In juli 2012 startte Hugo van Eijk zijn schildersbedrijf Het Nieuwe Jasje in Stolwijk. Vier jaar later werkt hij bijna permanent met acht man personeel. Na de winter wil hij twee man in vaste dienst nemen. Kwaliteit leveren is zijn geheim. Maar waarom doen schildersbedrijven dat dan zo weinig?
‘Bijvoorbeeld dit project in Nieuwerkerk aan den IJssel. We werken hier in opdracht van een grote instelling voor mensen die zorg of begeleiding nodig hebben. Daar werken we regelmatig voor. En niet omdat we de laagste prijs bieden. Voor het onderhoud aan dit complex is een Sikkens-advies geschreven. Dat is een wens van de opdrachtgever. In samenwerking met Sikkens worden de projecten begeleid. Wij werken altijd heel precies: reinigen, schuren, bijwerken, gronden en 1 keer lakken, de liggende gedeeltes worden twee keer afgelakt. Anderhalfbeurten komen niet veel voor bij ons omdat de klanten vaak te laat het schilderwerk laten doen. En in zo’n situatie moet het grondiger gebeuren. Onze schilders hebben allemaal een spiegeltje mee gekregen. Kunnen ze zelf controleren of ze bij alle ramen en dorpels goed onderlangs zijn geweest. Is je werk goed, dan kun je rekenen op vervolgopdrachten.’
Van Eijk klinkt als een ervaren vakman, maar zelf heeft de schilderdirecteur geen opleiding in het schildersvak gehad. ‘Ik kom uit een familie van ondernemers, heb van alles gedaan, gewerkt in de horeca, als servicemonteur, als vertegenwoordiger en op het laatst was ik procesoperator in de chemische industrie. Toen kwam de crisis en verloor ik mijn baan. Ik was thuis aan het schilderen en behangen. En ik dacht, dit is de tijd om voor mezelf te beginnen; ik heb niets te verliezen. Schilderen heb ik wel altijd gedaan, vroeger ging ik mee met een paar ooms die schilder waren, daardoor heb ik het vak geleerd, door echt zelf mee te werken.’
Misschien daarom weet Van Eijk goed wat voor prijzen hij moet vragen. ‘Dat verbaast me zo enorm van andere schilders. Dat ze werk voor prijzen durven aan te bieden waarvan je zeker kunt weten dat ze daar geen goed schilderwerk voor kunnen maken. Op dit moment staat mijn bedrijf ook elders een huis te schilderen. Die mevrouw had meerdere offertes opgevraagd. Ik heb er geoffreerd voor een goed stuk schilderwerk. Inclusief de noodzakelijke houtrotreparaties en een goede duurzame verflaag. Ik vraag niet veel en ook niet weinig, maar gewoon de prijs die er voor staat. Blijken er collega-bedrijven te zijn die het letterlijk voor de helft van het geld willen doen. De opdrachtgeefster heeft na goed beraad uiteindelijk toch voor ons gekozen. Heel verstandig. Want als je er minder voor moet hebben dan ik vraag, dan kun je dat werk dus nooit naar behoren uitvoeren. Het verschil moet ergens vandaan komen.
Maar wat ik dus wel eens in de krant zou willen hebben is een oproep aan collega’s: houd nu toch eens een keertje op met de markt verpesten met veel te lage prijzen die je toch niet waar kunt maken! Want wat is het? Ofwel ze leveren heel slecht werk af, ofwel ze confronteren de klant steeds met bijkomende kosten. Allebei is slecht voor de schildersbranche.’
Mist Het Nieuwe Jasje dan niet goede schilderopdrachten, als Van Eijk zo’n prijssysteem hanteert? ‘Ik heb dat ook wel eens gedacht. Maar kijk hoe het bedrijf er na vier jaar voor staat: acht man personeel vrijwel constant aan het werk, en 70% van mijn opdrachten komt van mond-tot-mondreclame. De komende winter kijk ik het nog even aan, voor een man of vier heb ik waarschijnlijk nu al werk, waarschijnlijk voor nog meer mensen. Als we zo de winter doorkomen dan neem ik daarna schilders in vaste dienst. Het bedrijf is er al één kwijtgeraakt: een schilder die zijn vak heel goed verstond. Ik kon hem nog geen vast contract aanbieden, een ander bedrijf kon dat wel, dus nu ben ik hem kwijt. Zo moet je ook kijken tegenwoordig.’
Kwaliteit moet in je mensen zitten. ‘Ik doe zaken met een uitzendbureau in Gouda, die weten wat voor mensen ik zoek: schilders die hun vak verstaan’, zegt Van Eijk. ‘In het begin loop ik wel altijd met ze mee. Zie je toch dat ze veel af moeten leren. Bij mij wordt alles heel goed en precies geschuurd. En we houden een goede laagdikte aan en besnijden goed. En we ruimen onze rommel op zodat de bewoners er geen last van hebben. Dat zijn dingen waarop elders niet altijd gelet wordt. Daar is vaak snelheid het allerbelangrijkste. Ik zeg niet dat vlug werken niet belangrijk is, maar kwaliteit staat voorop.’
Verbaasd heeft het Van Eijk dan ook hoe hij projecten soms aantreft: ‘Dan kom je voor een offerte bij een VvE-flat, drie jaar geleden geschilderd, waar je het hout door de verf ziet schijnen en de bladders van de kozijnen komen. Verschrikkelijk vind ik dat. En het doet ons vak geen goed,toch? Mijn principe is: als ik het werk niet kan komen maken op de manier waarop het moet gebeuren en voor de prijs die er voor staat, dan kom ik gewoon niet. Meer schilders zouden dat principe moeten hebben.’
Van Eijk vindt veilig werken ook belangrijk. ‘Hoe vaak zie je niet mensen op de dakpannen staan een dakkapelletje schilderen? Ook daar moet je als professioneel schilder gewoon nooit aan willen beginnen. Voor je eigen veiligheid en die van je mensen moet je het gewoon goed regelen. En ja, ook dat kost tijd en geld, en ja, ook dat moet je netjes in je prijs verrekenen.’