De voorlaatste bewoner van het pand Spanjaardstraat 45-47 in Middelburg moet een merkwaardig heerschap zijn. Niet alleen liet hij het huis vertimmeren in een ratjetoe aan stijlen, ook demonteerde hij de Romeinse letters bovenop de voorgevel en plaatste deze terug in volstrekt willekeurige volgorde. Shari Netteb (31) van Verfijnd Schilderwerk uit Vlissingen kon er geen chocola van maken. De vorige eigenaar gaf het eeuwenoude rijksmonument, officieel Morenland geheten, dan ook de subtitel “Alles is Omgekeerd”. Die drie woorden prijken boven een prachtig glanzend gouden kruis bij de hoofdentree. Laat het nu Netteb zijn geweest die dit verguldwerk voor haar rekening heeft genomen. Zoals zij de gehele voorgevel restaureerde.
‘Als je hier op straat staat, naar boven kijkt en je realiseert dat twee handen dit pand zo mooi hebben gemaakt… dat is echt een hele prestatie’, jubelt de vriendin van Netteb, Denise Verhage (28). Zij is “supertrots” op de herkenbare stijl van haar partner. Als voorbeeld geeft ze vier recent opgeknapte panden. ‘Als ik niet had geweten dat Shari die had geschilderd, had ik het alsnog herkend.’ Waar dat in zit? ‘Oog voor detail, geen heilige dagen, geen druipers, altijd nog even met een mesje langs het raam om restjes weg te schrapen. En: alles strak besneden uit de losse hand en een enorme glans.’ In dat streven naar perfectie gaat ze volgens Verhage ver. ‘Onlangs had ze een klus met 365 ramen. Daarbij wordt zelfs het laatste raam niet afgeraffeld.’
Netteb: ‘Mijn visie is dat er te veel gesjoemeld wordt in dit vak. Het is niet echt verfijnd schilderwerk in het algemeen. Ik heb wel die drive om te presteren, iets extra’s te geven. Daarom ook de naam van mijn bedrijf.’ Dat richtte ze op in 2012, na een dienstverband bij een jachtenspuiterij. ‘Het was volle bak crisis. Maar ik wilde niet meer voor een baas werken, want dan moet je toch altijd lopen naar de maatstaven van een ander.’
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2021/02/1.-linksboven-1024x768.jpg)
FOTO’S: RV
Authentieke stijl
Bijna tien jaar later zit ze goed in het monumentale werk in Middelburg, Vlissingen en andere Zeeuwse oorden. Via projectmanager Arjen Jeras kwam Netteb bij het Morenland terecht, in het historische centrum van de stad. ‘De mensen die er nu wonen, een Engels echtpaar, willen het pand terugbrengen in authentieke stijl. Arjen heeft daarop een team vaklieden bij elkaar gezocht.’
Tijdens drukke dagen liep er een mannetje of vijftien rond. ‘Een leuk team, maar voor mij wel wennen. Ik ben nogal een vrijgevlogen vrouwtje, maar moest van dezelfde Dixi gebruikmaken als de mannen. In mijn eer aangetast!’, roept ze grappend uit. ‘Gelukkig mocht ik al snel binnen naar de wc. Ook zoiets: dat iedereen om klokslag tien uur boterhammen gaat eten. Doe ik niet, ik eet als ik trek heb en wanneer het werk het toelaat. Een vreemde eend? Ik heb in elk geval mijn eigen ideeën en eigen manier van werken.’
Dat is onder meer altijd een compleet nieuw verfsysteem aanbrengen. Zo ook op de voorgevel uit 1723 van het Morenland, een ontwerp van stadsarchitect Jan de Munck en gelegen in de voormalige rosse buurt. ‘Op de goot boven heb ik twee weken staan branden, krabben en vullen’, blikt Netteb terug. ‘De hele straat lag vol. Dat was het lastigste gedeelte. Ook op het gebied van houtrot is dit een van mijn meest extreme klussen geweest. De ramen bijvoorbeeld zijn geloogd in België: in een bad gelegd waardoor de verflagen loslieten. Het blanke houtwerk was helemaal verpulverd en verweerd. Ik heb per raampartij wel één setje epoxy moeten gebruiken, zó veel groeven zaten erin.’
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2021/02/2.-rechtsboven-1024x768.jpg)
Goethe
De ruiten die Netteb plaatste zijn niet van de minste soort: ‘Monumentaal dubbel glas, HR++, van Goethe. Dat type zie je zelden meer. Er zit een mooie wemeling in, je kunt het vergelijken met geblazen glas.’ Dat valt inderdaad op, net als de kleurstelling ijswit/donkerblauw van de muur en de kozijnen, aangebracht met verf van Boonstoppel. ‘Ik had kunnen kiezen voor het meer klassieke gelig en groen. Maar ik vond het veel leuker dit pand in een nieuwe jas te steken. En deze kleuren passen er ook beter bij, vind ik, ze geven meer smoel aan het gebouw. Dat vonden de bewoners ook, want we hebben er niet lang over gediscussieerd.’ Tot slot herstelde Netteb de reeks Romeinse tekens van lood. ‘Lood verteert in de loop der jaren. Eén letter moest ik opnieuw maken.’
Terwijl de voorgevel zo goed als af is, neemt Verfijnd Schilderwerk later dit jaar de achtergevel onder handen. Ondertussen zijn Netteb en Verhage druk met het opzetten van Stucco Deluxe, waarmee ze een eigen lijn beton ciré verkopen. ‘In 2K-variant of kant en klaar. De basis importeren we, de kleuren maken wij zelf. Wie het product bij ons bestelt, krijgt er een stappenplan of instructievideo bij hoe hij het zelf kan aanbrengen en verfijnen. We doen dit vanwege de uitdaging, maar het mag niet ten koste gaan van Verfijnd, dat ik tot deze hoogte heb gebracht.’ Een pakje visitekaartjes heeft Netteb altijd in haar binnenzak. Want wanneer de steiger is afgebroken en het schilderwerk in volle glorie te zien is, verkoopt haar werk zichzelf. Herkenbaar als altijd. Zoals een glazenwasser onlangs opmerkte: ‘Dat is zeker weer dat vrouwtje van Verfijnd geweest.’
Bekijk hier de bijbehorende vlog op SchildersVAKTV