Heel wat mensen, vooral huiseigenaren, zijn de afgelopen periode in de stress geschoten toen het van overheidswegen opgelegde energielabel op de mat viel. USP Marketing Consultancy in opdracht van Schildersvak.nl onderzocht of deze kennis van invloed is op mogelijke energiemaatregelen.
Gemiddeld 71% (vooral kopers: 86%) is op de hoogte van het toegekende energielabel. Gemiddeld ongeveer een derde daarvan vindt dat het toegekende energielabel niet met de werkelijkheid overeenkomt. Gemiddeld 81% is dan ook niet van plan om binnen een half jaar zogenaamde energieprestatiemaatregelen te nemen (kopers 76%; huurders 87%).
Op de vraag ‘is de algehele conditie van uw woning in de afgelopen jaren onderhoudstechnisch verbeterd, achteruit gegaan, hetzelfde gebleven?’, geeft gemiddeld 32% (kopers 39%: huurders 23%) aan dat die conditie verbeterd is. Voor gemiddeld ruim de helft van de kopers en huurders samen is die conditie gelijk gebleven (58%).
Na alle signalen van de laatste tijd dat de economie weer aantrekt geeft gemiddeld 13% aan dat er meer budget beschikbaar is voor onderhoud aan de woning (kopers 13%; huurders 13%). Voor gemiddeld 45% van de woonconsumenten is dat hetzelfde, maar omgekeerd zegt gemiddeld 20% (kopers 17%; huurders 24%) geeft aan minder budget beschikbaar te hebben. Dit beeld komt overeen met de 12% die vorige maand aangaf dit jaar binnen- en buitenschilderwerk uit wil laten voeren.