Een gewaagde metamorfose: de softwarepakketten van IntriSys gaan vernieuwd verder als CannonBill. Hoofdrol bij deze transitie speelt een stripfiguurtje: de ondernemer (Cannon)Bill. ‘Inderdaad, we gaan het nogal anders aanpakken’, leggen Arjen Klok en Ivo van den Brink uit, respectievelijk technisch- en marketingmanager van het softwarebedrijf. ‘Alles moet toegankelijker, sneller en gemakkelijker zijn.’
Inmiddels bedient het bedrijf verschillende doelgroepen, maar bij schilderondernemers begon het allemaal. De ontwikkelaars hebben de software dusdanig aangepast en de processen zo vereenvoudigd dat zowel offertes maken als factureren als calculeren met een paar kliks is gefixt.
Hoe dat werkt maakt CannonBill aan de hand van een stripfilm online duidelijk. Klok: ‘We brengen een serieus product op een luchtige manier. De geïnstalleerde app op je smartphone speelt daarbij een cruciale rol in het proces. De opname van het werk gaat ter plekke met je mobiel en je duim. Dat wordt vertaald naar een offerte die je digitaal direct naar de opdrachtgever kan sturen. Een geretourneerde opdrachtbevestiging is het startpunt van het werk.’
Van den Brink : ‘De thuis-pc hoeft hier niet meer aan te pas te komen. Je smartphone is je pc. Er gaat niets meer per post. Gaat de klant uiteindelijke ook akkoord met de oplevering, dan stuur je met één klik de factuur digitaal naar de klant. Zo nodig kun je herinneringen sturen. Het debiteurenbeheer kun je live via de app volgen. Zo simpel is het en moet het ook zijn.’
Een eigentijdse aanpak in een traditionele markt die volop in beweging is. Klok: ‘Wij kiezen en faciliteren bewust die doelgroep die open staat voor dit soort ontwikkelingen. Bijna iedereen heeft een smartphone. Het gebruik neemt alleen maar toe. Aan ons om eenvoudige, veilige, snelle en ook leuke software te ontwikkelen. Het basispakket bestaat uit de mogelijkheid om offertes en facturen te versturen en het accorderings- en betalingsproces te volgen. Puur om het gemakkelijker en sneller voor de schilder te maken. Vervolgens kun je er naar wens een eenvoudig of meer uitgebreid calculatieprogramma aan koppelen. Want niet elke schilder wil ongevraagd eerst een calculatieprogramma doorploeteren.’
Van den Brink: ‘We hebben het goed onderzocht: de traditionele manier van offertes maken op de pc, rekeningen sturen en debiteurenafhandeling, afgezet tegen de CannonBill-wijze van werken. Hoeveel tijd ben je kwijt met het maken van een offerte, een factuur, een herinnering, opslaan en verzenden? Uitgaande van gemiddeld 43 opdrachten per jaar en gemiddeld twee facturen per klus, waarvan je ongeveer de helft moet “reminden”, kost je dat op de traditionele wijze netto 17 werkdagen per jaar, of omgekeerd, dat kan het je ook opleveren.’
Op de foto:
Arjen Klok (links) en Ivo van den Brink met links in beeld stripfiguur CannonBill
Foto: HvG