Ga naar hoofdinhoud

‘Goed opleiden is als polijsten’


Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven – bekend van de rode bordjes ‘Erkend leerbedrijf’ – werkt nauwer samen met de SchildersVakopleidingen en OnderhoudNL. Met welk doel? Dat leggen Mark Hulsen (OnderhoudNL) en Erik Bosma (SBB) uit.

Mark Hulsen en Erik Bosma bij een provisorische tekening van de structuur in het schildersonderwijs

Wat voegt SBB toe aan de schildersbranche?
Hulsen: ‘SBB komt bij veel bedrijven over de vloer en heeft als geen ander zicht op de kwaliteit van leerbedrijven en de beroepspraktijkvorming. Ook weten ze heel goed waar leermeesters en leerlingen behoefte aan hebben, waar de vraag ligt. Met die info kunnen wij aanvullende programma’s maken voor leermeesters. Met als doel de opleiding in de praktijk zo goed mogelijk te laten aansluiten op wat een leerling wil en moet kunnen.’

Die aansluiting is nu niet goed genoeg?
Bosma: ‘De leercomponent in bbl-trajecten – dus vier dagen werken en één dag school – schuift in de praktijk nog weleens naar de achtergrond. Dan is het zo druk, dat een leerling volledig meedraait in de productie en in het slechtste geval alleen maar aan het schoonmaken is.’ Hulsen: ‘Maar een leerling blijft een leerling. Die wil en moet het complete vak leren; van schuren en wassen tot schilderen en behangen. Je kunt hem niet alleen op voorbereidend werk zetten. Dan mist hij een heel deel van zijn opleiding en heb je kans dat hij zijn motivatie verliest. Als leerling wil je ook spannende dingen doen. Het aflakken van die voordeur, dat is het mooie werk. Kortom: we moeten de praktijk interessant zien te houden.’

Hoe?
Hulsen: ‘Onder meer met een speciaal programma voor leermeesters, waarover jullie eerder al schreven. En aan de hand van de kwaliteitskaarten van SBB, onderverdeeld in acht leerdimensies zoals veiligheid en begeleiding, gaan we kijken waar verbeterpunten liggen.’ Bosma: ‘Ook zetten we samen met SchildersVakopleidingen enquêtes uit bij leerbedrijven om te inventariseren waar ze tegenaan lopen, waar ze ondersteuning wensen en hoe wij daar inzet op kunnen plegen. Sowieso hebben wij al de beschikking over een kennisbank, e-learnings, online workshops en fysieke workshops. Die kunnen we meer ter beschikking stellen aan de schildersbranche, aanvullend op het lesmateriaal van OnderhoudNL. Met als uiteindelijk doel leerbedrijven helpen bij het nog beter invullen van hun taak.’

En dat moet leiden tot…?
Hulsen: ‘Instroom en kwaliteit, daar gaat het in de kern om. Binden en boeien. Tegenwoordig moet schilderwerk zo mooi mogelijk glanzen. Maar dat krijg je alleen voor elkaar op het moment dat jij de voorbehandelingen extreem goed doet. Als je dat niet doet, krijg je nooit zo’n mooi eindresultaat. Vergelijk dat eens met het opleiden van een leerling. Die gaat alleen maar shinen, zich alleen maar goed ontwikkelen, wanneer je er heel veel energie in stopt. Dat willen we met elkaar bewerkstelligen.’

Waarom is dat zo belangrijk?
Hulsen: ‘Het imago van opleiden in onze sector is beslist niet slecht, maar kan wel beter. Dat zorgt voor een aanzuigende werking. Dat is van belang, want we horen van werkgevers vaak genoeg dat het lastig is leerlingen vast te houden. Er zijn er best veel die na hun opleiding, mbo-niveau 2 of 3, voor zichzelf beginnen. Zonde van de investering van de werkgever, van het leerbedrijf. Hoe kan een werkgever ervoor zorgen dat een leerling niet na zijn opleiding vertrekt naar een ander bedrijf, maar blijft hangen? Hoe zorg je voor langdurig commitment?’

Nou?
Bosma: ‘Dat vraagt continu aandacht. Telkens weer verschijnen er bij een leerbedrijf nieuwe mensen aan het firmament. Zo was ik laatst bij een interieurbouwbedrijf waar twee jonge jongens – nog dicht op hun eigen stage – de fout in gingen met een leerling. Die was niet net zoals zij fanatiek en eager, maar een beetje dromerig, onzeker, faalangstig. Hij óógde niet gemotiveerd, maar de vraag is of hij dat niet was.’ Hulsen: ‘Iedere leerling is gemotiveerd, dat is onze overtuiging, alleen niet altijd voor precies dezelfde dingen als zijn leermeester. Daar zit nog weleens een mismatch. Het gaat erom dat je probeert af te stemmen wat jouw leerling triggert en daar kom je alleen achter door met hem of haar in gesprek te gaan.’

Wat is jullie visioen bij deze samenwerking?
Bosma, grijnzend: ‘Dat ik zo min mogelijk hoef te doen. Daarmee bedoel ik te zeggen dat ik zoveel mogelijk ambassadeurs wil meekrijgen, in de regio’s van SchildersVakopleidingen, die hetzelfde verhaal uitdragen.’ Hulsen: ‘Goed opleiden is geen simpel dingetje. Je moet er tijd en energie insteken, polijsten, dan eens op je strepen staan en een andere keer weer meer loslaten. Zodat we een sector krijgen waar leerlingen te allen tijde goed worden opgevangen en wegwijs worden gemaakt in alle facetten van het vak. Dat is een gezamenlijke verantwoordelijkheid die meer moet landen tussen de oren van mensen in de bedrijfstak. Wat we keihard nodig hebben is dat we met zijn allen laten zien wat een verschrikkelijk gave sector dit is.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet

AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn