Ga naar hoofdinhoud

Groot onderhoud aan Zeelandbrug


Sinds eind juni voeren schilders van Gebr. Van Kessel Speciale Technieken en Producten groot onderhoud uit aan 50 betonpijlers van de langste brug van Nederland, de Zeelandbrug. Het is voor hen geen alledaagse klus. Vanuit hoogwerkers, die op pontons in de Oosterschelde staan, vinden de werkzaamheden plaats.

De ruim 5 kilometer lange Zeelandbrug is een icoon als het gaat om infrastructuur uit de wederopbouwperiode (1940-1965). Het kunstwerk werd in 1965 gebouwd (zie kader) in opdracht van de provincie Zeeland en verbindt Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland met elkaar.

“In 2008 vond voor de laatste maal groot onderhoud aan de brugpijlers plaats. Betonherstel en een nieuwe schilderbeurt stond nu weer in de planning”, legt Christian Hoek, civiel technisch medewerker van de provincie Zeeland, uit. Hij houdt namens zijn werkgever, samen met collega Sybren Stelpstra, toezicht op het project.

Op basis van proefvlakken die drie verschillende partijen mochten aanbrengen op een van de betonpijlers, besloot de provincie Zeeland bij het betonherstel en het schilderwerk te kiezen voor Mapei-producten.

Joost Sluiter, productmanager coatings van Mapei Nederland, is hier trots op. “We hebben voor dit project voorwerk laten doen in het lab van onze Italiaans hoofdvestiging. Daar kwam men tot de conclusie dat onze 1k acrylverf Elastocolor Waterproof die we op de pijlers wilden laten aanbrengen, in dit project juist beter hechtte zónder toepassing van de gebruikelijke primer. Dat heeft te maken met de betonsoort van de pijlers, die heel erg gesloten is. De primer kan daar niet intrekken, zodat applicatie hiervan juist een zwakke verbinding in het verfsysteem veroorzaakt. Bij de conservering waren – in plaats van de aanvankelijk geplande drie – nu slechts twee verflagen voldoende. Daarmee werd het qua product- en arbeidskosten dus ook nog eens goedkoper voor het uitvoerend bedrijf.”

Logistiek

Uitvoerder van het onderhoudsproject is Gebr. Van Kessel Speciale Technieken en Producten uit Tilburg. “Ons bedrijf is specialist op het gebied van herstel, afdichting en verduurzaming van betonconstructies”, zegt bedrijfsleider Bert Maessen. “Vaak gaat het daarbij om grote werken zoals bruggen, viaducten, vuurtorens, sluiscomplexen en busbanen. Bij dergelijke projecten komt meestal een stuk schilderwerk kijken en ook dat voeren we zelf uit. Onze betonreparateurs zijn tevens schilders. Het Zeelandbrug-project hebben we op basis van een onderhandse aanbestedingsprocedure van de provincie Zeeland verkregen.”

Het schilderen van de Zeelandbrug brengt een flinke logistieke operatie met zich mee. Alle werkzaamheden worden vanaf het werkschip en twee pontons in de Oosterschelde uitgevoerd, waarbij men gebruik maakt van hoogwerkers. Een schipper zorgt er dagelijks voor dat het werkschip en de pontons op de juiste plek komen en blijven liggen. We kunnen tot windkracht 5 werken, anders krijg je teveel deining. Verder zijn windrichting en getijdestroom belangrijke factoren voor onze planning”, zegt Maessen.

Voor op schema

Maessen vervolgt: “De provincie wilde dat er in de periode van eind juni tot eind september – voor een door hen vastgesteld bedrag – minimaal 11 van de 50 te schilderen brugpijlers in de verf werden gezet. In onze offerte durfden we te garanderen dat we 33 pijlers af zouden krijgen. Zo wisten we deze mooie klus binnen te halen. Dankzij het stabiele, prachtige zomerweer konden onze schilders volop doorwerken en daardoor waren eind juli alle 33 pijlers al geschilderd. De provincie heeft vervolgens besloten om de aanpak van de overige 17 pijlers, die aanvankelijk voor 2019 stonden gepland, dit seizoen meteen ook aan ons uit te besteden.”

Christian Hoek, civiel technisch medewerker van de provincie Zeeland, overlegt met de schilders

Gevoede rollers

Op advies van Sluiter brengen de schilders de verf op de pijlers aan met gevoede rollers. “Dan kunnen ze in één keer een dikke laag opzetten en wordt het milieu meer gespaard. Als je op de traditionele wijze met de verfroller gaat werken, moet je deze telkens in de verfemmer dopen en is de kans veel groter dan er druppels in de Oosterschelde belanden”, legt Sluiter uit.

Het verkeer op de Zeelandbrug ondervindt geen hinder van het schilderwerk dat onder hen aan de pijlers gebeurt

Maessen is enthousiast over het gebruik van gevoede rollers. “Eerlijk gezegd wisten wij tot aan dit project niet dat deze methode bestond. Onze schilders hebben eerst op locatie een korte training van Mapei gevolgd om te wennen aan het specifieke verfproduct én de applicatiemethode. Ze vinden het heerlijk werken op de grote opperplakken. In de hoeken gebruiken ze vaak de kwast.” Op iedere pijler wordt zo’n 200 kg verf aangebracht.

Reiniging

Gemiddeld werken dagelijks acht schilders, verdeeld over twee teams, aan de Zeelandsbrug. Iedere pijler wordt eerst onder hogedruk grondig gereinigd. “Dat is nodig ook”, zegt Hoek. “Vervuiling, schelpen, zand en zout klotsen of waaien dagelijks tegen het beton of hechten zich hierop vast. Met netten vangen we de verfschilfers en vervuiling die loskomen bij de schoonmaak op. Als je je bedenkt dat de bestaande verflaag al tien jaar oud is, dan is de algehele aanblik van de brugpijlers niet mooi. Een frisse schilderbeurt doet dan wonderen. Bovenal is het belangrijk het beton weer goed te conserveren. Voor een optimaal eindresultaat is het zaak voor de schilders om een pijler binnen 24 uur na reiniging te schilderen. Anders is de ondergrond alweer té vervuild geraakt. Om dezelfde reden moet daarna binnen 24 uur ook de tweede laag Elastocolor Waterproof, een verf die goed bestand is tegen permanent contact met water, zijn aangebracht.”

Aanbesteden

Er wordt dagelijks volgens een strakke planning aan de pijlers gewerkt. “Uiteraard schilderen we, als de zon schijnt, uitsluitend aan de schaduwzijde want we willen optimale kwaliteit leveren”, zegt Maessen. Het betonwerk van de pijlers wordt meteen ook, daar waar nodig, gerepareerd. “Uit eerdere inspectie is gebleken dat de meeste beschadigingen zich in de liggers van de brug bevinden. Daar wordt volgend jaar werk van gemaakt. Voor het conserveren van de zijkanten en de onderkant van de brug starten we dan een aanbestedingsprocedure”, vertelt Hoek.

Rijksmonument

De Zeelandbrug is onderdeel van de provinciale weg N256, verbindt Noord-Beveland met Schouwen-Duiveland en is in eigendom en in beheer van de provincie Zeeland. Na de oplevering in 1965 was het de langste brug van Europa. Sinds 1998 is dat echter de Grote Beltbrug (17 kilometer) in Denemarken. Het Zeeuwse kunstwerk werd in december 2015 aangewezen als rijksmonument.

 


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan