Ga naar hoofdinhoud

De Lasenberg VSO in Soest biedt praktische schildersopleiding aan


In het voortgezet speciaal onderwijs (vso) is de instroom van jongeren die kiezen voor techniek relatief gering, laat staan voor de kleine beroepsgroep ‘schilderen’. Op initiatief van vakdocent en stagebegeleider Bram van Triest is daarin verandering gekomen op De Lasenberg VSO in Soest. Op 24 januari werd in het bouwtechnieklokaal van deze middelbare school een praktijkruimte ‘schildertechnieken’ geopend om leerlingen zo praktisch mogelijk op te leiden in schilderen, wandafwerking en het plaatsen van glas.

De opening van de schilderopleiding in Soest werd verricht door Jonathan, één van de leerlingen van De Lasenberg

De Lasenberg is een school voor Voortgezet Speciaal Onderwijs en onderdeel van ’s Heeren Loo Onderwijs. Er wordt lesgegeven aan leerlingen die specialistische ondersteuning nodig hebben. In kleine groepen geeft men veel individuele aandacht aan jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar.

De opleiding biedt hen wat nodig is om te kunnen leren en werken. Daarom geeft de school zoveel mogelijk praktisch onderwijs in diverse arbeidsmarktgerichte vakgebieden, om zo de leerlingen te laten uitstromen naar een werkgever of om een goede aansluiting te creëren naar het mbo-niveau 1 of 2. Met een verdiept vak ‘schildertechnieken’ binnen bouwtechniek realiseert de school een nieuwe leeromgeving waar alle disciplines van het schildersvak kunnen worden aangeleerd.

Schilderen en opleiden

Vakdocent Bram van Triest is ruim negen jaar betrokken bij dit type onderwijs. Hij heeft daardoor een brede ervaring in het ondersteunen en intensief begeleiden van deze leerlingen. Daarnaast is het schildersvak hem niet vreemd want hij komt uit een echte schildersfamilie. Zijn opleiding volgde hij aan het Cibap in Zwolle en daarna werkte hij jarenlang als zzp’er in het schildersvak.

Van Triest vertelt: “Naast het vak schilderen lag mijn interesse in het opleiden van jongeren. Dat heb ik gevonden in het VSO. Het is prachtig om met deze leerlingen om te gaan en hen daarnaast op te leiden in een arbeidsmarktgericht vak. Zo liep ik al jaren met het idee om voor deze praktisch ingestelde leerlingen een deel van het lokaal bouwtechniek in te richten voor schildertechnieken. Van idee naar realisatie is een hele stap, want goede ideeën alleen zijn niet voldoende.”

Directeur Rob de Bruijn van De Lasenberg maakte dat tijdens zijn openingsspeech duidelijk: “Bram heeft passie en liefde voor het vak schilderen. Vandaar het initiatief om een praktijkruimte voor dit vakgebied te ontwikkelen. Hij wist ons als directie te overtuigen dat zo’n verdiept vak ‘schildertechniek’ een goede aanvulling kan zijn binnen bouwtechniek.”

Docent Bram van Triest poseert trots met drie leerlingen in de praktijkruimte ‘schildertechnieken’

Opzet en doel

“Het idee van mij was een echte praktijksituatie te realiseren om de leerling uitdagend, gedifferentieerd vakonderwijs in schilderen aan te bieden”, zo vertelde vakdocent Van Triest bij de officiële presentatie. “Om mijn ideeën te verwezenlijken, benaderde ik onder andere Mark Hulsen, manager van het onderwijsexpertise-centrum van OnderhoudNL. Hij bracht mij in contact met coördinator Johnny Serne van de Schildersvakopleiding Amersfoort. Met Johnny heb ik vervolgens de mogelijkheden besproken om een opleiding op te zetten die zo praktisch mogelijk ingericht moet zijn.”

“Wij denken hiermee leerlingen enthousiast te kunnen maken om voor een carrière te kiezen in de schilders- en onderhoudssector, of om een studiekeuze te maken voor een goede vervolgopleiding via de schildersvakopleiding. Met deze scholing willen wij binnen De Lasenberg werken naar een SVA-certificaat (leerlingen kunnen zich dan certificeren voor aantoonbare vaardigheden die nodig zijn om een plek te verwerven op de arbeidsmarkt, red.). Hierbij ligt de nadruk op arbeidsvoorbereiding.”

Lessenopbouw

Bij De Lasenberg kent het leerstofaanbod een fasegewijze opbouw, waarbij binnen de lessentabel de kennisvakken, waaronder rekenen en talen, stapsgewijs plaatsmaken voor praktijkvakken zoals consumptieve techniek, metaalbewerking en bouwtechniek, waaronder nu ook schildertechniek.

Van Triest legt uit: “Wanneer een leerling uitblinkt in en gemotiveerd is voor één van de praktijkvakken, bijvoorbeeld schilderen, kan hij of zij vanaf de middenbouw (leeftijd 14+) ervoor kiezen om verdiepte trajecten te volgen. Dat houdt in dat een leerling één dag per week onder begeleiding van de vakdocent bezig is met – in ons geval – schilderen. Dit kan nu in de praktijkruimte van onze school of op locatie bij een schildersbedrijf.”

Oefenwanden

In het bouwtechnieklokaal zijn onder leiding van Ad van Vulpen oefenwanden met kozijnen, deuren en ramen geplaatst die gelijk zijn aan de wanden bij een schildersvakopleiding. Hierop kunnen de leerlingen de basisvaardigheden van schilderen, glasplaatsen en wandafwerking aanleren. De producten die nodig zijn, worden gesponsord door Sikkens Paint Center (Bastiaan Bliekendaal) en AkzoNobel (Diederik van Triest). Van Triest maakte voor de theoretische ondersteuning een lescyclus, met behulp van lesstof die Savantis ontwikkelde. Hierin worden alle basisvaardigheden met betrekking tot schilderen op een eenvoudige wijze weergegeven.

Adviseur en coördinator Johnny Serne(links) met stagebegeleider Tom Feijenberg (rechts) van de Schildersvakopleiding Amersfoort

————————————————————————————————————————

Stageplekken.
“De Lasenberg VSO biedt (schilder)leerlingen eveneens een stagetraject aan dat passend is bij de begeleidingsbehoefte, wensen en mogelijkheden van de leerling. Voor leerlingen die naar arbeid uitstromen, wordt gezocht naar een stageplaats zo dicht mogelijk bij de woonomgeving, zodat ook zelfstandig reizen mogelijk is. “Eén van de bedrijven waar wij stagiairs plaatsen is Roza Vastgoedonderhoud in Culemborg. Deze onderneming stelt haar deur van harte open voor onze leerlingen”, zegt vakdocent Bram van Triest.
Harm Veldhuizen, stagecontactpersoon bij Roza, legt uit waarom het bedrijf zoveel waarde hecht aan stagiairs uit het VSO. “In het kader van Sociaal Ondernemen stellen wij ons bedrijf graag ter beschikking. Onze leermeesters laten de stagiairs zoveel mogelijk meedraaien binnen zijn of haar mogelijkheden. Wij proberen structuur aan te bieden in sociale vaardigheden en werken. Wij zijn daarin realistisch. Niet alles kan, maar meestal meer dan je denkt. Roza geeft leerlingen perspectief voor nu en in de toekomst.”
———————————————————————————————————————–


Bij de officiële opening van de schilderopleiding overhandigde directeur Rob de Bruijn van De Lasenberg docent en initatiefnemer Bram van Triest een attentie

Onder leiding van Ad van Vulpen zijn voor de leerlingen oefenwanden met kozijnen, deuren en ramen geplaatst

Tekst: Gerard Scholten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet

AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn