Wat kost een liter verf? Die vraag laat zich moeilijker beantwoorden dan het lijkt. De verfprijs is afhankelijk van productiekosten, loonkosten, transport, distributie en service. Vooral de productiekosten staan door grondstoffenschaarste onder druk.
Onderscheid is noodzakelijk: een liter muurverf is geen liter lak, en een liter watergedragen alkydemulsie is geen liter high solid. Zo bevatten muurverven weinig pigmenten, veel vulstoffen en veel water. Bij lakken ligt dat heel anders. Verven met veel pigment zoals lakken en verven met veel wit pigment zijn dus veel prijsgevoeliger. Stijgt de prijs van titaandioxide, en dat doet-ie, dan stijgt de verfprijs. Hét blik verf of dé liter verf bestaat daarom niet.
Prijsfluctuaties
‘En dé kale verfprijs ook niet’, vertelt Annelies Gietema, sales- en marketingmanager van Farball, verfproducent van onder andere de professionele schildersverf Copperant. ‘De discussie snap ik heel goed. Als je als verfproducent in een groeiende markt produceert, hoef je die verhoging niet direct door te berekenen. Nu je drie jaar op rij stevige prijsverhogingen krijgt te verwerken in een krimpende markt, moet je wel. Je praat inderdaad over een fikse prijsstijging van grondstoffen .’ Die prijs berekent Farball door. ‘Maar de verfprijs bij de groothandel bestaat uit meerdere componenten waaronder service, voorraadpositie en het advies. Het is dan ook niet terecht dat er gezocht wordt naar de kale verfprijs op het moment dat de prijzen stijgen. De prijs die de schilder betaalt voor verf is niet alleen geënt op de grondstofprijzen. Er zit een veel grotere keten en organisatie achter. Zeker bij de grotere producenten. Nu ligt de focus teveel op de stijging van de productiekosten.’
Kritisch heroverwegen
Het is belangrijker dat schilders kritisch om zich heen kijken, vindt Gietema. ‘Daar valt voordeel te halen, bijvoorbeeld door ander verfproducten of merken uit te proberen of door bewuster te kiezen voor een bepaald verkoopkanaal, zoals een webshop. Voordeel daarbij: de schilder wordt bewuster van wat er tussen de kostprijs en verkoopprijs zit. Ze moeten zich wel realiseren dat de prijs kaler maken in de regel ook minder service betekent.’
‘We moeten ervoor waken dat deze discussie niet te eenzijdig productgericht wordt gevoerd’, zegt Franck van Hooff, Verkoopdirecteur Sikkens Verkoop Nederland. ‘In feite is deze discussie niet nieuw. We wisselen hierover al jaren van gedachten met onze klanten. Gezien de slechte marktomstandigheden ligt het nu wat gevoeliger.’ Volgens Van Hooff is het ene schildersbedrijf het andere niet. ‘Reden om genuanceerd met de verfprijs om te gaan. Het ene schildersbedrijf heeft veel kennis in huis en heeft minder technische ondersteuning nodig. Daar kun je je prijsniveau op aanpassen, of bijvoorbeeld voor Herbol kiezen, een merk met minder ondersteuning zonder op kwaliteit in te leveren. En vergeet onze alliantie met Wagner niet. De XVLP-spuitapparatuur levert tijdsbesparing en een hogere kwaliteit op voor de schilder. Een echte win-winsituatie. Ook proberen we met hoogwaardige verven de onderhoudsintervallen voor woningcorporaties te verlengen om de onderhoudskosten te verlagen. Waar mogelijk denken we dus met alle mogelijke partijen mee.’