Ga naar hoofdinhoud

Een Facebookbedrijfspagina maken (deel 1)


In 2005 ging een schilder aan de slag in het kantoor van Facebook. Destijds was Facebook nog een onbekende startup met weinig geld. De schilder liet zich, tegen het advies van vrienden en familie in, uitbetalen in aandelen Facebook. Vandaag de dag zijn diezelfde aandelen ongeveer tweehonderdmiljoen euro waard. Er valt dus geld te verdienen met Facebook! Ook als schildersbedrijf! Alger van Maaren (Social Paint) legt in een korte serie uit hoe.

 

Er zullen weinig mensen in Nederland meer zijn die nog nooit van Facebook gehoord hebben. Wereldwijd heeft Facebook inmiddels bijna twee miljard gebruikers (1,968 miljard in april 2017). Het is daarmee het grootste sociale netwerk ter wereld. Sterker nog, als Facebook een land was, was het meteen het grootste land qua inwoners! Ook in Nederland heeft Facebook een enorm aantal gebruikers namelijk 10,4 miljoen, waarvan 7,5 miljoen dagelijkse gebruiker zijn. Kun je deze dan allemaal met één klik op de knop bereiken? In theorie in ieder geval wel.

 

Daarom gaan we in deze serie artikelen laten zien hoe je Facebook kunt gebruiken als schildersbedrijf. Om te communiceren met je klanten en om nieuwe klanten te werven. Dat dat kan, bewijzen dagelijks al vele schildersbedrijven.

 

Voordat we dieper ingaan op hoe je een Facebookbedrijfspagina maakt, eerst een kleine introductie wat Facebook is. Facebook is een vorm van social media. Social media verschillen van gewone websites doordat de gebruikers zelf de berichten, foto’s en video’s plaatsen. Op een gewone website kan je alleen als beheerder van de website dingen publiceren en aanpassen. Op social media kan iedere gebruiker dat. Wel zijn er regels wat wel en niet mag geplaatst mag worden. In de regel kun je stellen dat seksueel getinte, gewelddadige en aanstootgevende content niet geplaatst mag worden. Het verdienmodel van social media is advertenties van bedrijven. Facebook knijpt dan ook het bereik van bedrijven af: dat betekent dat om meer mensen te bereiken je moet gaan adverteren. Wel zijn de advertentiekosten heel laag. Op adverteren op Facebook komen we in een later artikel terug.

 

Op Facebook bestaan twee soorten profielen: een persoonlijk profiel en een bedrijfspagina. Er is een aantal belangrijke verschillen tussen een persoonlijk profiel en een bedrijfspagina. De belangrijkste verschillen zijn: met een bedrijfspagina kun je meten hoe je berichten presteren, je kunt berichten inplannen en je kunt reclame maken. Dit alles is niet mogelijk met een persoonlijk profiel. Daarnaast heeft Facebook het verboden om persoonlijke profielen te gebruiken als bedrijf. Als Facebook erachter komt dat jij jouw persoonlijk profiel gebruikt als bedrijf, raak je uiteindelijk vrijwel altijd je persoonlijk profiel kwijt of je moet je profiel in ieder geval een andere naam geven. Gebeurt dat ook echt? Ja, dat gebeurt echt. Tot en met het moeten opsturen van documenten om te bewijzen dat jij heet zoals je jezelf op Facebook genoemd hebt. En helaas: Facebook bepaalt de regels binnen Facebook. Dus wil je met je bedrijf op Facebook, maak dan die bedrijfspagina aan. Het is eenvoudiger dan je denkt!

 

Waar begin je mee? Zorg dat je in ieder geval een ‘profielfoto’ en een ‘omslagfoto’ klaar hebt. En je moet een persoonlijk profiel hebben. Want zonder persoonlijk profiel kun je ook geen bedrijfspagina aanmaken. Je profielfoto moet liefst vierkant zijn en je omslagfoto rechthoekig (zie afbeelding 7). Let erop dat het eigen foto’s zijn of foto’s waarvan je toestemming hebt om ze te gebruiken. Je zou niet de eerste zijn die een factuur nagezonden krijgt omdat je iemand anders foto gebruikt hebt. Heb je je foto’s gekozen, ga dan naar: www.facebook.com/pages/create. Hier kom je op de bladzijde waar je jouw soort bedrijfspagina kunt kiezen. Als schildersbedrijf kies je een ‘Lokaal bedrijf of lokale plaats’, ook als je in meerdere regio’s actief bent.

 

Daarna krijg je een invulvakje te zien (zie afbeelding 2). Hier kun je bovenaan kiezen wat voor soort bedrijf je bent. Kies als schildersbedrijf de categorie ‘Renovatiebedrijf’ of, als je heel allround bent, ‘Verbouwingen’. Deze keuze heeft weer consequenties voor de diensten die je later kunt aanmaken. Wijzigen kan maar Facebook laat je heel veel zaken maar eenmalig of eens in de zoveel tijd wisselen. Verkeerde naam gekozen? Je mag één keer wisselen, daarna moet je zes weken wachten. Dus denk goed na en laat iemand meekijken, zodat je ook typefouten voorkomt! Want hier vul je dus ook je bedrijfsnaam in en je adresgegevens. Alles ingevuld? Druk dan op ‘Aan de slag’.

 

Je bladzijde is nu klaar voor gebruik, gepubliceerd en dus voor iedereen vindbaar. Nu kun je de ‘profielfoto’ en ‘omslagfoto’ plaatsen. Volg simpelweg de tips bij het kopje ‘Welkom bij je nieuwe pagina’. Het is bijna net zo eenvoudig als een persoonlijk profiel maken. Een aantal instellingen is nog wel handig om te weten. Zo heb je nu een standaardmenu (afbeelding 7). Je kunt dit aanpassen onder ‘instellingen’ en dan ‘pagina bewerken’ (afbeelding 5). Nu krijg je het menu van afbeelding 6. Hier kun je zelf je ’tabbladen’ bepalen. Zo kun je bijvoorbeeld reviews uitzetten. Hoewel ik je van harte adviseer deze aan te laten staan. Als je goede reviews krijgt, zal dit voor zowel Facebook maar ook Google een teken zijn dat jij een goed schildersbedrijf hebt. Zoekt iemand in Facebook of op Google een schildersbedrijf? Kom jij met jouw bedrijf mooi hoger te staan! Volgende keer: hoe maak je goede berichten voor je Facebookbedrijfspagina?

 

Illustratie

Je ‘profielfoto’ en ‘omslagfoto’ pas je als eerste aan. Zo is er ook wat te zien bij jou! Het standaardmenu noemt Facebook ‘tabbladen’.

 

 


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024

Ruim helft cyber-subsidiebudget nu aangevraagd