Ga naar hoofdinhoud

Groot onderhoud aan havenlichten


De twee rijksmonumentale havenlichten van Stavoren kunnen de komende jaren weer tegen een stootje. Deze lichtbakens staan al 131 jaar in weer en wind op de havenpieren aan het IJsselmeer. Ze werden in oktober door de firma Sijtsma Noord gestraald en opnieuw gecoat.

De twee havenlichten markeren de toegang tot de oude haven van Stavoren. Ze staan op de uiteinden van de zuidelijke en noordelijke havenhoofden. De lichtbakens werden in 1884 vervaardigd door de Engelse firma Brothers en Co. uit Birmingham. Het zuidelijke licht is groen-wit gekleurd en het noordelijke rood-wit.

“De havenlichten zijn in de voorbije jaren periodiek bijgewerkt door een schildersbedrijf, zodat ze er esthetisch goed bleven uitzien. Mede omdat zich nu steeds meer roestvorming en verfonthechting voordeed, vond de eigenaar, gemeente Súdwest-Fryslân, het de hoogste tijd voor groot onderhoud en deed daarvoor een beroep op ons bedrijf”, vertelt schilder Durk Visser van de firma Sijtsma Noord.

Het bedrijf is specialist in het renoveren van gevels, beton en metaalconstructies, reiniging, straaltechnieken en het aanbrengen van wand-, vloer- en metaalcoatings. Visser nam in de voorbije weken het havenlicht op het zuidelijke havenhoofd onderhanden, een collega van hem het baken op het andere havenhoofd.

Gietijzer

De constructies, die de plaatselijke vuurtoren moeten ondersteunen, zijn elk 7,5 meter hoog. Ze bestaan uit zes open, gietijzeren panelen met kruisverbindingen op een natuurstenen band. Op het kruispunt van deze verbindingen is een decoratief, rozetvormig deel aangebracht.

Een wenteltrap leidt naar een smalle verhoging met balustrade. Daar is het gietijzeren lichthuis te vinden, dat een koperen koepeldakje met bolvormige bekroning heeft. Boven de, in een cirkel geplaatste, metalen wanden zitten zes enkelruitsvensters, waardoor de havenlichten schijnen.

Sponsstralen

Sijperda Verhuur zette de havenlichten eerst in de steigers. Om optimaal te kunnen werken, zonder last te hebben van weersinvloeden, werden de steigerconstructies omwikkeld met krimpfolie. Daarna kon Sijtsma Noord beginnen met sponsstralen om de gietijzeren delen van alle oude verflagen te ontdoen, grondig te ontroesten, op te schuren en te reinigen. Bij deze zogenoemde Spong Jet-technologie worden loskomende deeltjes meteen door de spons opgevangen en geabsorbeerd.

“We kwamen op het gietijzer veel roestvorming tegen. Zwakke plekken hebben we gerepareerd. Het koperen dak hebben we licht geschuurd”, vertelt Visser. Toen kon met het schilderwerk worden begonnen. Nelf Lakfabrieken maakte het verftechnisch advies. De twee schilders brachten eerst een primer- en een tussenlaag aan. Als afwerking stond Nelfamar Vinyl Topcoat voorgeschreven, een 1-componenten aflak met een mooie egale glans die goed zoet- en zoutwaterbestendig is.

“Ik heb de kleur verkeersgroen aangebracht, mijn collega op het andere havenhoofd verkeersrood”, zegt Visser. “Spuiten op deze locatie en in deze kleine ruimte is geen optie. We hebben dan ook uitsluitend met kwast en roller gewerkt. Het was een bijzondere klus op een unieke locatie. Verftechnisch kunnen de havenlichten nu weer zeker 15 jaar mee.”

IMG_8839

 


Vier bedrijven in race voor ION Borghardt Award 2024

Drones vervoeren onderhoudsmaterieel naar windpark op zee

Video | Kraantje schilderen geeft mijnwerkersgevoel

Akzo neemt belang in fabrikant schilderrobots

SchildersVAKTV | Klimparkenspecialist coat een dak