Ga naar hoofdinhoud

GlansGarant start eigen nascholingsprogramma


Vanaf februari  gaan directeuren en schilders van de GlansGarant-organisatie op cursus. Bij Schildersvakscholen en Schilders^Cool-locaties door heel Nederland. Om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. ‘We leren van elkaar’.

 

‘Laten we eerlijk zijn, een GlansGarant-contract is niet de goedkoopste manier om je huis te laten schilderen’, stelt Heino Bouman, directeur-eigenaar van de GlansGarant-organisatie. ‘Het heeft wel veel voordelen, zoals maandelijks voor een vast bedrag tien jaar gegarandeerd geen omkijken naar je schilderwerk. Daarom gaat het prima met de verkoop van GlansGarant-contracten.’

 

De organisatie bestaat inmiddels uit tachtig bedrijven; met dertig schildersbedrijven daarvan is een gezamenlijke bv gesticht die de contracten gezamenlijk beheert. ‘Ik participeer als bestuurder steeds voor 25 procent’, legt Bouman uit, ‘Je onderneemt dan echt samen met het schildersbedrijf.’ Verder zijn er nog 30 bedrijven zelfstandig franchisenemer. En dan zijn er in het afgelopen jaar zo’n twintig bedrijven nieuw bij GlansGarant aangesloten. ‘We hebben de postcodegebieden opgedeeld’, legt Bouman uit, ‘Het was voor een schildersbedrijf nogal een investering om franchisenemer te worden over een grote regio. Dat werkt goed. Er zijn nog genoeg witte vlekken op de kaart, ik verwacht dit jaar zeker twintig, vijfentwintig nieuwe bedrijven.’

 

Die schildersbedrijven dienen, wil de formule werken, allemaal goed werk te leveren, het liefst met een uniforme uitstraling en een hoog serviceniveau. ‘We maken daar afspraken over. Schildersbedrijven moeten zijn aangesloten bij OnderhoudNL Garantie of bij de Betere Schilder. Als wij een aanvraag van een klant krijgen, dan dient het schildersbedrijf binnen vier dagen een afspraak te maken voor de opname. Weer binnen vier werkdagen moeten wij, het hoofdkantoor in Staphorst, de gegevens krijgen. Wij verzorgen dan de complete offerte, bellen die offerte na en sluiten de deal. Als een schildersbedrijf liever zelf het verkoopgesprek met de klant wil doen dan kan dat ook, maar schilders vinden deze manier van werken toch het prettigst.’

 

Er bestaat een schilderonderneming die compleet draait op GlansGarant-contracten. ‘Dat is één persoon die alle acquisitie, organisatie en coördinatie doet, met drie zzp-schilders die doorlopend de contractklanten nalopen. Als je drie-, vierhonderd contracten hebt, dan heb je veel werk.’

 

Andere bedrijven hebben  vaste schilders op het contractwerk zitten. Meestal in een speciaal GlansGarant-busje, met GlansGarant-kleding en met GlansGarant-verf. ‘De mensen vertrouwen hun huis voor meerdere jaren aan ons toe. Dan is een hoog serviceniveau vereist.’

En dat zette Bouman aan het denken: ‘Wat kon ik bedenken dat de klanten een ‘wow-gevoel’ geeft, elke keer als ze contact met ons hebben? Dat heeft te maken met hoe ze contact hebben met het bedrijf, zowel met het management als met de schilder. Stel dat de schilder zich de eerste dag meteen netjes voorstelt, uitlegt wat hij gaat doen, wat zijn planning is, vraagt of hij van het toilet gebruik mag maken, of hij alle ruimten kan betreden… een hele checklist. Dat zou toch geweldig zijn? Of als hij echt werk maakt van het opleveren en een mooie map achterlaat met informatie. Dan heb je als klant toch iets van: Wow!?’

 

Ook Arend Zanting, directeur van de SchildersVakschool in Zwolle, vond dat ook een goed idee. Zanting bezat vroeger een schildersbedrijf dat was aangesloten bij GlansGarant: ‘We zijn met een aantal franchisenemers om de tafel gaan zitten. Al snel kwamen we tot vijf lesmodules: Verkoop, Administratie, Communicatie, Omgangsvormen en Uitvoering. De eerste twee zijn vooral voor de schilderdirecteuren, de laatste drie vooral voor de GlansGarant-schilders. Vervolgens hebben we lang doorgesproken over wat we precies in die modules behandeld willen zien.’ Bouman: ‘Inspirerende gesprekken waren dat. Waarin je vooral veel van elkaar leert. Het zijn allemaal prima schilders die het goed voor elkaar hebben, en toch hadden ze regelmatig van: hé, doe jij dat zo? Wat een goed idee!’

 

De leerdoelen zijn tot cursussen verwerkt door onderwijsspecialisten van het Deltion College, waarmee SchildersVakschool samenwerkt. Zanting gaat de cursussen geven. ‘Ons bestuur had geen bezwaar.’ Om de reistijden voor de cursisten te beperken zijn er ook ruimten besproken bij de SchildersVakschool in Mierlo en de Schilder^sCools in Dordrecht en Geldermalsen. De lessen duren steeds van 16:00 uur tot 20:00, waarin twee modules gegeven worden. In totaal gaat het om 7 groepen werkgevers en werkvoorbereiders en 15 groepen met schilders. Deelname is voor de GlansGarant-leden gratis, maar niet vrijblijvend. Bouman: ‘We verwachten van onze leden dat ze allemaal graag willen komen. Zo geef je samen inhoud aan ons concept. Als je alle modules hebt doorlopen ontvang je een certificaat en een GlansGarant Academy-keurmerk. We gaan het serviceniveau ook jaarlijks controleren. Zo onderscheiden we ons van alle andere organisaties in de markt.’

 

Bij de foto:

Heino Bouman (links) en Arend Zanting verzorgen een trainingsprogramma voor franchisenemers

 

Foto: JMS

 


Kirstin van Loon nieuwe bestuursvoorzitter Cibap

Per 1 januari wijzigingen in kleineondernemers-regeling

Buitenlandse bouwers leren taal én vak in Oost

Bol-stagiairs krijgen vaak niet betaald

Spuitschilder Kevin ondernemer van het jaar