Tussen alle andere uitzendbureaus is BAS sinds maart een vreemde eend in de bijt. Een bemiddelaar die geen winst wil maken en ook zo kort mogelijk flexwerkers onder contract heeft. Liever stimuleert BAS tot leren of leidt het schilders naar vaste banen. John Broeders en Will van Lier leggen het uit.
John Broeders? U bent toch directeur van een aantal Schilder^sCool vestigingen…
‘Inderdaad. En ik merkte dat er schilders en stukadoors, leerlingen van ons, verloren gingen voor de sector. Die waren na het afronden van hun opleiding, rond mei, via een uitzendbureau aan het werk gegaan, in oktober, november ontslagen en daarna werd er niet meer naar ze omgekeken. Verschillende van die jongens kozen voor ander werk. Heftruckchauffeur, monteur, zulk werk. Die jongens zie je dus nooit meer terug als schilder.’
Will van Lier: ‘Ik ben accountmanager van het uitzendbureau BAS, dat Schilder^sCool en STUC Werk en Leren in Rosmalen toen oprichtten. De bedoeling is om de jongens veel beter te begeleiden dan een regulier uitzendbureau doet. We werken volgens de NBBU-cao, maar hanteren het pensioen en de bedrijfstak eigen regeling van de schilders- en afbouw-cao. Dit houdt in dat er vanaf de eerste dag pensioen wordt afgedragen en er geen pensioenbreuk plaatsvindt.’
Nou, dan zijn jullie dus duur en zullen jullie wel niet veel klanten hebben…
Van Lier: ‘Toch niet. Want uitzendbureaus die bijvoorbeeld dat goedkopere pensioen regelen, die rekenen dat verschil niet door aan hun klanten. Dat gaat in hun marge. Wij zijn niet gericht op winst maken. Bovendien is de overhead van BAS laag. We huren de benodigde administratie in van Schilder^sCool, daardoor kunnen we heel concurrerend werken. Een normaal uitzendbureau rekent als vuistregel een factor 2,2 van het te betalen schildersloon. Wij zitten op een factor 2.’
Want… helemaal normaal is BAS niet…
Broeders: ‘Dit is een uitzendbureau van de ondernemers en voor de ondernemers die ook de samenwerkingsverbanden hebben opgezet. Wat we overhouden gaat terug naar de samenwerkingsverbanden. Daar kunnen we scholing van bekostigen, onder andere scholing voor de uitzendkrachten en het vast personeel. Dat is een zogenaamd revolverend systeem: opbrengsten worden weer ingezet voor onze branche en aangesloten bedrijven.’
Van Lier: ‘Jongens die via BAS werken, we hebben er nu sinds mei 28 aan het werk gehad, waarvan er 4 in september weer terug leerling geworden zijn, hebben in de wintermaanden sowieso recht op het volgen van een aantal trainingen en cursussen die wij gaan geven. We denken dat dat vooral voor jongens die in de WW terechtkomen een goede stimulans is om zich te verbeteren en volgends seizoen zich nog onmisbaarder te maken voor de bedrijven. We houden ook sterk de vinger aan de pols: wat gaat er goed; op welke gebieden kan hij zich nog verbeteren? Zo begeleiden we onze schilders. Datzelfde traningsprogramma willen we overigens ook aan het personeel van onze lidbedrijven gaan aanbieden.’
Wintertraining gaat de schilders voor de branche behouden?
Van Lier: ‘En scholing. Wij zijn atypisch: we willen onze schilders zo snel mogelijk weer kwijt. Andere uitzendbureaus zijn er bij gebaat om juist goede schilders lang voor zich te laten werken. Wij richten ons er op om ze zo snel mogelijk een vaste baan te laten vinden. Als ze dat willen, natuurlijk. En verder stimuleren we leerlingen heel nadrukkelijk om zich door te ontwikkelen.’
Broeders: ‘Uit cijfers blijkt dat het aantal niveau 3-leerlingen bij de samenwerkingsverbanden terugloopt. Dat heeft alles te maken met de aantrekkende economie. Jongens op niveau 2 die goed functioneren wordt gevraagd om te stoppen met leren en fulltime te komen werken voor een paar euro meer per uur. Omdat een leerdag onbetaald is, betekent dat netto heel wat voor zo’n schilder. Die kiest daarvoor, maar sluit daarmee de weg naar de ontwikkeling tot complete vakman voor zichzelf af.’
Van Lier: ‘Wij maken zo’n schilder duidelijk dat hij beter voor de opleiding kan kiezen. Jongens die niveau 3 aankunnen, dat zijn de pareltjes. Daar drijft de schilderssector op. Als je aan kwaliteitsverbetering wilt werken moet je die leerlingen juist koesteren. Bedrijven moeten de leerling motiveren om door te gaan naar niveau 3. Daar is de branche en de leerling op termijn beter mee af. We willen toch meer kwaliteit?’
We spreken niet alleen over leerlingen, toch?
Broeders: ‘Nee, we zijn een compleet uitzendbureau, we willen voor iedereen bemiddelen. Voordeel is dat we geen winstoogmerk hebben, helemaal op de schilders gericht kunnen zijn, en die insteek van opleiding en ontwikkeling hebben. Opbrengsten vloeien terug naar de leerlingen en training en opleiding voor “zittend” personeel.’
Van Lier: ‘Met instromers zijn we ook begonnen. In samenwerking met gemeenten, het UWV en het ROC. Mensen van buiten de branche die schilder willen worden, leiden we eerst op tot niveau 1, assistent-schilder, en brengen we dan snel verder, samen met de schildersbedrijven, tot vakkracht.’
Broeders: ‘We hebben hier, in een regio rond Rosmalen, Tilburg, Breda, Eindhoven en Helmond, nu een unieke situatie waarbij we geen commercieel uitzendbureau nodig hebben en als schildersbedrijven de personeelsopleiding, -ontwikkeling en -bemiddeling helemaal in eigen hand hebben genomen.’
Jullie zijn toch ook een stukadoorsopleidingscentrum?
Broeders: ‘Bij stukadoors is de situatie heel anders. Stukadoors werken incidenteel met uitzendkrachten. Dit heeft te maken met een cultuurverschil. Zij werken liever met eigen personeel en verder met zzp’ers. Dat is opmerkelijk anders dan bij de schildersbedrijven.’
Van Lier: ‘Mogelijk komt daar ook verandering in door de wet DBA en de modelovereenkomsten. BAS is daar ook klaar voor, met een identieke constructie. Op dit moment heeft BAS al 7 flexstukadoors geplaatst bij aangesloten bedrijven.’
Bij de foto:
John Broeders en Will van Lier: ‘BAS is een uitzendbureau van de ondernemers en voor de ondernemers’
Foto: JMS