Ga naar hoofdinhoud

GESTART | Boudewijn Broekhuijse had genoeg van de digitale wereld


Na 30 jaar gewerkt te hebben als marketeer, had Boudewijn Broekhuijse zoals hij het zelf zegt ‘genoeg van de digitale wereld’. ‘Ik wilde een baan waarmee ik deels met mijn handen en deels met mijn hoofd kon werken.’ De 52-jarige Broekhuijse uit Amerongen startte onder de naam Caribou zijn eigen schildersbedrijf. Sinds 1 januari van dit jaar werkt hij als zelfstandig schilder. Daarnaast adviseert hij nog een aantal dagen per maand bedrijven over strategie en marketingactiviteiten.

(Foto: Herbert Wiggerman)

Twee jaar geleden besloot Broekhuijse zijn carrière om te gooien en vertrok hij bij het bedrijf waar hij destijds werkte. ‘Ik kwam zo in de luxe positie om goed na te denken over wat ik nu echt wilde.’ Voor de Ameronger stond op voorhand vast dat hij als zelfstandige aan de slag wilde. ‘Ik heb eerder eigen bedrijven gehad, onder meer voor het ontwikkelen van software en apps. Ik verkies de vrijheid van zelf mijn projecten kunnen kiezen boven een baan in loondienst.’

Geen voor de hand liggende stap

Het werd uiteindelijk een bestaan als zelfstandig schilder. Na drie decennia actief te zijn geweest in commerciële en adviserende rollen in digitale media en IT niet direct een voor de hand liggende stap, moet hij toegeven. Toch heeft hij nog geen moment spijt gehad van zijn keuze. ‘Vanaf dag één lopen de zaken goed. Mijn agenda zit vol tot half september.’

Broekhuijse rolt vaak van de ene opdracht in de andere. ‘Dat via-via netwerk blijft belangrijk, maar ik haal ook steeds meer particuliere opdrachten binnen via Werkspot. Zo’n 60 procent van de aanvragen waarop ik reageer, leidt daadwerkelijk tot een opdracht.’

Rustiger en vrolijker

De schilder uit Amerongen kiest vooral voor projecten die hij in zijn eentje kan uitvoeren binnen een acceptabele tijd. ‘Wellicht dat ik in de toekomst met personeel wil werken, maar daarover twijfel ik nog. Dan ben je al gauw weer aan het managen, terwijl ik dat nu juist niet meer wil. Familie en vrienden zeggen dat ik nu veel rustiger en vrolijker ben dan in mijn marketingtijd. Bijkomend voordeel is ook nog dat je slank blijft bij dit fysieke werk’, lacht hij.

Als zij-instromer bekwaamt Broekhuijse zich in het schildersvak vooral door te doen. ‘Ik heb een week of zes meegelopen bij een schildersbedrijf. De theorie haal ik vooral uit boeken. Verder volg ik een aantal schildersbedrijven op social media. En ik volg cursussen. In september start ik bijvoorbeeld met een cursus spuitwerk.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Per 1 januari wijzigingen in kleineondernemers-regeling

Spuitschilder Kevin ondernemer van het jaar

Een verfdiefstal met louter verliezers

SchildersVAKTV bij jongste schilderondernemer Dylan (17)

Digitaal platform voor ondernemers in problemen


Naar archief >