Particuliere opdrachtgevers, zowel huurders als kopers, gaan dit jaar eerder minder uitgeven aan onderhoud dan meer. Het laag btw-tarief voor renovatie blijkt wel degelijk een rol te spelen bij de beslissing voor een renovatie van de woning.
Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoek dat USP Marketing Consultancy in opdracht van SchildersVakkrant uitvoerde. Gemiddeld 12% van de woonconsumenten geeft aan meer aan onderhoud en verbetering van de woning te gaan doen (kopers 14%; huurders 9%). Dit positieve effect wordt meer dan teniet gedaan door de gemiddeld 24% van de particuliere opdrachtgevers dat aangeeft juist minder aan onderhoud te gaan doen (kopers 28%; huurders 20%).
Het lage btw-tarief van 6% op renovatie/verbouwing dat tot 1 juli aanstaande geldt, speelt bij gemiddeld een kwart van de woonconsumenten een rol bij de beslissing iets te laten renoveren. Bij 3% is de regeling zelf de beslissende aanjager geweest, bij 23% (kopers 22%; huurders 29%) gaf het de beslissing het laatste zetje om tot actie over te gaan.
Daarbij geeft gemiddeld 13 % aan (zeker 2%; waarschijnlijk 11%) aan van plan te zijn om energiemaatregelen te gaan uitvoeren.
Gaat het om schilderwerk, hiervoor geldt het laag btw-tarief permanent, dan is gemiddeld 12% van de kopers en huurders dit jaar van plan om binnen- en buitenschilderwerk uit te laten voeren (kopers 16%; huurders 8%). Dat is minder dan de 13% van de particuliere opdrachtgevers dat vorig jaar mei aangaf het binnenwerk door een schildersbedrijf uit te laten voeren.