Tekst: Henk Wind
Jullie bedrijf heet. Aeroscan. Waar staat dat voor en wat doen jullie?
‘Aeroscan staat voor het digitaliseren van vastgoedobjecten middels drones, met fotorealistische modellen. We hebben daar een softwareapplicatie bij ontwikkeld, Aespect, die het mogelijk maakt om data in te zien en modellen om te zetten naar meetstaten, inspectieoverzichten van gebreken en meerjarenonderhoudsplanningen. We bieden zowel fotobeelden met een heel hogere resolutie als orthofoto’s, pointclouds en textured mesh. Op de foto’s kun je heel ver inzoomen om details te bekijken. De orthofoto is een metrisch rechtgezet beeld dat een heel goede basis is voor 2D-tekeningen. De pointclouds zijn de basis voor 3D-tekeningen en de textured mesh maakt een fotorealistische 3D objectreconstructie mogelijk.’
Wat zijn de voordelen van digitale inspecties met drones?
‘Digitale inspecties vergroten de betrouwbaarheid van de data. Er is meer data beschikbaar om conclusies te trekken. Ook is de maatvoering correct en altijd traceerbaar. Het geeft een kwalitatieve impuls aan het vastgoedonderhoud. Een besparing geeft het ook, maar dan wel over meerdere jaren. De eerste keer inventariseer je het hele vastgoedobject om die te kunnen digitaliseren. Bij een vervolginspectie is het voldoende om foto’s te maken.
Hoe lastiger een object bereikbaar is, hoe groter de winst is. Dat geldt in stedelijk gebied voor bijvoorbeeld hogere bouwdelen, maar ook voor achtertuinen die vaak slecht toegankelijk zijn. In niet-stedelijke gebieden heeft de digitalisering ook een voordeel. Doordat de data beschikbaar zijn, hoef je niet naar het object zelf te reizen. Vaak zijn er allerlei partijen die die data nodig hebben en dat elke keer weer moeten verzamelen, zoals bijvoorbeeld de installateur van zonnepanelen. Die reis kun je je nu besparen.’
Hoe ziet het proces van zo’n digitalisering er uit?
‘Onze opdrachtgevers zijn zowel eigenaren van vastgoed als inspectiebureaus als onderhoudsbedrijven die onderhoudspartner zijn van eigenaren of corporaties. Aeroscan heeft de apparatuur voor de inspecties. De eerste inspectie doen we ook altijd met ons eigen team. Wij maken foto’s en verzamelen data, die vervolgens een 3D-specialist van ons gaat verwerken. Daarna komen de data beschikbaar voor de opdrachtgever en kan die er mee aan de slag.’
‘Inmiddels zijn we bezig om opdrachtgevers te leren hoe ze vervolginspecties zelf kunnen uitvoeren en met onze apparatuur te vliegen en foto’s te maken. De eerste opdrachtgevers zijn daar inmiddels mee aan de slag. Dat gaat nu spelen omdat we ongeveer drie jaar geleden de eerste objecten hebben gedigitaliseerd. In 2018 kregen we vergunning om te vliegen boven stedelijk gebied en konden we echt van start.’
Mag een opdrachtgever zelf zo maar met een drone vliegen?
‘Dat is sinds dit jaar gemakkelijker geworden, mits de drone niet te groot is en het gebied niet stedelijk. In andere gevallen is er meer opleiding nodig, maar dat is vrij gemakkelijk te behalen. Daarbij wordt de apparatuur ook steeds beter en kun je steeds meer met kleinere drones.’
Gaan inspecties met drones de reguliere inspecties vervangen?
‘Het is vooral een aanvulling op de bestaande inspecties. Drones vervangen praktisch alleen het zintuig oog. Je mist de beleving; je kunt niet ruiken, voelen en prikken. Opdrachtgevers willen dat vaak wel. Zeker als er twijfel is bij visuele inspectie kun je alsnog naar de betreffende plek gaan om die verder te onderzoeken. Maar onze ervaring is dat 90 tot 95% van de beoogde doelstellingen worden behaald met drone inspecties.’
Wanneer en hoe is Aeroscan ontstaan?
‘Aeroscan bestaat nu vijf jaar. Onze achtergrond ligt in de multimediawereld. Een van de partijen waar we mee samenwerkten was bouwbedrijf Dijkstra-Draisma. Dat bedrijf gaf aan dat visuele data een bijdrage zouden kunnen leveren aan de monitoring van hun nieuwbouw. Wij hebben dat opgepakt en zijn daar vervolgens mee naar de bestaande bouw gaan kijken. Zo kwamen we vooral uit bij corporaties en andere vastgoedbeheerders. Die weten ons ook steeds vaker te vinden en we zijn ons concept nu volop aan het uitrollen.’
Hoe groot is die belangstelling inmiddels?
‘We digitaliseren momenteel zo’n 20.000 woningen per jaar, en daarnaast nog kerken, monumenten, kantoren en stations. We hebben onder meer het Rijksmuseum en het Tropenmuseum in Amsterdam helemaal gedigitaliseerd met onze Monuscan. Aeroscan werkt met verschillende type drones, in totaal momenteel zeven stuks. Afhankelijk van de situatie wordt de beste setup gekozen. Daarbij kijken we onder meer naar de grootte van het object en de beschikbare vliegruimte. We werken ook samen met externe operators om landelijk de markt te bedienen; die vraag is er inmiddels.’