Ga naar hoofdinhoud

‘Droneschilder’ beroep van de toekomst?


Schuur- en onderhoudsschilderwerk aan kozijnen door middel van een drone is (voorlopig) nog een utopie. Dat blijft mensenwerk en is met zo’n drone nauwelijks uitvoerbaar. Dat was een van de conclusies op een bijeenkomst van OnderhoudNL over de (on)mogelijkheden van de inzet van drones in de onderhoudssector. Toch zijn er volop kansen voor de implementatie van drones in de branche.

De onderhoudsbedrijfstak staat niet stil. Innovatie is belangrijk. Daarom hebben de sectoren Industrieel en Vastgoed binnen OnderhoudNL grote belangstelling voor de inzet van drones in de onderhoudssector. Daarnaast kwam in een recent softwareonderzoek van het platform D&I (digitalisering en informatisering) van de ondernemersorganisatie naar voren dat leden drones een interessante ontwikkeling vinden. Alle reden voor OnderhoudNL om een bijeenkomst hierover te organiseren in het kantoor (een voormalige F16-shelter) van het in drones gespecialiseerde bedrijf Space 53 op Airport Enschede.

Het Space53-kantoor in de voormalige F16-shelter.

Out of the box

Een live demo van een drone op het terrein van Space53.

Henk den Boer, voorzitter van het platform D&I, leidde de bijeenkomst in. “Een drone biedt onze sector veel mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het visueel opnemen van de onderhoudsstaat van een gebouw op grote hoogte of op minder toegankelijke plekken. Het maken van een warmtebeeld van een pand of het spuiten van een reinigingsmiddel op een dak zijn andere opties. We willen graag bij onze leden inventariseren welke toepassingsmogelijkheden zij verder zoal voor drones zien. Dan kunnen wij vervolgens deze vraagbehoefte neerleggen bij scholings- kennis- of onderzoeksinstellingen. Hier, op de Enschedese dronecampus, zitten diverse bedrijven die wellicht ontwikkelingsmogelijkheden zien in onze ideeën.”

“Denk vooral ‘out of the box”, hield Den Boer de aanwezigen voor. “Als sector moeten we dingen verzinnen die wellicht onmogelijk zijn, maar die ons kunnen helpen het personeelsprobleem op te lossen of het onderhoud vereenvoudigen.” Hij liet in dat kader meteen een proefballonnetje op. “We zouden bijvoorbeeld de VVVF kunnen vragen of er binnen hun club een lak kan worden ontwikkeld die bij wijze van spreken eenmaal in de twee jaar kan worden onderhouden met een spraydrone. Wie weet wat er allemaal mogelijk is!”

Intellectueel eigendom

Drones kunnen er, volgens Den Boer, wellicht toe bijdragen onderhoudskosten te reduceren waarmee langdurende contracten bij opdrachtgevers zijn binnen te halen. “Kan een drone een schilder vervangen? Ik zeg in eerste instantie ‘nee’, maar ben daar nog niet volledig van overtuigd. Als ik de toepassingsmogelijkheden zie die nu al mogelijk zijn met een drone, dan sluit ik niets meer uit.”

Den Boer ziet ook marktkansen op het gebied van intellectueel eigendom. “Als we met een drone een scan maken van een gebouw van een klant, levert dat allerlei gegevens op. Zeggen we dan tegen de opdrachtgever: ‘Hier heeft u alle informatie’ of koppelen we er aan de hand van die onderhoudsgegevens meteen een verdienmodel aan? Anders blijven we alleen bezig met het schilderen, onderhouden of verduurzamen van een gebouw. Als bedrijf zou je je dan ook kunnen profileren als leverancier van meetgegevens/data.”

Werving

De tweede spreker was Ferry van den Berg, accountmanager Drones van de firma Consolid uit Hoofddorp, één van de partners van Space 53. “Wij zijn een detacheringsbedrijf in vervoer en veiligheid. Drones is een nieuwe tak van ons”, legde hij uit. “We laten gecertificeerde piloten drone-opdrachten voor opdrachtgevers uitvoeren. Wellicht kunnen we ook iets voor schilders- en vastgoedonderhoudsbedrijven betekenen.”

Naar zijn mening kan het gebruik van drones in de bedrijfsvoering ook een wervende werking hebben op toekomstig personeel. “Op het moment dat u een schilder zoekt en u gaat hiervoor een vacature zetten, dan heeft u op dat vlak momenteel veel concurrentie. Simpelweg omdat er meer vraag dan aanbod is. Door in uw advertentie te vermelden dat de schilder de mogelijkheid krijgt een drone-opleiding te volgen, trek je hem/haar wellicht over de streep. Je biedt deze persoon immers een baan voor de toekomst: ‘Je bent nu schilder, maar op termijn mogelijk droneschilder’. Dat zorgt voor een andere gedachtengang, die vooral jongeren vast zal interesseren.”

Regelgeving

Frits Müller, hoofdinstructeur van de Drone Flight Company (marktleider in het gebruik van drones voor de zakelijke markt) gaf tekst en uitleg over de regelgeving inzake drones. We onderscheiden in Nederland drie categorieën dronevliegers. Recreanten, beroepsmatige vliegers met drones tot en met 4 kg (minidrone) die vliegen onder strikte operationele beperkingen, met een zogenoemde ROC-light (zie ook kader) en overige beroepsmatige vliegers met een RPAS Operator Certificate. Iedere categorie kent een eigen regelgevend kader, dat continue in ontwikkeling is.

“Naar verwachting wordt per 1 november 2018 Europese wetgeving voor drones van kracht”, vertelde Müller. “Waar nu nog alle lidstaten zelf hun regels voor drones kunnen opstellen, zullen deze straks in heel Europa grotendeels gelijk zijn. In die nieuwe wetgeving komen de minimale eisen te staan die de 27 lidstaten stellen aan dronegebruik. Ieder land heeft het recht om die eisen nog te verzwaren.”

SORA

In de nieuwe Europese regelgeving worden straks gevaren onderkend per uit te voeren vlucht: No risk, Medium risk en High Risk. Per risico-indicatie wordt dan per vlucht een zogenoemd Special Operations Risk Assessment (SORA) opgesteld. Elke SORA bepaalt ook het opleidingsniveau van de vlieger. Door die nieuwe wetgeving worden de mogelijkheden voor de onderhoudssector om drones in te zetten alleen maar groter en gemakkelijker, stelde Müller. 

“OnderhoudNL kan straks als één bedrijf’, onder één de voor de aangesloten bedrijven bestemde Operationeel Handboek, in de toekomst SORA(’s) SORA, lidbedrijven met drones laten vliegen. Onder deze paraplu kan ieder bedrijf een drone RPA-L-basisopleiding en een vervolgopleiding voor inspecties volgen, zonder dat dat deze onderneming extra geld kost. OnderhoudNL, hoeft als ROC-houder de ROC kosten en leges maar eenmalig te betalen voor alle leden.”, legt Müller uit.

Geavanceerder

Müller maakte duidelijk dat drones steeds geavanceerder worden. Enerzijds worden drones kleiner, lichter en goedkoper. Anderzijds komen er grotere en duurdere drones uitgerust met een veelheid aan sensoren of lading. Door een verbetering van de efficiëntie (zoals sterk verbeterde batterijen) kunnen drones in de toekomst langer vliegen met een grotere actieradius, en ook zwaardere payloads (camera’s e.d.) vervoeren. De ontwikkeling van sensor- en datatechnologie is net zo belangrijk: camera’s waarmee steeds nauwkeuriger data worden verzameld (bijvoorbeeld met infrarood). Naast de nauwkeurigheid verbeteren ook de snelheid van dataverwerking.

Geïnteresseerd kijken OnderhoudNL-leden met de dronepiloot mee naar de beelden op hoogte.

 

Op de monitor is te zien hoe de drone een warmtebeeld van een pand maakt.

 

Drone-vliegbewijs

Voor zakelijk dronegebruik moet een vergunning worden aangevraagd bij Inspectie van Leefomgeving en Transport (ILT). Voor deze aanvraag dient de persoon in kwestie te beschikken over een vliegbewijs (ROC). Daarvoor zijn twee keuzemogelijkheden. Wie wil vliegen met een minidrone (onder de 4 kg) is de cursus ROC-Light (klein vliegbewijs) toereikend. Voor een zwaardere drone is de Remotely Piloted Aircraft License (RPA-L)-opleiding vereist. Dit is een groot vliegbewijs. Voor meer informatie zie www.droneflightcompany.nl


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan