In de DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) mag de Duitse verffabrikant Brillux een gevestigde naam zijn bij de professionele schilder, in ons land is het een (nog) relatief kleine speler.
Terwijl het familiebedrijf, in 1889 opgericht als Hobrecker & König door Wilhelm König, al sinds 1977 actief is op de Nederlandse markt. Eerst vertegenwoordigd door een groothandel, later met een eigen vestiging met Brillux-assortiment. Een bewuste keuze. In alle landen waar Brillux actief is (inmiddels ook in Italië en Polen) wordt de professionele schilder bediend met directe verkoop vanuit eigen vestigingen – in totaal meer dan 190 – “omdat we dichtbij onze afnemers willen zijn, met optimale ondersteuning”, luidt de verklaring.
Lage landen
Dit model rolt Brillux uit in alle landen waar het actief is. Het principe van: de gestage druppel holt de steen. Of zoals de voice-over in een bedrijfsfilm, vertoond in de koepelbioscoop ‘B-Tarium’ gelegen naast het indrukkende Erlebniszentrum van Brillux in Münster, zegt: “Wij denken in generaties. Vinden persoonlijk contact erg belangrijk, waardoor we op bijzondere wensen kunnen ingaan.”
De Nederlandse markt wordt momenteel bewerkt vanuit vier vestigingen (Arnhem, Apeldoorn, Rotterdam en Enschede) van waaruit in totaal bijna veertig personen actief zijn. “Dat worden binnenkort vijf vestigingen”, vertelt Ronald Arends, sinds 2007 verkoopleider van Brillux Benelux, als we in Münster op bezoek zijn.
“We bouwen in Amsterdam een eigen vestiging, waar we straks ook ons hoofdkantoor onderbrengen. Het is de bedoeling dat we daar begin 2024 operationeel zijn.” Groei op eigen kracht. Dat is de strategie van Brillux. “Er is ambitie, maar geen tijdsdruk”, legt Arends uit. Al zou de Nederlandse dochter graag een versnelling hoger willen schakelen nu de focus in Münster nog meer op export ligt. Het tekort aan vakmensen speelt echter ook de Duitse verffabrikant parten.
Jan Hendrik Grönefeld, die hem sinds januari van dit jaar bijstaat als adjunct-verkoopleider: “Wanneer doet een schilder een beroep op je? Als hij of zij een probleem heeft. We zien onszelf als partner van die schilder; een dienstverlener én probleemoplosser. De producten hebben we, maar je moet ook de mensen met kennis en ervaring hebben om dit serviceaanbod te kunnen waarmaken. Daaraan werken we hard. We zijn ook bereid in mensen te investeren die de overstap naar de buitendienst willen maken.”
Meer dan verf
De slogan ‘..meer dan verf’ neemt Brillux wel heel serieus. Welke verffabrikant heeft bijvoorbeeld een eigen – en in de gehele Bondsrepubliek op DAB+ te ontvangen – radiozender? Opleiden en bijscholen van medewerkers en klanten is een belangrijk speerpunt in de bedrijfsfilosofie en de Brillux Academie vorm het hart van deze leercultuur.
Het in 2019 geopende gastenverblijf B-Wohnen maakt de Brillux Campus op de hoofdlocatie in Münster compleet. Gasten betreden B-Wohnen via een kleurrijke loopbrug, over de openbare weg, die het fabrieksterrein met dit Brillux-hotel (60 kamers en 114 bedden) verbindt.
Het is niet alleen ontworpen als overnachtingsmogelijkheid, maar ook als communicatie- en ontmoetingsplaats voor de talrijke interne en externe deelnemers aan een training of cursus in de academie. De dialoog tussen de gasten staat steeds voorop. B-Wohnen biedt ruimtes voor gezellige momenten en recreatie.
Op de individuele kamers geen televisie, maar een groot tv-scherm in de gemeenschapsruimte om zo het huiskamergevoel binnen de ‘Brillux-familie’ te versterken. In de kelder is een complete speelhal (B-Spielen) van 850 vierkante meter ingericht waar de gasten alleen of met elkaar de competitie kunnen aangaan: van een partijtje airhockey tot een rondje over de 3D-Blacklight minigolfbaan.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/07/00-BX_Muenster_B-Wohnen-2020_325-1024x683.jpg)
In de kelder van B-Wohnen is een complete speelhal (B-Spielen) van 850 vierkante ingericht waar gasten kunnen ontspannen, bijvoorbeeld op de 3D-Blacklight minigolfbaan
Erlebniszentrum
Het in coronatijd geheel gemoderniseerde Erlebniszentrum in Münster belicht in verschillende ‘stations’ de toegevoegde waarde van Brillux. Zoals de 3D-Kleurdesigner, waar zowel binnen- als buitenruimten op indrukwekkende wijze op grootformaat digitaal visueel kunnen worden gemodelleerd in de gewenste kleuren en structuren.
Dag of nacht, weersomstandigheden, stand van de zon (schaduw), alles kan worden gesimuleerd om het effect op de totale (kleur)beleving te ervaren. “Architecten of klanten van grote projecten kunnen zelf beeldmateriaal meenemen en hier kijken wat een kleur doet”, horen we tijdens een rondleiding.
Het hele Brillux-assortiment is beschikbaar om vloeren, wanden en plafonds aan te pakken. “Alles wat de schilder doet, kunnen we hier visualiseren.” Een eenvoudige uitvoering van deze ‘interieurdesigner’ is via de Brillux-website beschikbaar.
In het Erlebniszentrum ook inspiratieruimten die bijvoorbeeld oplossingen van Brillux voor de medische zorg (hygiëne en desinfectie) en industriële bedrijven (zware belasting) tonen.
Maar ook innovaties staan in het spotlicht, zoals het speciaal ontwikkelde Qju-Systeem (onder patent) om snel en eenvoudig, zonder mortel, panelen voor buitengevelisolatie te kunnen aanbrengen. Tevens is er een showcase waar trendstructuren en -producten voor creatieve technieken zijn gebruikt; denk aan de look van beton, marmer of cortexstaal.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/07/00-BX_Muenster_Weselerstrasse_06-1024x683.jpg)
Het Erlebniszentrum biedt inspiratie op tal van thema’s waarvoor Brillux oplossingen in huis heeft, zoals bijvoorbeeld het Qju-Systeem voor buitengevelisolatie
Creativ Seminar
“Eind juni komen Nederlandse klanten van ons naar Münster voor een Creativ Seminar. Dan wordt hen in twee dagen tijd getoond wat allemaal kan en hoe het allemaal moet. Laagopbouw, schuren, polijsten, noem maar op. In totaal behandelen we dan acht tot tien verschillende creatieve afwerkingen. Allemaal arbeidsintensief, maar zeer lucratief”, vertelt Grönefeld.
“Steeds meer schilders in Nederland staan open voor dit soort technieken. Niet alleen om zich te onderscheiden – want consumenten vragen erom en dan pak je naast zo’n accentmuur het hele interieurproces mee – maar ook omdat de prijs die je per vierkante meter kunt vragen aantrekkelijk is”, vult Arends aan.
“Dit biedt voor ons extra kansen op de Nederlandse markt, want Brillux heeft deze producten allemaal al jaren in het programma. Dat opent deuren. Ook uit de hoek van stukadoors komt steeds meer vraag.”
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/07/00-Creativ_Semiar-1024x683.jpg)
Tijdens het Creativ Seminar in Münster leren cursisten gedurende twee dagen verschillende creatieve wandafwerkingstechnieken
______________________________________________________________________________________________________________________________
Brillux
De in het Duitse Münster gevestigde verffabrikant Brillux is een onafhankelijk familiebedrijf waar Peter König de directie voorzit en, met de benoeming van zijn zoon Robert in 2023, inmiddels de vijfde generatie aan het roer staat. Opgericht in 1889 als het handelsbedrijf Hobrecker & König in verven en lakken, startte het in 1948 met de eigen productie van verfproducten. In 1988 veranderde de bedrijfsnaam in Brillux, vernoemd naar een van de meest succesvolle producten uit het assortiment, dat vandaag de dag meer dan 12.000 artikelen omvat. Met vier productievestigingen – Münster, Herford, Malsch bij Karlsruhe en Unna – in Duitsland is Brillux een partner voor vaklieden, architecten en ontwerpers, maar ook voor de woningbouw, de handel en de industrie. Bij de hoofdvestiging in Münster is, naast de R&D (70 personen), de productie van lakken en dispersies ondergebracht. In Unna, waar industriecoatings worden gemaakt, werken nog eens 30 personen in het lab.
______________________________________________________________________________________________________________________________
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2023/07/000-Jan_Hendrik_en_Ronald-B-1024x683.jpg)
Ronald Arends (rechts) krijgt versterking. Jan Hendrik Grönefeld (28) is per 1 januari 2023 benoemd tot adjunct-verkoopleider bij Brillux Nederland.
______________________________________________________________________________________________________________________________
Versterking
Ronald Arends (rechts) krijgt versterking. Jan Hendrik Grönefeld (28) is per 1 januari 2023 benoemd tot adjunct-verkoopleider bij Brillux Nederland. Zijn wieg stond in Duitsland, maar hij opereert al sinds 2016 in de Nederlandse markt. Geboren en getogen in Münster kwam hij op zijn achttiende als leerling bij Brillux binnen de poorten. Grönefeld: “Brillux als familiebedrijf is een begrip in deze regio. In mijn tijd waren er jaarlijks circa dertig leerwerkplekken beschikbaar, waarop meer dan tweeduizend jongeren solliciteerden. Je kunt je voorstellen hoe blij ik was toen ik door de selectie kwam.” Als ‘Industriekaufmann’ in opleiding ging hij twee dagen per week naar school en werkte de overige drie dagen bij de verffabrikant. Op die manier doorliep hij allerlei afdelingen binnen het bedrijf. “Het mooie is dat je daardoor meteen de theorie met de praktijk kunt verbinden en zo een goed beeld krijgt hoe de totale organisatie werkt. Daar pluk ik nog dagelijks de vruchten van.”
In de vervolgopleiding tot ‘Europakaufmann’ koos Grönefeld voor Nederlands als tweede taal en dat leidde ertoe dat hij op z’n eenentwintigste over de grens mocht voor Brillux. “Ik kwam op het Brillux-kantoor in Rotterdam te werken; eerst alleen in de binnendienst en later ook in de buitendienst waarbij ik me met name op het westen en de regio Amsterdam richtte. De afgelopen jaren hebben we daar een netwerk opgebouwd, waardoor we nu de volgende stap kunnen zetten naar een eigen vestiging in de hoofdstad.”
______________________________________________________________________________________________________________________________
Gelukkig zijn voor mij Aken en Wurselen dicht bij…