Een paar maanden denkt Barre Verkerke er nog wel mee zoet mee te zijn. Hij mag de restaurants en zalen van het ‘grootste middelgrote’ hotel van Zeeland, Zeeuwse Stromen, compleet van een nieuwe ‘look’ voorzien. Dankzij een decorbouwconnectie.
‘Ja, een gaaf werk, waar heel veel uren in gaan zitten’, beschrijft de enthousiaste decoratieschilder zijn project. ‘Op een gegeven moment had ik hier wel vijftien mensen met me meehelpen. Het zit zo: ik organiseer met een aantal mensen jaarlijks een festival, Funfest, in Goes, waar naast muziek en theater ook kunst een grote rol speelt. We maken daar heel spectaculaire decorstukken voor. Om die wat vaker dan één keer te kunnen gebruiken zijn we een decorverhuurbedrijf begonnen. Zo kwam ik in contact met Leo van Vliet. Hij is eigenaar van Zeeuwse Stromen en één van de oprichters van Concert at Sea. Daar is hij overigens uitgestapt, maar hij organiseert meer van dat soort dingen.’
Het interieur van Zeeuwse Stromen was, voorzichtig uitgedrukt, gedateerd. ‘De jaren zeventig zijn misschien weer retro, maar dit was gewoon lelijk’, lacht Verkerke. ‘Oranje, mintgroen, gele plafonds, gordijntjes. Het straalde uit van: effe een lunch doen en dan snel weer wegwezen.’ Van Vliet had een gerenommeerd interieurinrichtingsbedrijf ingehuurd, dat werkt voor hotels over de hele wereld. ‘Maar waar zij mee kwamen was hem te gelikt, te chique. En toen kwam hij bij mij.’
En zo werd Verkerke, die deels de kost verdient als huisschilder, deels als decoratie- en imitatieschilder en deels als docent aan zijn zelfopgerichte decoratieschilderschool, ook nog eens interieurinrichter. ‘Ik heb daar veel tijd ingestoken, moodboards gemaakt, samples, om een indruk te geven van wat ik voor ogen had.’ Het restaurantgedeelte is nu gereed. Hierna zijn de vergaderzalen aan de beurt. In het deel dat af is, is zo goed als geen enkel plekje niet met verf gedecoreerd.
‘Ik ben grotendeels uitgegaan van de bouwdelen die er al waren, en die zijn we gaan decoreren in een industrieel-kunstzinnig-ambachtelijke stijl met een Zeeuws tintje’, legt hij uit. ‘Wat geweldig praktisch blijkt te zijn, is het betongaas dat we aan het plafond gehangen hebben en waar de gehoute bloembakken en de ouderwetse lampen aan hangen. Als je de tafels verschuift, verhang je de lampen gewoon. Zo heb je altijd je eigen lamp boven je tafel. Hoeveel restaurants hebben dat?’
De raam-en deurkozijnen, die van kunststof zijn, kregen een metaalimitatie. ‘De lasnaden heb ik nagemaakt met kit, zodat ze ook echt voelbaar zijn. Met glimmertjes en lichteffectjes maak je het zo dat de mensen eerst echt denken dat het metalen ramen zijn.’ Het halfhoge muurtje dat de ruimte doorsnijdt, decoreerde hij aan de ene kant met geschilderde Oudhollandse tegels. ‘Vergeleken met echte tegels kun je dan een beetje smokkelen. Ze zijn niet allemaal even breed, zodat het wel goed uitkomt.’
De tegeltjes hebben craquelé-effecten om ze oud en echt te laten lijken en meerdere hebben een decoratie. ‘We hebben de decoraties aangebracht op mdf-hardboard. Het zijn wel duizend tegeltjes. De cursisten hebben daarbij meegeholpen.’ Aan de andere kant van het muurtje bracht Verkerke roestimitatieverf aan. ‘Maar wel op mijn eigen manier. Gewoon opbrengen en laten oxideren vond ik niet mooi genoeg, dus ik heb het op een stucco-achtige manier opgebracht, met een spatel, dan krijg je een veel mooier effect.’
Voor betoneffecten gebruikte Verkerke een verf op basis van lompen, die hij uit België liet komen. Op muren met een berkenschorsmotief in betonverf bracht hij verschillende grote schilderingen aan, van beroemde Zeeuwen, agrariërs en ambachtsmensen. ‘Sommige lijnen zijn wat sterker aangezet, sommige wat minder. Het effect is dat de schilderingen soms bijna vervagen in de muur, soms juist heel duidelijk zijn, afhankelijk van waar je staat. Het geheel moet uitstralen dat er hier aandacht is voor streekproducten en ambachtelijkheid, met een vleugje articiteit’, legt Verkerke uit. Afgaande op de foto’s is hij daar uitstekend in geslaagd.
Foto:
Barre Verkerke bezig aan de schilderingen van ambachten op de muur van berkenschors-geïnspireerde betonlook
Foto’s: Marty’s Vision