Daar stond hij dan, Laurens van Dort, in de bouwmarkt. Hij had net zijn opleiding Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft afgerond en zijn huis moest nodig geschilderd. Duurzame verf moest het worden want hij had geen zin om “chemische rommel” op de muren te smeren. Maar in de bouwmarkt vond hij die verf niet.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2020/02/00-Laurens_van_Dort-683x1024.jpg)
Ook online was er nauwelijks plantaardige verf te koop. “Wat gek”, dacht Van Dort. Waarom koopt niet iedereen duurzame verf? In zijn ogen toch een voor-de-hand-liggende optie. Hij besloot een nieuw bedrijf op te zetten, een fair bedrijf, met duurzame impact op het milieu, een duurzame bedrijfsvoering en duurzame benadering van mens en maatschappij. Fairf was geboren.
Dat was in 2017. Inmiddels zijn we drie jaar verder. De pioniersjaren zijn voorbij. Van Dort (30) heeft in bijna vijftig Nederlandse steden fietskoeriers die zo nu en dan met zijn product naar klanten fietsen. Elk jaar schiet de lijn verder omhoog, elk jaar worden de opdrachtgevers groter: de Bijenkorf in Rotterdam liet de complete mannenafdeling doen. Ook de showrooms van Bruynzeel Keukens kregen een facelift.
Van Dort: “Ik zit nu in de fase van opschalen en overweeg vast personeel aan te nemen. Een verfmenger, fotograaf en online marketeer zijn het belangrijkst. Als ook maar een paar woningcorporaties ‘ja’ zeggen, gaat de verkoop dit jaar zomaar naar 20.000 liter.”
Goed voor milieu
De muurverven, lakken en primers van het consumentenmerk Fairf worden ontwikkeld en geproduceerd samen met Baril Coatings in Etten-Leur. De verf op waterbasis is voorzien van een plantaardig bindmiddel dat wordt gemaakt van restproducten. Daarin zit CO₂ opgeslagen.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2020/02/fairf-Project-Bijenkorf-Rotterdam-_MG_3004-Fotografie-Roza-Schous-High-Res-1024x683.jpg)
Van Dort legt uit hoe dat zit: “De biobased grondstoffen fixeren CO₂ uit de atmosfeer. Hoe meer plantaardige grondstoffen we op die manier kunnen gebruiken, hoe gunstiger dat is voor het verlagen van het CO₂-gehalte en hoe beter voor het milieu.”
Van Dort liet berekenen dat een pot van zijn verf gemiddeld zo’n 950 gram CO₂ per liter bevat. Hij vertelt: “Die berekening is gebaseerd op het C14-koolstofgehalte per liter. Dat staat in relatie tot het plantaardige aandeel in de verf (assimilatie) en dus tot het aantal kilo CO₂ dat is gereduceerd ten opzichte van grondstoffen gebaseerd op aardolie.”
Een mooi verhaal. Toch merkt hij dat schildersbedrijven sceptisch zijn. Ze houden graag vast aan hun oude leveranciers, waar ze vaak al tien, twintig jaar mee samenwerken. Die relatie geven ze niet zomaar op. Van Dort: “De gesprekken gaan vooral over prijs. Daar heb ik trouwens wel een goed antwoord op.”
Onze prijs is vergelijkbaar met die van Sikkens en ligt onder die van Farrow & Ball. En de prestaties van onze producten doen voor geen enkele concurrent onder. Onze lakken zijn binnen anderhalf uur droog. Onze primer is binnen 20 minuten overschilderbaar. Ik zeg dus: sta open voor alternatieven. Je haalt er juist meerwaarde uit. Ervaar het! Architecten staan daar positiever tegenover.”
Opschalen
Fairf is een kleurrijk bedrijfje, met een oprichter die geïnspireerd raakte door de kleuren van de Braziliaanse favela’s. Lekker verhaal. En dat blijft niet onopgemerkt in de media. Eind 2018 was Fairf winnaar van de ASN Bank Wereldprijs voor duurzame ondernemingen.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2020/02/00-fairfspot-Hutspot-Eindhoven-paskamer-kleur-Nina-_MG_4833-Fotografie-Roza-Schous-WEB-1024x683.jpg)
Foto: Roza Schous WEB
Van Dort: “Een gerenomeerde partij die achter je staat, dat helpt enorm.” In december 2019 viel Fairf wederom in de prijzen. Van Dort werd gebeld door marketingbureau De Naamafdeling, spotters van opmerkelijke bedrijfsnamen, zoals Hou je Thai (massagesalon), So de Jus (biefstukkenrestaurant) en Goed Bevallen (verloskundigenpraktijk).
Fairf werd gekozen tot naam van het jaar 2019. Van Dort en consorten bleven glimlachopwekkende namen als Yogaatielekker, Mooie Boules, Kleedvermaak en Surelock Homes voor.
Onder andere de Volkskrant, het AD en Sprout gaven er aandacht aan. Voor Van Dort dient die publiciteit een hoger doel: “De publiciteit is leuk, maar bijzaak. Het helpt ons aan naamsbekendheid en dat helpt ons weer om het merk verder te brengen. Waar het ons om gaat, is de positieve impact op een duurzamere wereld. Daarom is opschalen nu zo belangrijk.”
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2020/02/00-Fairf-20190907-0042-2-Fotografie-Thomas-Vording-1024x768.jpg)
Foto: Thomas Vording
Fairfspots
Zichtbaar worden en blijven, is het credo bij Fairf, het verfmerk dat online is geboren en gegroeid. De producten worden weliswaar alleen verkocht via de eigen webshop, Laurens van Dort wil ook offline aanwezig zijn: “Alleen online wordt als ‘niet echt’ ervaren. Ook offline zichtbaar zijn is beter voor het vertrouwen van de consument. Daarom hebben we op ongeveer 35 locaties in Nederland Fairfspots gerealiseerd, plekken waar mensen onze kleuren in het echt kunnen zien als ze op de muur zitten. Denk aan koffiebars, conceptstores en interieurwinkels. Daar krijgen we leuke reacties op. Hoe meer consumenten bekend raken met ons merk, hoe beter.”
Auteur: Ton Verheijen