‘Leerlingen als Jill, daarvan wil je er wel een klas vol’, lacht Paul Curfs, docent beschermings- en afwerktechniek aan het Vista College in Maastricht. Hij ziet de 20-jarige leerling als een heuse ambassadeur van het schildersvak. ‘Zij doet het vak met passie en is een ambitieuze meid. Jill is echt een talent, die ik absoluut zie doorgroeien in deze branche. Over een paar jaar heeft zij waarschijnlijk geen overall meer aan.’
Gevraagd naar haar ambities heeft de inwoonster van Maastricht al een duidelijk pad voor ogen. Na het afronden van het derde schooljaar op niveau 3 – ze hoopt nog dit jaar haar diploma te halen – gaat ze door met niveau 4. ‘Op termijn zie ik mezelf wel op kantoor terecht komen, bijvoorbeeld als vastgoedadviseur.’
Jong talent
Haar toekomstdromen verwacht Jill waar te kunnen maken bij leerbedrijf Botterweck in Kerkrade. HR-manager Roel Derwig legt uit dat het bedrijf vol inzet op het, samen met onder andere het Vista College, opleiden van mensen. ‘Botterweck zoekt jong talent dat wil doorgroeien binnen het bedrijf.
We zorgen voor een goede match tussen leerling en leermeester. Door meerdere leerlingen op één project te zetten, leren ze van elkaar. Het lerend vermogen wordt hierdoor vergroot. Verder laten de leerlingen met veel facetten van het schildersvak in aanraking komen en krijgen ze steeds meer verantwoordelijkheden. Deze aanpak heeft er bij Botterweck voor gezorgd dat mensen na het afronden van de opleiding graag bij ons willen blijven. We profileren ons als een aantrekkelijke werkgever, waar medewerkers zich kunnen ontwikkelen en doorgroeien.’
Bij Jill is die boodschap goed aangekomen. De Limburgse ziet voor zichzelf voldoende mogelijkheden om zich bij Botterweck te ontwikkelen. ‘Mijn ervaring is dat veel mensen een onvolledig beeld hebben van wat een schilder doet. Die denken dat je de hele dag aan het schuren en aflakken bent. Maar communicatie is ook een belangrijk onderdeel van dit werk.’
Docent Curfs vult aan: ‘Omgaan met mensen, dat is Jill haar sterke punt. Op onze opleiding begeleiden de ouderejaars studenten de leerlingen in de lagere jaargangen. Het begeleiden van leerlingen en projecten maakt ook onderdeel uit van het examenprogramma. Jill heeft absoluut talent voor het aansturen van mensen.’
Trotse opa
Jill hoort de lovende woorden van haar docent lachend aan. Zij voelt zich duidelijk helemaal op haar plek in de schildersbranche, al overwoog ze na het vmbo nog even te kiezen voor de richting bouw en infra. ‘Die opleiding bleek behoorlijk theoretisch en sprak mij daarom minder aan. De opleiding tot gezel schilder is meer praktisch.’
De Maastrichtse geniet van de sfeer op het Vista College, waar momenteel 63 jongens en meisjes worden opgeleid tot schilder. ‘Docenten voelen als collega’s. Ook bij mijn leerbedrijf zit ik helemaal op mijn plek. Ik bewaar goede herinneringen aan het verrichten van buitenschilderwerk aan het ziekenhuis van Heerlen. Vanuit een hangbrug hebben we het zestien verdiepingen tellende gebouw moeten schilderen. Gelukkig ben ik niet bang voor hoogtes. Ik vond het een fantastische belevenis.’
Met haar opa, die in het verleden ook schilder was, kan ze goed praten over haar ervaringen in de sector. ‘Als kind heb ik mijn opa regelmatig geholpen bij schilderklusjes. Hij voorziet mij van allerlei adviezen, bijvoorbeeld over veilig werken. Nog voordat ik met de opleiding begon, heeft hij mij uitgelegd hoe een ladder werkt. Toen mijn opa nog schilder was, werkten er natuurlijk nog nauwelijks vrouwen in deze bedrijfstak. Hij vindt het geweldig dat ik nu in zijn voetsporen treed.’
Lees ook deze verhalen van aanstormende talenten in de schildersbranche: