Een van ‘s lands opvallendste oranjerieën staat in Doorn. Een markant, 19e eeuws gebouw met neobarok en neorenaissance invloeden. Het pand wordt gerestaureerd en krijgt een herbestemming als kantoor- en vergaderlocatie. Van de Beek Schilders uit Barneveld voert het schilderwerk uit: “Het is een mooie, maar arbeidsintensieve klus.”
Uniek project voor Van de Beek Schilders
Landgoed Hydepark in Doorn vormt al jarenlang de thuisbasis van het gelijknamige conferentiecentrum en is eigendom van de Protestantse Kerk Nederland (PKN). Wie het ruim 50 hectare grote terrein betreedt, stapt in een oase van rust, ruimte en natuurschoon. Alleen bij de oranjerie, een van de grootste blikvangers op het terrein, is volop bedrijvigheid te zien en dus ook lawaai te horen. Dit markante gebouw met rijk versierde voorgevel dateert uit de 19e eeuw en stond in de voorbije jaren leeg (zie kader). De PKN wil de oranjerie nu een nieuwe bestemming geven als kantoor- en vergaderlocatie.
Al enkele maanden wordt volop gewerkt aan de restauratie, zodat de 500 m² grote oranjerie, die straks drie ruimten zal herbergen, dit jaar kan worden heropend. Een van de uitvoerende bedrijven is Van de Beek Schilders uit Barneveld. Terwijl twee van hun werknemers volop aan het schilderen zijn, geven de twee directieleden van het schildersbedrijf, vader Henk-Jan van de Beek en zijn zoon Rudy, een korte rondleiding op de werkplek.
Historie oranjerie
Landgoed Hydepark, gelegen tussen Doorn en Driebergen, is een van de grootste landgoederen in Midden-Nederland en werd begin 19e eeuw gesticht. Rond 1885 kwam het in handen van bankier Hendrik van Loon. Hij liet er door de beroemde architect J.N. Landré een nieuw landhuis bouwen en spaarde daarbij kosten noch moeite. De oranjerie werd aan het eind van de 19e eeuw gebouwd. Van Loon beschermde hierin ’s winters zijn Zuid-Europese potplanten en palmen tegen het Nederlandse klimaat. Sinds 1951 is de PKN de eigenaar van het landgoed, waar het onder andere een modern vakantie- en conferentiehotel runt. De oranjerie werd verhuurd voor feesten aan (kerkelijke) ondernemingen en bood in de laatste jaren voor de leegstand werkruimte aan zzp’ers.
Bouwval
Kenmerkend aan het gebouw, waarvan alleen de voorgevel een rijksmonumentale status heeft, zijn de hoge ramen, pilasters, lijsten, balustrades, koepels en rijke versieringen met acanthusbladeren en andere bladmotieven. Het midden van het pand wordt gekroond met een koepel, met op de lantaarn een beeld van Flora, de Romeinse godin van de bloemen en planten. Kortom: aan elke versiering en ieder detail valt af te lezen dat dit gebouw oorspronkelijk bedoeld was voor het houden van planten.
De PKN liet Van Hoogevest Architecten uit Amersfoort het restauratieplan maken. “Toen hoofdaannemer De Vree en Sliepen uit Tiel hier in het najaar aan de uitvoering begon, was het pand een bouwval. Vele karakteristieke elementen zijn in de loop der jaren verwijderd of zwaar beschadigd”, zegt Rudy van de Beek. “Hoe dit project op ons pad kwam? Wij voeren al jarenlang veel onderhoudsschilderwerk uit voor de PKN en zetten ook hun hoofdgebouw in Utrecht in de verf. Het oranjerie-project kregen we eveneens toebedeeld.”
![0-actie](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2017/01/0-actie--300x200.jpg)
![0-duo statue Van Veldhuizen (links) en Van Ee nemen een zinken beeld onderhanden in de partytent.](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2017/01/0-duo-statue-300x225.jpg)
![0-glad](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2017/01/0-glad--150x225.jpg)
![0-beeld](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2017/01/0-beeld--150x225.jpg)
![0-duet](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2017/01/0-duet-1-300x200.jpg)
![0-teakhout De teakhouten kozijnen staan er weer als nieuw bij.](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2017/01/0-teakhout-300x200.jpg)
![0-exterior De 19e eeuwse oranjerie met neobarok en neorenaissance invloeden krijgt een herbestemming als kantoor- en vergaderplek.](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2017/01/0-exterior-300x200.jpg)
Teakhout
Henk-Jan van de Beek knikt. “Wij troffen hier veel achterstallig onderhoud aan. Buiten waren de teakhouten raam- en deurkozijnen aangetast. Ze hadden openstaande verbindingen en het schilderwerk zag er belabberd uit. Er zat lijnolieverf op het hout en deze verf was door de tand des tijds helemaal zwart geworden. Als je je bedenkt dat alle raamkozijnen 2.70 bij 3 meter en de deurkozijnen 3 bij 5 meter groot zijn, kun je wel stellen dat het voor onze schilders een arbeidsintensieve klus was om deze kozijnen, middels ontweringswater, afkrab- en schuurwerk weer helemaal kaal te maken. Per kozijn waren ze gemiddeld twee dagen bezig om ze schilderklaar te krijgen. Uiteindelijk hebben ze wel eer van hun werk.”
“De architect was aanvankelijk van plan weer lijnolieverf op de teakhouten kozijnen te laten aanbrengen, maar op ons advies is dat gewijzigd”, vult Van de Beek junior aan. “Wij wilden liever een verf die juist diep in het hout dringt en, volgens ons, daardoor beter conserveert. In overleg met verfgrossier Habeco kozen we uiteindelijk voor Jotun Benar UVR, een blanke lak met een warme teak kleur en halfglans uitstraling op basis van alkydhars. Speciaal voor het lakken van hardhout.”
Zinken beelden
Een bijzonder onderdeel van het buitenwerk was het opnieuw schilderen van zeven zinken beelden die de bovenop de oranjerie staan. Deze oude beelden zagen er belabberd uit door onder andere afbladderende verf. Ze werden naar onderen getakeld en vervolgens door de schilders – in twee hiervoor speciaal opgezette ‘partytenten’- opgeknapt. “We hebben de beelden eerst goed schoongemaakt en de oude verflagen afgekrabd en weggeschuurd”, vertelt schilder Gerco van Ee. “Na het aanbrengen van een roestwerende primer zijn ze afgewerkt met Celsor Urethancoat 4S ZG. Dat hebben we door middel van spuitapplicatie gedaan. De beelden staan er nu weer prachtig bij!”
Gevels
De rijksmonumentale voorgevel – uitgevoerd in zandsteen en rijk bezet met onder andere pilasters, cordonlijsten, rocaille motieven en getoogde frontons – werd grondig gereinigd door een professioneel schoonmaakbedrijf. Hieraan hoefde geen schilderwerk te worden verricht. Van de Beek verving alle enkel glas door Stolker Monuglas, dun isolerend dubbelglas. In totaal ging het om 74 m² glasoppervlak.
Vanwege de ingrijpende wijzigingen die door de eeuwen heen in en aan het gebouw plaatsvonden, hebben de zij- en achtergevel van de oranjerie geen monumentale status. Op de gemetselde delen aldaar brachten de schilders Keim Soldalan ME aan, een waterwerende silicaat muurverf op basis van de bindmiddelcombinatie kiezelsol en waterglas. Op de houten geveldelen die dekkend geschilderd moesten worden, koos het schildersbedrijf voor Sikkens Rubbol EPS Plus (vochtregulerende halfglanzende grond- en aflak).
Binnenwerk
Binnen was er veel schade aan wanden en plafonds door lekkages en koudebruggen, die zorgden voor loslatend stucwerk. Een stukadoorsbedrijf bracht op de wanden en plafonds compleet nieuw stucwerk aan, dat vervolgens door de schilders met een matte muurverf werd afgewerkt. “De aannemer heeft aan de binnenkozijnen het nodige renovatiewerk verricht. Het aanhelen en plamuren rondom deze kozijnen was daarna voor ons een tijdrovende klus. Vervolgens hebben we het houtwerk in de Celsor Aqua Titanium ZG gezet, een watergedragen, zijdeglanzende aflak”, zegt Rudy van de Beek.
Planning
Volgens Van de Beek is de planning het grootste knelpunt bij het oranjerie-project. “Voordat we kunnen schilderen, zijn we toch vaak afhankelijk van andere onderaannemers. Als het dan bij een van hen even iets tegenzit, dan loopt ook onze planning vertraging op.” De streefdatum van oplevering van de oranjerie is niet gehaald door de hoofdaannemer. Van de Beek: “Dat wordt nu enkele weken later. Gelukkig doet de opdrachtgever daar niet moeilijk over. Tussen kerst en nieuwjaar hebben wij nog een flinke inhaalslag kunnen maken. Ons werk zit er nu bijna op. Het is een mooi project, want het schilderen van een oranjerie – met al zijn bijzondere details – komt niet zo vaak op je pad!”
Van de Beek Schilders
Van de Beek Schilders is in 1963 ontstaan. Toen vestigde Hendrik-Jan van de Beek zich als zelfstandig schilder in Barneveld. Zijn zoons Rut en Jurrie kwamen al snel in het bedrijf. In 1972 kwam de 15-jarige zoon van Rut, Henk-Jan, het team versterken. Inmiddels is ook de vierde generatie actief in het bedrijf. Rudy van de Beek, zoon van Henk-Jan. Hij heeft nu de dagelijks leiding in het schildersbedrijf, dat zich vooral op onderhouds- en restauratieschilderwerk richt.
Van de Beek heeft 14 mensen in vaste dienst. Een bijzondere tak van het bedrijf is de WhiteWashShop. “In onze zaak en via onze webshop bieden wij klanten, zowel particulieren als bedrijven, verschillende soorten white, grey, black en color wash verf aan, inclusief accessoires, zoals kwasten, schuurpapier en dergelijke om hun meubels te schilderen. Voor ons een nichemarkt, die vooral in de wintermaanden goed loopt.” Zie ook www.whitewashwebshop.nl