Ga naar hoofdinhoud

‘Decoreren met een slijptol’


Op enkele tientallen meters van de vestiging van Schildersbedrijf Borremans wordt een geheel nieuwe Kentucky Fried Chicken gebouwd, en Borremans mag die schilderen. ‘Wij worden bij nieuwbouw gevraagd als het kwalitatief echt goed moet zijn’, vertelt directer Jan Heus. De schilders haalden iets speciaals uit met verse baksteen.

Heus nam twee jaar geleden het gefailleerde, gerenommeerde schildersbedrijf over. ‘Ik werkte toen bij Schildersbedrijf Groenenboom in Rotterdam. Een zeer groot schildersbedrijf, gespecialiseerd in grote nieuwbouwprojecten. Dat kunnen ze heel knap: van boven naar beneden constante kwaliteit leveren tegen minimaal materieelverbruik. Dat is ook meteen het verschil met Borremans. Bij Groenenboom ga je uit van één laag verf en zit afkitten niet in de opdracht. Borremans is een bedrijf waar kitten altijd inclusief is en minstens twee keer lakken wordt aangeboden.’

Zoals er wel meer inclusief bij Borremans is: ‘We zitten in het wat duurdere particuliere werk: villa’s, zeg maar. En we werken veel voor zorginstellingen. Dat komt doordat een Borremans-schilder altijd rekening houdt met waar hij is. We plakken bijvoorbeeld altijd af als we een wand of een plafond gaan schilderen. Eerst beschermingsdoek, en dan de plint rondom met afplakpapier. Dat is standaard. En is het mooi weer, dan dragen we de meubels even naar de tuin en dekken ze af. We gaan zorgvuldig met de spullen van mensen om en ontzorgen onze opdrachtgevers. Ze ervaren dat als zeer prettig. Dat doen de schilders vanuit zichzelf. We werken met zo’n vijftien vaste mensen. Dat is een groep zeer ervaren schilders, de meesten rond de vijftig jaar, met daarbij een aantal leerlingen. Zo zijn we ook aan deze opdracht bij KFC gekomen. Door een binnenschilderopdracht bij een relatie. Ik ben daar éénmaal geweest om het werk op te nemen en te horen wat de bedoeling is, en heb het verder aan de schilders overgelaten. Dat is duidelijk goed bevallen. Wel was het noodzakelijk om elke twee dagen contact te houden met de opdrachtgever over bijkomende werkzaamheden. Het bleek een zeer betrokken en op topkwaliteit gerichte opdrachtgever te zijn. Later hoorden we van de aannemer, Aegeerts, waar we overigens al vaker voor werkten, dat de opdrachtgever per se ons schildersbedrijf wilde op dit project. Kwestie van win-win-win, wat mij betreft.’

De opdrachtgever is eigenaar van maar liefst 8 KFC’s in Rotterdam en omstreken. Op deze locatie in Barendrecht was er al één, een gecombineerd restaurant met een drive-in. Maar vooral het parkeerterrein voldeed niet meer. ‘Zo’n drive-in is populair. Maar wat doen de mensen als ze niet kunnen parkeren bij het restaurant? Dan rijden ze het terrein af en gaan ze elders in de auto zitten eten. Bijvoorbeeld bij ons voor de deur of elders in de wijk. En na afloop wordt er dan nog wel eens wat uit de autoraampjes gekieperd. Dat was voor niemand een fijne situatie’, vertelt Heus.

Vandaar dat er terrein werd bijgekocht. De oude KFC draaide nog door tot in week 1. In week 7 is het de bedoeling dat het nieuwe restaurant moet gaan draaien. Als SchildersVakkrant het pand bezoekt, een week voor de openingsdatum, is het nog haast onvoorstelbaar, al vordert het werk goed. De schilders van Borremans hadden er vrij veel werk aan: het plafond op de bovenste verdieping werd zwart gespoten, verder moest alles met de roller en de kwast tussen de andere werkdisciplines door. De luifels werden in karakteristiek rood geschilderd, veel van de wanden, ook in de kantoren, wilde de opdrachtgever per se eerst met stevig, vlak, renovlies glasvlies behangen hebben en daarna pas geschilderd.

Overal paste Borremans Trimetal-producten toe. Heus: ‘Een plafonnetje in een wc, daar gebeurt niets mee. Dat zou ook met een goedkoper merk kunnen, maar juist omdat de eisen zo hoog liggen hebben we overal Trimetal toegepast. Opvallend is de ruimte waar een speeltoestel voor kleine kinderen is opgesteld, de Kids World, op de eerste verdieping. Daar zijn de wanden behandeld met een 2k-product: Stelfloor Hydro epoxy. ‘Ook een nadrukkelijke wens van de opdrachtgever. Op plekken waar kinderen spelen moeten de wanden sterk en beschermd zijn voor vette vingers. Ouders moeten zich geen zorgen hoeven maken over vlekken die hun kinderen achterlaten op de wanden. Daar heb je met deze epoxyvloercoating geen last van’, glimlacht Heus.

Een ander bijzonder verzoek was om een nieuw gemetselde muur ‘oud’ te maken. Heus: ‘KFC’s moeten allemaal een beetje een robuuste, landelijke sfeer krijgen. De architect bedacht daarom ook steigerhouten elementen en panelen. En toen kwam dus die vraag over die muur. Er bestaan ook behangen met muurprint er op, we doen veel met fotobehang, dus dat kon best, maar opdrachtgever en architect wilden een echte ‘oude’ muur. Met de jongens hebben we overlegd en zijn tot dit resultaat gekomen: eerst hebben we de muur geschilderd. Na droging hebben we het oppervlak met veel gevoel bewerkt met een slijptol. Het resultaat is wel iets speciaals geworden, vinden we zelf. En de opdrachtgever was ook tevreden.’

Zó tevreden dat wat KFC betreft aannemer Aertgeerts en Schildersbedrijf Borremans een treintje zijn geworden: ‘Als het hier klaar is begint de aannemer met een grote verbouwing, in dezelfde stijl, van de KFC op de Kruiskade in Rotterdam. Ook daar zijn wij weer gevraagd als schildersbedrijf.’

Foto:

De metalenmuur van het buurpand is ook geschilderd, de klanten van de drive-in komen namelijk achterlangs

Foto’s: JMS

 


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Onderhoudssubsidie-loket rijksmonumenten opent weer

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024