Ga naar hoofdinhoud

Efficiënt laden, lossen en vervoeren


Yves Lafourcade demonstreert de Dynnox. Elke beroepsgroep vraagt om een specifieke opbouw

Het lijkt op het in- en uitschuiven van de brancard van een ambulance. Zo snel en eenvoudig haalt Yves Lafourcade de Dynnox, een multifunctioneel transportkarretje, uit zijn bus. ‘En daar houdt dan ook elke vergelijking met een brancard op. De techniek is volledig anders. Veel eenvoudiger: compact, sterk en praktisch; alles wat een brancard eigenlijk niet is.’

Lafourcade woont en werkt in Nederland. Hij is mededirecteur-eigenaar van Innobase waarvan Dynnox de handelsnaam is. Op de Bouwbeurs viel hem de bovengemiddelde interesse van schilders op. Niet zonder reden. Het lukt schilders lang niet altijd om dicht bij de werkplek te parkeren. En schilders hebben doorgaans meer bij zich dan een pot verf en een kwast. Denk aan schuur-, frees-, spuit- en wat-al-niet-meer-zij-apparatuur, en verf-, folie- en schuurmaterialen. Bovendien kan de schilder zijn waardevolle, makkelijk te vervoeren spullen beter mee naar binnen nemen, ter voorkoming van diefstal.

Geschikt voor elke bus

De basis van de Dynnox is het onderstel, in hoogte en breedte variabel. Daar bovenop is elke opbouw mogelijk. ‘Dat kan een opbergsysteem zijn, een werkbank of een combinatie van beide. Ook de gelaagde wielen zijn in verschillende diametermaten verkrijgbaar.’
Het viel Lafourcade op dat de middenruimte van schilderbusjes en schilderbussen slecht benut wordt. ‘Zonder de ingebouwde stellages in een bus aan te tasten past de Dynnox tussen of naast de bestaande wageninrichting’. In de bus zelf is het ‘karretje’ tijdens het vervoer stevig op de vloer verankerd en tijdens het transport viermaal geborgd. Dat is mogelijk door de montage van een vaste of demontabele bodemplaat waarop het transportmiddel ontkoppeld, vergrendeld en, indien gewenst, afgesloten wordt.

Kostenbesparing

Lafourcade heeft zich voor de ontwikkeling van de gepatenteerde Dynnox laten leiden door eenvoud. ‘Het gebruiksgemak moet optimaal zijn; het systeem moest simpel zijn, robuust en praktisch. Het is dusdanig ergonomisch ontwikkeld dat de gebruiker geen verkeerde handeling kan uitvoeren.’
Door er een lange afschrijfperiode aan toe te kennen, is de investering volgens Lafourcade zeer interessant: ‘De besparing zit ‘m in het terugdringen van de vele onnodige loopbewegingen. Je werkt veel efficiënter. Een ondernemer kan ook twee Dynnox-systemen in één bus aanbrengen en twee schilders of twee teams op de plaats van bestemming afleveren en ze later ophalen. Ze hebben immers alle spullen bij de hand. Die investering verdien je dus al heel snel terug. En dan heb ik het nog niet eens over de Dynnox als hulpmiddel bij het tillen en dragen en dus over het terugdringen van blessures.’
Op Schildersvak.nl (klik door op ‘video’) staat een duidelijke instructiefilm.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Jubileumactie samen met Casadata.nl

Partnerschap renovatie en verduurzaming woningen

Schilders blijven achter bij groei

Albeda verdeelt onderhoud onder drie partijen

Klusmarkt groeit met 1,3 miljard euro


Naar archief >