Ga naar hoofdinhoud

Houtrotsanering documenteren met app


Edwin van den Broek en Martin Franken, van Franken & Van den Broek Schilder, Glas en Renovatie, hebben het er maar druk mee en dat wordt steeds maar meer: de interesse voor hun  ‘Quality for Repair’-app is groot. Met de app neem je houtrotreparaties supersnel op en leg je meteen een compleet rapport vast voor de klant.

 

Er zijn toch wel meer apps en softwareprogramma’s waarmee je met een tablet werkopnames kunt maken? ‘Jazeker’, zegt Edwin van den Broek. ‘En wij, mijn zakenpartner Martin Franken en ik, hebben daar ook uitgebreid naar gekeken. Ons oordeel: allemaal veel te lastig te bedienen en veel te ingewikkeld voor de mensen op de werkvloer. We zochten een manier om sneller, digitaal, houtrotreparaties op te nemen. Die doen wij namelijk heel veel. Ons bedrijf bestaat 18 jaar. We werken vrijwel continu met acht man, zzp’ers, waarvan er vier à vijf aan een stuk bezig zijn met houtrot saneren. Per dag was ik zó een uur of twee, drie bezig om die allemaal in kaart te brengen, te fotograferen, de omvang vast te stellen, de eenheidsprijzen erbij te zoeken en na afloop te factureren. Dat moest korter kunnen, dachten we.’

 

Franken & Van den Broek werken voor alle grote schilder- en onderhoudsbedrijven in midden Brabant. Ze springen in als er extra, zeer kundige handen nodig zijn. Voornamelijk in het corporatiewerk. ‘We krijgen juist de projecten waar veel aan de hand is, met name houtrotschades. Opdrachtgevers eisen tegenwoordig dat alles goed wordt vastgelegd, in verband met garanties. En ook om de onderhoudsstatus te kunnen volgen.’

 

Omdat ze niets konden vinden dat ze prettig vonden, gingen de heren zelf een app ontwikkelen. ‘Een contact van ons werkt bij een it-bedrijf. Die realiseerde de app.’ Van den Broek laat het zien: app opstarten, project aanmaken of uitkiezen uit het menu, foto’s maken van de gevel of het gevelonderdeel, de delen waar het om gaat aantikken en er een aanpak bij zoeken uit het menu. Alles lukt makkelijk, ook met de eeltige duimen van deze schilderdirecteur. De gegevens worden doorgezonden naar het beheerprogramma op de computer of tablet. Daar wordt alles automatisch afgeprijsd.

 

Quality for repair is een samenwerking aangegaan met Sikkens/Polyfilla. Er wordt hard aan gewerkt om de besteksteksten van Polyfilla Pro in de app vast te leggen. Andere behandelwijzen blijven gewoon mogelijk.

 

Van den Broek: ‘Ik doe nu tien minuten over zo’n opname. Pure tijdwinst. De mannen op het werk kunnen het ook. Ze nemen hun eigen werk op. De prijzen zien ze niet. Je hebt al je gegevens bij elkaar en je hebt alles met foto’s gedocumenteerd. Er is veel belangstelling. We rijden heel wat af om de app uit te leggen. Hoewel eigenlijk alle uitleg ook op onze website, qforrepair.nl, te vinden is.’

 

Foto:

Edwin van den Broek: ‘Het moest makkelijk zijn voor mensen op de werkvloer’

 

Foto: JMS

 


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Onderhoudssubsidie-loket rijksmonumenten opent weer

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Strategisch partnerschap Toupret Benelux en Renovaid

Multinational Bolton neemt Repair Care over