht kan.

 

Voor Vincent en Ben Hagemans blijft de bereikbaarheid voor de klant een punt van voortdurende aandacht. ‘Op relatief korte afstand van elke ondernemer zitten, zou betekenen dat je meer vestiging zou moeten openen. In Boxmeer bijvoorbeeld, tussen Venray en Nijmegen, daar zit nu niets’, aldus Vincent Hagemans. ‘Vraag blijft: moet je dat willen? Bij elke bedrijfskeuze moet je je de vraag stellen: wat is het rendement? Hoe ziet je verdienmodel eruit?’, vult Ben Hagemans aan.

 

De broers vragen zich af of een verdere verdichting van het groothandelsnetwerk betaalbaar is. Ben Hagemans: ‘Het aantal liters groeit niet en de prijzen staan onder druk. Dat krijg je nooit rendabel.’ Een meer fijnmazige distributie zal volgens Vincent Hagemans eerder soelaas bieden: ‘Denk hierbij aan dagelijkse levering of spoedleveringen op locatie zodat de schilder niet van het werk weg hoeft. Ik geloof niet zo in afhaalpunten op iedere 20 minuten afstand. Daarvoor is de bevolkingsdichtheid in ons werkgebied te gering.’

 

Als Vincent Hagemans naar de toekomst kijken, valt die lastig te voorspellen. Ook nu spelen de twee multinationals daar een hoofdrol in. ‘Die overnameperikelen door PPG van AkzoNobel vorig jaar, daar denk je over na. Dat is een mondiale kwestie. Wat zou dat voor consequenties geven? Nog even los van het gegeven dat PPG dan driekwart van de verfplas in het kleine Nederland beheerst. Daar zou een mededingingsautoriteit in Nederland nooit mee akkoord gaan. Dan zal er gesaneerd moeten worden; merken worden afgestoten en het gehele merkenbeleid gaat op de schop. Een chaotische periode met mogelijk kansen voor de verfgroothandel. Het is nu weer relatief rustig, maar die storm kan zo maar weer opsteken. En laat een producent maar een teken van zwakte zien, staat de volgende multinational voor de poort om de markt te bestormen.’

 

Vincent Hagemans doelt daarmee op Sherwin-Williams, de Amerikaanse multinational die recentelijk de professionele bouwverf Valspar via een vestiging van Hornbach op de Nederlandse markt bracht. ‘De professionele bouwmarkten en bouwmaterialengroothandels proberen al jaren een grotere rol in de professionele verfmarkt te gaan spelen. Maar met onze adviesfunctie, de hoge servicegraad, de begeleiding van projecten op locatie, weten wij ons duidelijk te onderscheiden. Daarom zijn wij er van overtuigd dat er altijd ruimte blijft voor de onafhankelijke, vrije verfgroothandel.’

 

Foto bovenaan artikel:

Ben (links) en Vincent Hagemans: ‘Geloof in de onafhankelijke groothandel’

Foto: HvG

 


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper