Ga naar hoofdinhoud

‘Iemand moet de vlam zijn’


In tijden van personeelsschaarste is elke leerling die afhaakt er één te veel. Bij stages en lerend-werken moet de leermeester de aankomend vakman aan boord houden. Ondernemersorganisatie OnderhoudNL zet stevig in op ondersteuning van leermeesters. Wilbert Teunissen gaat die kar grotendeels trekken.

Wilbert Teunissen? U was toch jarenlang hét trainingsgezicht van Savantis?
‘Klopt. Ik was na elf jaar toe aan een andere uitdaging. Samen met Mark Hulsen, die het Onderwijsexpertisecentrum van OnderhoudNL leidt, heb ik in het verleden veel gedaan voor de bedrijfstak in Zeeland en West-Brabant. Bij OnderhoudNL is het directe contact met de doelgroep erg belangrijk. Samen trainingen ontwikkelen en verzorgen met mensen van de werkvloer. Zo kan ik mijn passie verder invullen.’

U traint dus ook al jaren leermeesters.
‘Ja, en die zijn er in veel smaken. Zo heb je leermeesters die met heel veel aandacht, geduld en interesse leerlingen begeleiden. Maar er zijn er helaas ook bij die leerlingen beschouwen als een belasting die hen van het werk houdt. Je verandert, als het goed is, geleidelijk van rol. Eerst ben je zijn of haar ‘manager’. Dan leg je alles klaar, zegt wat er moet gebeuren, kijkt ze op de vingers. Als dat goed gaat, kom je meer in een coachende rol. Je geeft dan tips en aanwijzingen en stelt vragen. Tenslotte word je rol die van ‘adviseur’: je hebt er in principe een beginnend collega bij, maar die klopt af en toe nog aan met een vraag.’

Maar de leermeester blijft een schilder.
‘Precies. Iemand die anderen leert schilderen. Met Mark (Hulsen) heb ik voor OnderhoudNL een leermeesterwebsite met tools, blogs en tips ontwikkeld. Er komt een leermeesterhandleiding, tipkaarten en thema-workshops van een dagdeel. En de schildersvakopleidingen gaan bijeenkomsten organiseren. Leerlingen moeten gewaardeerd en gezien worden, welkom zijn en een toekomst zien bij het bedrijf en de sector.’

Gewoon instappen in de bus en knallen, toch?
‘Zeker! Ook dat. Maar jongeren van tegenwoordig zijn anders dan vroeger. Vroeger had je maar te doen wat je gezegd werd en zo leerde je. Tegenwoordig hebben ze door hun smartphones de wereld onder de knop en zitten. Als leermeester kun je handig gebruik maken van online uitlegfilmpjes. Maar als zo’n jongen of meisje iets anders staat te doen dan jij gevraagd hebt, dan kun je beter tot tien tellen en vragen waarom, in plaats van direct corrigeren (tenzij er een onveilige situatie ontstaat). Jonge mensen zijn ook ambitieuzer geworden; ze kijken sterk naar wat een opleiding hen concreet oplevert. Met de opmerking: “je mag blij zijn dat je bij ons mag werken”, kom je er niet als leermeester.’

‘Leermeester’ is geen titel of functie, toch?
‘Nog niet. Dat willen we in ere herstellen. Hij is de schakel tussen de school, het bedrijf en de werkvloer. Een leerling wordt theoretisch opgeleid door docenten van het ROC en vaktechnisch door instructeurs van de SchildersVakopleidingen. Bij erkende leerbedrijven wordt altijd gekeken of er een veilige leeromgeving is en of er in het bedrijf voldoende aandacht is voor de handelingen en vaardigheden die de leerling moet leren. Er komt een cursus ‘De Leermeester’, van twee trainingsdagen. We hebben ook badges laten maken, zodat je herkenbaar bent als leermeester. Als er iets is, kan er ook snel geschakeld worden. Dan is zo’n badge handig.’

Want, je bent verantwoordelijk?
‘Weet je wel dat een vijftienjarige leerling op snuffelstage helemaal niet op een steiger mag staan werken? Dat is wettelijk verboden. En ik heb menig keer meegemaakt dat een rolsteiger helemaal niet in orde was. Dan leert zo’n leerling het fout. De leermeester is een rolmodel. De leerling kijkt tegen je op en neemt dingen, zowel de goede als de slechte, van je over. Natuurlijk leert een leerling op school precies hoe het moet, toch kijkt hij/zij wat ‘zijn’ leermeester doet, want hij is de échte deskundige.’

Komt er nog meer?
‘Ja. Er is ook nog een ‘Leermaster’-training: een verdiepingstraining van twee dagen. De tweedaagse trainingen worden bekostigd vanuit de Stichting Mijn Carrière. Hier kan in principe iedere medewerker die valt onder de cao gebruik van maken. En de werkgever krijgt voor een deel verletcompensatie voor de studie-uren. Verder hebben we workshops voor leermeesters ontwikkeld en bijeenkomsten over heel veel onderwerpen, zoals over: leerlingen met een ‘rugzakje’, het puberbrein, verstandig social media inzetten, de leermeester als coach. Zo’n bijeenkomst wordt zowel op de SchildersVakopleidingen gehouden als bij bedrijven. We hebben ook een ‘train de trainer’- programma, om de instructeurs van de Schildersvakopleidingen te helpen deze korte trainingen te geven. We vinden het belangrijk dat de ROC-docenten, de instructeurs en de leermeesters elkaar vaker spreken. Als de lijnen kort zijn, profiteert de leerling daar optimaal van.’

En dit alles met als doel?
‘Dat de leerlingen in de bedrijfstak blijven natuurlijk! Ergens tijdens de opleiding krijgen leerlingen de echte passie voor het vak te pakken. Zoals ze wel zeggen: ‘je hebt een vlam nodig om het vuur te ontsteken’, iemand moet die vlam zijn. Een heel mooie en belangrijke taak voor de leermeester.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper

Daling aantal zzp’ers verder ingezet

AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn