Ga naar hoofdinhoud

Een Facebookbedrijfspagina maken (deel 2)


Op Facebook zie je bij sommige bedrijven de ene interessante update na het andere mooie filmpje langskomen. Dat wil jij eigenlijk ook wel. Maar zoveel tijd heb je toch helemaal niet? In dit tweede deel van deze serie, door Alger van Maaren van Social Paint over het bedrijfsmatig inzetten van Facebook: hoe verzamel en plaats je goede ‘content’ op Facebook? Want je hoeft zeker niet alles zelf te maken of te verzinnen.

 

Je ziet ze weleens langskomen op Facebook. Van die bedrijfjes met 5.000 likes, iedere dag een set berichten en filmpjes en ook nog de hele tijd interactie. Daar zal dan toch wel iemand de hele dag mee bezig zijn? In sommige gevallen wel. Maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. In het vorige deel heb je kunnen lezen hoe je een Facebookbedrijfspagina opzet. Vandaag kijken we naar het maken van content. Wat is content? Hoe verzamel je content? Moet je ook zelf content maken? Kan ik vanaf mijn telefoon content maken? En kan ik niet één keer per week een uurtje zitten om het erop te zetten?

 

Om met de eerste vraag te beginnen: wat is content? Het grote verschil tussen internet vóór social media en internet na social media is het volgende: voor de opkomst van social media moest je een website beheren om dingen te kunnen plaatsen. Dan heb je het bijvoorbeeld over teksten, foto’s of video. De gebruikers van je website konden hooguit reageren in een gastenboek of op een forum. Die teksten, foto’s en video’s zijn content. Content betekent namelijk niets anders dan ‘inhoud’.

 

Sinds de opkomst van social media kan internet door iedereen benut worden om content te plaatsen. Het ‘sociale’ er aan is dat je er ook nog op kunt reageren, door het te liken, te delen of door er commentaar op te geven. Dit laatste is belangrijk want als je als gebruiker een bericht plaatst waar niet op gereageerd wordt, zullen weinig mensen dat bericht zien.

Content maken, hoe doe je dat dan? Is de volgende vraag. Er zijn diverse manieren om content te maken.

 

De eerste stap is dat jij je in jouw klant verplaatst. Wat zou deze willen lezen of zien? Particulieren hebben andere interesses dan Verenigingen van Eigenaren of woningcorporaties. Schrijf voor jezelf wat onderwerpen op.

 

Stap twee is zoeken op verschillende media op jouw zoekterm. Begin op Facebook, met je privéprofiel en volg die accounts die je interessant vindt. Voor Twitter en YouTube doe je hetzelfde. Ga daarna naar alerts.google.com (plaatje 1) en stel Google Alerts in op de onderwerpen die je bedacht en uitgezocht hebt. Met Google Alerts ontvang je dagelijks in je mailbox een samenvatting van de nieuwe content die verschenen is op het door jou ingevulde onderwerp. Je kunt het ook instellen op wekelijks of hoe vaak jij wil, maar ik zou de instelling op dagelijks laten staan, want zo wordt je eraan herinnerd om je social media bij te houden.

 

Op deze wijze krijg je dus al een hoop content van anderen aangeleverd. Wil je ook eigen content maken? Zoek dan eerst eens uit wat je allemaal al hebt. Denk daarbij aan foto’s, video’s, diploma’s verjaardagen, krantenknipsels enzovoorts. Je kunt het zo gek niet bedenken. Weet wat je allemaal al hebt aan content en vaak is dat veel meer dan gedacht. En installeer de Facebook Page Manager op je telefoon (plaatje 2). Met deze app kun je, vrijwel net zo eenvoudig als met de gewone app, foto’s en filmpjes vanaf je mobiel plaatsen. Vraag wel altijd om toestemming als je bij een klant foto’s of video’s gaat maken! En wees niet bang: vaak mag het. Je voorkomt ook problemen achteraf, mocht het niet mogen. Ook heb je zo metteen bij je klant de aandacht gevestigd op jouw Facebookbedrijfspagina!

 

Stap drie is een planning maken. Zo zorg je ervoor dat er lijn komt in je berichten. Een voorbeeld: de bouwvak is ieder jaar een rustiger periode, maar bijvoorbeeld ideaal om scholen te schilderen. Werkt jouw bedrijf door en ben jij nog op zoek naar een school om te schilderen? Laat dan nu al zien dat jij dat kan. Zoek oude foto’s, berichten of desnoods offertes erbij. Of deel de verschillende vakantieperiodes van Noord, Midden en Zuid.

Zit je juist meer in het particuliere werk? Genoeg particulieren die het heerlijk vinden om voor hun vakantie de sleutel aan de schilder te geven en in een geschilderd huis terug te komen. Maar dan moet het wel iemand zijn die ze kunnen vertrouwen. En dat kun jij laten zien door jouw content. Voorbeeld: neem een foto van je sleutelkastje (als je die hebt) en schrijf er iets bij over hoe fijn je klanten het vinden om sleutels bij achter te kunnen laten.

 

Stap vier is je planning uitwerken. Hiervoor adviseer ik je achter een echte computer te gaan zitten, dat werkt eenvoudiger. Ga naar je Facebookbedrijfspagina. Druk dan rechtsboven op ‘Publicatietools’. Dan krijg je rechts in beeld een knop ‘+maken’ (afbeelding 3). Nu kun je je berichten gaan plannen. Ziet het er bij jou net iets anders uit? Dat kan zeker kloppen! Facebook is namelijk op vrijwel ieder scherm, in vrijwel iedere taal te bedienen maar dus ook steeds weer anders. En dan veranderen ze ook nog vrijwel iedere week iets! Kom je er niet uit, dan heeft Google meestal de beste hulp. Maar je kunt dus nu je bericht gaan maken en ook plannen. Druk bij ‘Publiceren’ op het driehoekje rechts ernaast en je krijgt verschillende opties, waaronder ‘plannen’. Uiteraard kies je deze en zo kun je datum en tijd instellen. En zo komt dat leuke bericht precies op het goede moment op Facebook!

 

Illustratie

Je echte planning maak je altijd op een gewone computer of laptop. Zo houd je overzicht. Want daarvoor is de smartphone gewoon te klein

 

 


Henry Handsome moet visie ToekomstGroep tot leven brengen

De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Schildersbedrijf Van der Maar overgenomen

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones