Ga naar hoofdinhoud

De taperevolutie


Het afplakken van schilderwerk is in een relatief kort tijdsbestek veranderd van een handig hulpmiddel bij het schilderen naar een techniek op zich. Waar je vroeger hier een daar een rolletje crepetape in de bus had, staat er nu een uitgebreide koffer met allerhande soorten tape en ander afplakmateriaal vooraan in de bus. Vooral de gele tape is uitgegroeid tot een essentieel materiaal tijdens schilderwerk.

Tape verwijderen als de verf nog nat is, is bepalend voor een strak eindresultaat

Zo’n tien jaar geleden werd je nog vreemd aangekeken als je voor het afschilderen het glas afplakte. Dan kon je niet besnijden en dus was je geen echte schilder. Dat is ondertussen wel anders. Het strak afplakken van het glas is in een relatief korte termijn gemeengoed geworden. Uiteraard bij spuitwerk, maar ook bij afwerking met de kwast. Er blijven situaties waarbij strak uit de hand besnijden een betere optie is, maar tape wordt steeds vaker ingezet en hierdoor zijn de mogelijkheden om strak schilderwerk te maken een stuk groter geworden.

De huidige kwaliteit van de gele (of soms gouden) tape is zo goed geworden dat het niet alleen gebruikt wordt om glas af te plakken. Doordat strakke lijnen nu relatief eenvoudig te verwezenlijken zijn, zie je steeds vaker creatieve afwerkingen op muren verschijnen. Van een lambrisering tot een ware creatie met veel verschillende kleuren. Door toepassing van een zelfnivellerende laser is het veel makkelijker geworden om bijvoorbeeld een lambrisering of vlakverdeling uit te zetten. Geen geklooi meer met meten en potlood, maar gewoon de laser volgen met de gele tape, muurverf er op en klaar. Nou nee, zo simpel is het nu ook weer niet. Want slim nadenken over de volgorde van de kleuren, de dekking en droging is belangrijk en een wezenlijk onderdeel van ons vakmanschap geworden. Zo is afpakken uitgegroeid tot een techniek op zich.

Voor muren met een kleine korrel, zoals kwartsverf of de bobbeltjes van glasweefsel, zijn er ook prima oplossingen gevonden. Om deze goed af te plakken, kan je bij kleine oneffenheden de rode tape gebruiken. Deze vult met zijn speciale lijmlaag de kleine oneffenheden op, maar bij wat grovere korreltjes is de “tape-en-kit-truc” de aangewezen methode. Met de laser zet je de lijnen uit, plakt deze af met gele tape en vlak voor het sauzen kit je dun over de naad van de tape heen. Goed aandrukken met de vinger en daarna er meteen overheen schilderen. Door de dikte van de kit loopt deze niet onder de tape door en vormt zo een barrière voor de dunnere muurverf. Na aanbrengen van de muurverf moet de tape direct verwijdert worden, voordat de droging intreedt. Met deze methode zijn ook de wat grovere muren te voorzien van strakke vlakverdelingen.

Dat de gele tape en kit goed samengaan blijkt ook wel uit het feit dat deze combinatie heel strak werk kan opleveren bij het schilderen langs het glas. In deze situatie wordt de tape zo’n 3 millimeter van de (soms wat uitgesneden) kit op het glas geplakt. Voor het schilderen komt er een heel dun randje glaskit op de oude kit die deze ruimte opvult. Daarna wordt er over de nog relatief natte kit heen geschilderd en daarna wordt de tape meteen verwijderd. Doordat er eerst kit en daarna verf tegen de tape aanzit, geeft dit een heel strak eindresultaat. Het werkt snel en is technisch geen probleem. De beglazingskit droogt gewoon door onder de verf en bij gebruik van de juiste kit, zoals Glaskit TS van Soudal, treedt geen craquelé op. Nadeel is het dat het schilderen van de hoekjes een beetje lastig wordt met de nog natte kit. Deze methode werkt prima voor zowel buiten- als binnen schilderwerk.

Mocht er geen kit gebruikt worden of de kit is volledig vervangen voordat er afgeplakt wordt, is het raadzaam om de tape in verstek aan te brengen. Als je de tape in de hoeken recht afsnijdt, ontstaat er een verdikking waar de tape over elkaar heen gaat. De verf kan er dan onder kruipen en heb je door de capillaire werking een haaks staand streepje verf op het glas. Om dit te voorkomen kan je de tape schuin afsnijden in de hoeken. Zo heb je geen verdikking en blijft alles strak. Na enige oefening werkt dit net zo snel, maar met een strakker eindresultaat.

Tegenwoordig zijn er vele soorten tape beschikbaar met elk zijn eigen toepassing. Zo is simpele papiertape voor algemeen gebruik, paarse tape voor gevoelige ondergronden (behang) en rode tape voor oneffenheden. Ook is er zelfplakkende maskeertape in diverse brede afmetingen verkrijgbaar. Deze is erg handig om bijvoorbeeld in een keer een waterslagdorpel af te plakken. Maar de meest gebruikte tape is echt de gele tape. Deze tape wordt voor zoveel doeleinden gebruikt en is in tien jaar tijd een onmisbaar materiaal voor strak schilderwerk geworden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan