Ga naar hoofdinhoud

Groot onderhoud aan ‘Parel van de Jordaan’


De meest bezongen en beschreven toren van Amsterdam, de Westertoren, staat sinds begin 2023 tot – naar verwachting - eind 2024 in de steigers. Groot onderhoud bleek hard nodig. Van der Werff Schilders- en Afwerkingsbedrijf uit Assendelft voert het schilderwerk uit en herstelt de decoratieve versieringen. “We moeten hier veel penseelwerk verrichten en dat was even wennen,”, zegt Sten van der Werff.

Onder het toeziend oog van Gerrit van der Werff werken zijn zoons Sten en Jorn aan de kroon op de Amsterdamse Westertoren

Door: Broer Feenstra

In het originele blauw

De Westertoren is eigendom en in beheer van de gemeente. Het laatste onderhoud hieraan was in de periode 2006/2007 uitgevoerd. Dat zullen veel Amsterdammers zich vast nog herinneren, omdat de kroon en bisschopsmijter boven op de toren toen weer in het originele blauw werden geschilderd door Hagen Schilders uit Velp. Daarvoor hadden deze onderdelen jarenlang een gele kleur, net als de kroon in het Amsterdamse stadswapen. Nu staat de Westertoren dus weer in de steigers en een flinke opknapbeurt bleek hard nodig. Witte Bouw & Aannemersbedrijf uit Amsterdam, specialist in onder andere restauratie, kreeg van de gemeente het grootschalige project toebedeeld en begon hier begin vorig jaar mee.

Het pronkstuk van de kerktoren is de kleurrijke keizerskroon van 2,5 meter, die vooral door zijn karakteristieke blauwe kleur en de 750 porseleinen parelbollen opvalt
Het pronkstuk van de kerktoren is de kleurrijke keizerskroon van 2,5 meter, die vooral door zijn karakteristieke blauwe kleur en de 750 porseleinen parelbollen opvalt

Keizerskroon

De onderhoudswerkzaamheden zijn nog steeds gaande en vinden zowel aan de binnen- als buitenkant plaats. Zo worden voeg- en metselwerk uitgehakt en vernieuwd, loodwerk vervangen, houtreparaties uitgevoerd en stucwerk en delen van de natuurstenen hersteld. Ook het carillonframe verkeerde in een slechte toestand en moest vervangen worden. Daarnaast krijgen alle houtwerk, de uurwerken en de kroon een grondige schilderbeurt.

Voor laatstgenoemde werkzaamheden doet de hoofdaannemer een beroep op Van der Werff Schilders- en Afwerkingsbedrijf uit Assendelft. “We zijn hier nu ruim een half jaar bezig met dagelijks gemiddeld drie schilders”, zegt eigenaar-directeur Gerrit van der Werff (69). “Wij voeren al jarenlang regelmatig projecten uit voor Witte Bouw, waarmee we een goede samenwerking hebben. Dat we nu deze mooie Westertoren-opdracht voor hen mogen doen is fantastisch”, vervolgt Van der Werff. “We zijn in het voortraject driemaal de Westertoren in geweest om een goed onderbouwde offerte te kunnen maken voor alle te schilderen onderdelen. Toen constateerden we al dat groot onderhoud hard nodig was.”

Met Gerrit stap ik in de bouwlift aan de buitenzijde van de Westertoren om naar de werkplek op hoogte van zijn schilders te gaan. Nadat we vervolgens vlakbij de top nog enkele steigers beklimmen, treffen we Gerrit zijn zoons Sten (36) en Jorn (39) en Jari ter Steege aan die alle drie bezig zijn met schilderwerk aan de keizerskroon. “Ik doe hier de grote vlakken met de kwast, Sten is meer de man van het detailwerk en neemt vooral het penselen van de decoratieve versieringen op de kroon voor zijn rekening. Hij is hier dagelijks aan het werk, terwijl ik veel op andere projecten zit”, legt Jorn uit.

Arbeidsintensief

“Het detailwerk op de kroon schilderen met de kwast is geen optie”, stelt Sten. “Daarvoor zijn de details te verfijnd. Daarom gebruiken Jari en ik hier penselen. Dat was eerst wel even wennen, omdat we daar doorgaans nooit mee werken. Gelukkig kregen we er al snel routine in. Het onderhoudswerk aan de kroon is dan ook arbeidsintensief en vraagt geduld. We steken we er zeker zo’n zeshonderd uren in. De ondergrond is lood en dat is toch kwetsbaarder dan hout.”
“Zo heb je bijvoorbeeld minder hechting en de kans op barsten of scheuren in de verf is groter. Ik schuur het lood eerst lichtjes met een schuurkorrel van P180 tot P240. Te intensief schuren is ook niet goed, want dat is gevaarlijk voor de gezondheid. Daarom dragen we uiteraard mondkapjes. Het komt vrijwel nooit voor dat je zo’n groot loodoppervlak moet schilderen als hier”, stelt Sten.

Het detailwerk op de kroon schilderen met de kwast is geen optie, want daarvoor zijn de details te verfijnd
Het detailwerk op de kroon schilderen met de kwast is geen optie, want daarvoor zijn de details te verfijnd

Galmborden

“Qua houtwerk valt hier voor ons op locatie relatief weinig te schilderen. We hebben twee entreedeuren, dertig raamkozijnen en enkele omloopdeuren bovenin de toren opnieuw in de verf gezet”, zegt Jorn. “Op dat vlak zat het meeste werk voor ons in zo’n 280 grenen galmborden, die we in de winterperiode naar onze werkplaats in Assendelft hebben vervoerd. Aan deze borden was zo’n vijftig jaar niks meer gedaan en onderhoud was dan ook hard nodig. We hebben ze met de bandschuurmachine helemaal kaal gemaakt, waar nodig gerepareerd en vervolgens onder geconditioneerde omstandigheden in een vierlaags verfsysteem gezet. We hadden speciale rekken gemaakt waar we de galmborden los konden wegzetten en laten drogen, zodat ze niet op elkaar gingen kleven. Binnenkort vervoeren we ze weer van onze werkplaats naar Amsterdam en worden ze herplaatst in de toren. In de galmgaten van de toren schilderen we momenteel ook nog houtwerk.”

Verguldwerk

Gerrit van der Werff inspecteert het uitgevoerde schilderwerk
Gerrit van der Werff inspecteert het uitgevoerde schilderwerk

Sten zette ook de wijzerplaten van de vier uurwerken op de toren in de verf en bracht de authentieke kleuren ossenbloedrood en zwart opnieuw aan. “Het vergulden van de grote wijzers en cijfers laten we over aan specialist Jojanneke Post uit Moordrecht”, vertelt hij. “Zij restaureert ook de goudwerkdetails op de keizerskroon. Wij maken voor haar eerst de ondergrond schoon met water en universol en brengen de primer aan. Jojanneke kan dan meteen beginnen met haar verguldwerk. Ook de windhaan op de toren neemt zij onder handen.”

Sten vertelt dat – door het natte voorjaar en de soms harde wind – het werken aan de keizerskroon soms werd bemoeilijkt. Gelukkig konden we dan vaak uitwijken naar de wijzerplaten, waar je aan één kant beschut kon schilderen. Ook waren er een paar onwerkbare dagen bij.” De Westertoren is een iconisch bouwwerk in Amsterdam dat je in alle reisgidsen tegenkomt. “Eenmaal in de pakweg twintig jaar gaat deze toren in de steigers voor groot onderhoud. Dat het dan juist ons bedrijf is dat deze historische attractie mag schilderen, maakt ons erg trots. Het is zo’n project dat mogelijk maar één keer in je leven voorbijkomt”, stelt Gerrit Van der Werff.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Henry Handsome moet visie ToekomstGroep tot leven brengen

Onderhoudssubsidie-loket rijksmonumenten opent weer

Bijeenkomst over het archief als levensader voor restauraties

Restauratiewerkplaats Oldambt van start dankzij subsidie

Happy Christmas-brug krijgt opknapbeurt


Naar archief >