Je hebt het niet zo door, in eerste instantie, als je het ruige, industriële interieur van het strandpaviljoen De Haven van Renesse binnenloopt. Veel metaal en oude hergebruikte voorwerpen. Tot je je bedenkt dat hout niet kan roesten, of je met je hand voelt dat de zeecontainers helemaal niet van ijzer zijn. Barre Verkerke heeft je gefopt.
‘Al een jaar werk ik hier vlakbij, in hotel-restaurant de Zeeuwse Stromen’, glimlacht Barre Verkerke, directeur-eigenaar van BKV Paintworks in Goes. ‘Dat is een project van een jaar of drie waarin we het hele hotel decoreren. De eigenaar van deze strandtent, De Haven van Renesse, Don van Vliet, is de zoon van de eigenaar van dat hotel. Hij werd gegrepen door onze manier van werken.’
Er kwam het één en ander tussen waardoor Verkerke pas in januari van dit jaar serieus begon te ontwerpen. Het gebouw is permanent en trekt het hele jaar door bezoekers. Vanaf het begin was het duidelijk dat Verkerke om de gasten heen zou moeten werken. Ook was duidelijk dat het allemaal klaar moest zijn voordat het vakantieseizoen losbarst.
‘Hoe het hier was? Vooral veel grenenhout. Het deed me denken aan van die vakantiehuisjes in de Ardennen, ken je dat? Een tikje oubollig’, legt Verkerke uit. ‘Wij, de eigenaar en ik, zijn gaan denken vanuit de naam van het paviljoen. Als we er nu eens een echte haven van zouden maken, met een importafdeling en een exportafdeling, waarbij de maaltijden de export zijn van de goederen die aan de andere kant de keuken ingaan? En als we van de toiletblokken nu eens zeecontainers maakten? En de spanten eruit zouden laten zien als stalen constructies? En een schipper dromerig over zee zouden laten uitkijken?
Het kwam er allemaal, en nog veel meer. Verkerke verbouwt en schildert er met een aantal assistenten álles, van plafond tot kozijn tot deur. En er wordt heel wat getimmerd. ‘Ik werk eigenlijk steeds meer driedimensionaal’, legt Verkerke uit. ‘Ik heb een opleiding als meesterschilder met specialisatie in decoratieschilderkunst. Daar leef ik ook van als BVK Paintworks. Maar ik ben me in de loop der tijd steeds meer op driedimensionaal werk gaan toeleggen. Mede omdat ik een festival organiseer, Funfest. Daar bouwen we de decors voor. Dat is gaaf: om iets in 3D te maken en het dan met schildertechnieken helemaal in stijl af te schilderen.’
Een voorbeeld zijn de zeecontainers. Ze hebben een wandstructuur van mdf die lijkt op die van echte containers. Verkerke en zijn team schilderden ze vaal verschoten groen met lekstrepen en roestvlekken, opschriften en stempels. Verkerke zelf schilderde een muurvullend uitzicht op een avondlijke haven ernaast. Een bevriend kunstenaar maakt weer een slanke hijskraan die ervoor komt te staan en dan uit de schildering lijkt te steken.
‘We mogen helemaal los gaan hier’, vertelt Verkerke. De eigenaar komt even tussendoor voor overleg. Of de gloednieuwe roestvrijstalen bierpomp niet ook geschilderd kan worden? En dan graag in dezelfde licht roestende staalkleur als de balie en alle andere onderdelen die er als oud staal uit moeten zien. Geen probleem voor Verkerke: ‘Met een goede hechtprimer lukt alles. De meeste verven hier meng ik zelf. Soms gebruik ik een bestaande verf en daar voeg ik nog het een en ander aan toe. Dat doe ik soms om de hechting beter te maken, maar vaker om het juiste visuele effect te bereiken.’
Effecten zoals de balken in het voorgedeelte. Die hebben een metalige kleur met hier en daar vlekken oxidant. Als bezoeker doe je er even over om je te realiseren dat hout helemaal niet kan roesten. De kozijnen, die helder wit hout waren, zijn nu van zwart metaal. Dat is te zeggen: ze zijn nog steeds van hout maar zien er uit als metaal. ‘Vooral als er strijklicht op valt en dat zogenaamde metaal blijkt ook nog te glimmen, dat vind ik wel een heel gaaf effect’, glimlacht Verkerke. ‘Het mooie is dat we met die donkere omlijstingen veel meer een relatie met buiten, met de zee leggen. Ondanks dat er binnen zoveel te zien is trekken je ogen juist naar buiten. Dat is ook de bedoeling.’
De ondernemer, die tien jaar geleden voor zichzelf begon deed eerst nog ‘gewoon’ huisschilderwerk erbij. Nu is hij meer een creator van totaalconcepten. ‘Ik bemoei me overal mee. We denken samen na over het hele concept. De namen van de gerechten, bijvoorbeeld, hebben te maken met de inrichting. De routing van de keuken hangt er mee samen. Net zoals de manier waarop de wand achter de bar wordt ingericht. Intensief, maar vreselijk leuk om te doen.’
Foto:
Barre Verkerke: ‘Ik denk mee met het hele concept van dit restaurant’
Foto: JMS