Ga naar hoofdinhoud

‘Het beste uit jezelf te halen’


Schilderondernemer Henk Visser uit Sneek combineert zijn bedrijf met het lesgeven aan Spos-SCN te Almere. Die verschillende rollen passen hem. “Het is een prachtige combinatie om ondernemer én vakdocent te zijn.”

“Begeleiden, coachen, feedback geven, reflecteren. Dat zijn maar een paar steekwoorden, die in het ‘werkend leren’ centraal staan”, begint Henk Visser, instructeur en docent aan Spos-SCN te Almere. Docenten werkzaam in het huidige vakonderwijs moeten, volgens hem, in staat zijn verschillende ‘rollen’ aan te nemen. “De taak van een docent reikt namelijk vele malen verder dan enkel het doceren van lesstof en het instrueren van praktische vaardigheden. Ik wil jong schilderstalent een prachtig vak leren, met alles wat daarbij hoort. Leerlingen die beschikken over goede kwaliteiten én op sociaal gebied zijn geschoold, zijn de vakmensen waarmee onze branche verder kan.”

Werkervaring

Voor de vakinhoud kan Visser gebruik maken van een grote dosis werkervaring. Hij werkte van 1988 tot 2002 als onderhoudsschilder, meewerkend voorman en vervangend projectleider bij Ooms schilderwerken Edam, Logchies Renovatie en Onderhoud te Beverwijk en Talen Vastgoedonderhoud in Purmerend. Alle facetten van het schildersvak, glasplaatsen en wandafwerking heeft hij doorlopen. In 2002 koos Visser ervoor zijn eigen bedrijf op te zetten. “Ik wilde graag betrokken zijn bij het hele proces, van aanvraag via uitvoering tot aan nazorg”, verklaart Visser. “Hiervoor heb je de vereiste vakkennis en noodzakelijke werkervaring nodig. Ik ben een ondernemer die staat voor kwaliteit en niet voor de laagste prijs. Mijn visie is het ontzorgen van de klant.”

 

Orderporteuille

Dit spreekt opdrachtgevers blijkbaar aan, want de orderportefeuille van schildersbedrijf Visser is voor 2013 al geheel gevuld. Het bedrijf werkt voornamelijk voor particulieren, bedrijven, vastgoedbeheermaatschappijen, woningcorporaties en verenigingen van eigenaren. Visser: “Hierbij is schilderen het belangrijkst, maar wij voeren ook klein onderhoud en renovatiewerk uit, zoals houtrotherstel, betonreparaties, glasplaatsen en het aanbrengen van wandbekleding.” Bij groot onderhoud werkt het bedrijf samen met een ambachtelijk aannemer en een vaktechnisch installateur. “Zij hebben dezelfde visie als het gaat om het leveren van kwalitatief hoogwaardig onderhoudswerk.”

 

Vakopleiding

Sinds 2008 geeft Visser drie dagen per week praktische lessen bij Spos-SCN in Almere. Hij geniet van het lesgeven en ervaart het als een toegevoegde waarde. “Ik stel mij voortdurend de vraag op welke wijze ik daadwerkelijk iets kan betekenen voor mijn omgeving, de school, de leerlingen, kortom de maatschappij om mij heen. Mijn streven is dat ook de leerlingen een doel krijgen, zodat ze het leven echt leven. Ik wil van hen wereldburgers maken, die met hun omgeving (samen)werken, in staat zijn hun eigen gedrag te evalueren en waar nodig bij te sturen en die zorgdragen voor hun medemens. Ik zie het schildersvak als een middel om dat te bereiken.” Als docent doet hij dan ook niet alleen een beroep op hun vakkennis, maar vooral op hun functioneren binnen de maatschappij. “Mijn ultieme streven is dat ik steeds meer leerlingen weet te motiveren het beste uit zichzelf te halen.”
Daarvoor moet hij echter ook het beste uit zichzelf halen. “En dat ervaar ik als lastig, omdat de hectiek van alle dag mij toch wel vaak dwingt tot meerennen en overleven.” Tegelijkertijd realiseert de docent zich dat het voor de leerlingen een moeilijke tijd is en dat ook zij vaker worden geleefd dan dat ze leven. “De maatschappij is bijzonder gejaagd en de eisen ten aanzien van de vaardigheden liggen hoog. En omdat de economie in zwaar weer verkeert, zijn veel jongeren erg onzeker over hun toekomst.”

 

Paint-Factory

Ook Spos-SCN en andere samenwerkingsverbanden ondervinden hinder door de krimpende economie en verslechterde werkgelegenheid. “Leerbedrijven plaatsen leerlingen nu vaak terug naar het samenwerkingsverband. Afgelopen winter was het echt bar en boos.” Als oplossing heeft Spos-SCN daarom de Paint-Factory (zie ook kader) opgericht. Visser heeft de leiding en coördinatie ervan gekregen. “De Paint-Factory is een zelfstandig leerlingbedrijf dat projecten, additioneel of regulier, aanneemt en uitvoert. Het liefst pakken we werk op dat normaal niet op de markt komt”, vertelt Visser. De projecten worden uitgevoerd door een leermeester van de Paint-Factory en leerlingen van de verschillende niveaus van Spos-SCN. “Hierbij kunnen leerlingen van niveau 3 ook leiding geven aan leerlingen van niveau 1 of 2, zodat meerdere aspecten aan bod komen. De ervaringen met deze manier van werken, uit nood geboren, zijn positief.”

 

Talenten

Visser werkt graag in een open en eerlijke verstandhouding, waarbij hij niet boven, maar juist naast de leerlingen staat om ze te motiveren en inspireren. “Beide moet je kunnen. Leerlingen zo motiveren dat ze hun werkzaamheden goed uitvoeren. En inspireren wil zeggen dat je vanuit je passie leerlingen prikkelt en enthousiast maakt, zodat hun eigen creativiteit naar boven komt en zij nieuwe inzichten krijgen. Dit is het mooiste, vind ik, omdat je dan het beste van de talenten naar boven haalt bij je leerlingen.”


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Onderhoudssubsidie-loket rijksmonumenten opent weer

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024