Ga naar hoofdinhoud

Eind fossiele tijdperk in zicht


‘Opa reed vroeger nog met paard en wagen’ zal over niet al te lange tijd heten: ‘mijn vader reed vroeger nog in een auto op diesel of benzine’. Mobiliteit dwingt ondernemers steeds vaker tot milieuvriendelijke alternatieven. Ook opdrachtgevers stellen zo hun eisen.

 

Vergeleken met Duitse steden beschikt Nederland slechts over een handjevol steden (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht) waar een milieuzone geldt voor vervuilende bestelwagens. Oudere bestel- en vrachtwagens, in de regel ouder dan 1 januari 2001 of 2000 mogen de centra niet meer in. Meerdere steden overwegen vergelijkbare regelingen. Vroeg of laat sluiten de virtuele poorten.

 

Maar dat niet alleen. Laden en lossen, bureaucratische vergunningenstelsels voor het plaatsen van steigers en toiletten en hoge parkeertarieven dwingen ondernemers op zijn minst tot nadenken over hun toekomstige mobiliteit. In de vorige editie klaagde een ondernemer steen en been over de bereikbaarheid van de Utrechtse binnenstad. Hij overweegt zijn personeel elektrische scooters ter beschikking te stellen. Een uitgave daarvoor publiceerden we een artikel over een ondernemer die zijn klanten per elektrische bakfiets bezoekt. In het artikel hieronder enkele ondernemers over de beweegredenen achter hun keuzes.

 

Daar hebben schilderondernemers in de buitengebieden geen last van. Hooguit van milieubewuste opdrachtgevers die bovengemiddeld gecharmeerd zijn van duurzaam ondernemerschap. Ook daar sluit het web zich steeds vaster rond alles wat fossiel heet, beter gezegd, wat niet herwinbaar is. Ook de toename van biobased verven past in dit beeld. Na de al lang bestaande lijnolieverven van onder andere Aquamaryn, Allbäck, Moose Färg en Uula, de latere biobased verven Wijzonol Oer, Rolsma en Copperant, introduceert nu ook Sigma Coatings haar eerste biobased verf Air Pure (lees meer hierover ook op pagina 14 van deze uitgave). En de eerste verf op basis van recycling bestaat ook al; EVA van Evert Koning. Het einde van de ontwikkeling is nog lang niet in zicht. Sterker: de vereniging van verfproducenten VVVF heeft de ambitie uitgesproken dat in 2030 50% van de verf op de Nederlandse markt is gebaseerd op hernieuwbare grondstoffen. Die datum ligt dichterbij dan we denken. En wie weet gaat het, al dan niet ingegeven door concurrentieoverwegingen, wel harder dan gepland is.

 

De schilderondernemer die zijn opdrachten binnen een beperkte cirkel rond zijn standplaats weet te organiseren kan tegenwoordig uit meerdere elektrische bestelwagens kiezen. De ondernemer met een groter actieradius krijgt het dan wat lastiger en zal straks ook veel duurder uit zijn. De calculerende ondernemer heeft allang uitgezocht dat elektrisch rijden, even los gezien van de netto aanschafprijs, veel goedkoper is. Drie à vier euro voor 100 elektrische kilometers voor een kleinere bedrijfswagen zoals bijvoorbeeld de Nissan e-NV200 en de Renault Kangoo Z.E. is geen uitzondering. Bovendien pakken de onderhoudskosten veel lager uit, zijn er fiscale voordelen en krijg je er gratis een groen imago bij als het je daar in beginsel niet eens om te doen was.

Overigens, Renault introduceert aan het einde van dit jaar de Master Z.E., volledig elektrisch. En dat is toch geen kleine jongen.

 

Het opgegeven actieradius blijft bij aanschaf een punt van aandacht. In de praktijk pakt die in meestal veel lager uit dan het opgegeven haalbare actieradius. Een energieverslindende verwarming in de winter, airco in de zomer en de zwaarte van de te vervoeren last halen de actieradius namelijk sterk naar beneden. Maar ook op dat punt gaan de technische ontwikkelingen razendsnel.

 

‘Een andere mindset nodig’

 

Sommige ondernemers sturen hun gehele ondernemerschap op duurzaamheid, andere zien het ‘groene’ licht wat later. Bij elke nieuwe technische ontwikkeling komt voor elke ondernemer de afweging om afscheid te nemen van fossiele brandstoffen steeds een stapje dichterbij.

 

Bij Sommer Schilderwerken in Emmen beschikt het kader al over twee hybride personenwagens. Daar zijn in september twee Volkswagens e-Golf voor de projectleiders bij gekomen, in dit geval volledig elektrisch. ‘Puur vanuit de visie om duurzaam te ondernemen. Bij elke beslissing denken we na wat we daarmee achterlaten op deze aarde’, legt bedrijfsleider Anne Helder uit. Een volgende fase zullen bedrijfswagens zijn voor de medewerkers van het bedrijf. ‘Alles op zijn tijd. Maar ik het bedrijfseconomische speelt ook mee: als we veel werk in het centrum van Groningen zouden hebben, hadden we ze misschien al gehad.’ Helder wijst op de gewenning die nodig is voor het groene rijden. ‘Op de heenreis moet je al anticiperen op hoe je de auto parkeert, waar je op kunt laden. Je hebt een andere ‘mindset’ nodig. Zo’n auto heeft maar een beperkte actieradius. Het is een kwestie van een nieuw vertrouwen opbouwen tussen jou en de techniek van de auto.’

 

Al sinds 2008 is Schilders de Vries uit Groningen structureel begonnen met het verduurzamen van de organisatie en de bedrijfsprocessen. Mobiliteit is één van de speerpunten binnen het verduurzamingsbeleid van het bedrijf.

In 2010 werd het bedrijf al bekroond tot de Duurzaamste Onderneming van de Gemeente Groningen. Directeur Roelof de Vries was een van de trendsetters bij de aanschaf van zo groen mogelijke auto’s. In 2008 koos De Vries al voor bedrijfswagens op groen gas. In 2012 was hij een van de eerste ondernemers met een 100% elektrische bedrijfswagen, de Renault Kangoo Z.E. (zero emission), een primeur op dat moment. Eind 2015 stootte het bedrijf haar laatste diesel af als eindresultaat van een vervangingsbeleid van 6 jaar.

 

Ook Wijnands Schilderwerken in Amsterdam is nog niet zo lang geleden overgestapt op elektrisch rijden. Juist omdat het bedrijf zich richt op werk in en nabij het centrum van Amsterdam. Daarmee heeft het bedrijf het aantal kilometers drastisch terug weten te brengen. Directeur-eigenaar Robbe Wijnands: ‘Bij grotere klussen brengen en halen we één keer de materialen met de auto. De rest van de dagen gaan we op de fiets. Dat is in het centrum van Amsterdam nog steeds de snelste manier om van A naar B te komen. De keuze viel op de Renault Kangoo ZE, de enige volledige elektrische bestelauto die op dat moment te koop was.’ En ja, ook voor Wijnands geldt als enige nadeel de actieradius van de batterij. ‘In de wintermaanden komt de actieradius nauwelijks boven de 90 kilometer uit. Daar moet je wel even rekening mee houden. Je moet de auto dus elke dag opladen. Maar dit is voornamelijk gewenning. In de praktijk rijd je in Amsterdam bijna nooit meer op één dag.’

 

Foto:

Sommer Schilderwerken in Emmen heeft in september twee volledig elektrische Volkswagens e-Golf aangeschaft voor hun projectleiders

 

Foto: Sommer Schilderwerken

 

 


Bijna 86.000 ton vlakglas ingezameld in 2024

De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Nieuwe Van Wijhe-conceptverf: BIOmotion70