Ga naar hoofdinhoud

Introductie van unieke E-Cargofiets voor schilder


Vastgoedzorg Van der Weide uit Voorschoten presenteerde medio september een unieke - speciaal voor de schilder ontworpen en ingerichte - E-Cargofiets waarmee het voortaan op milieuvriendelijke wijze naar en van klanten in stadscentra in de Randstad rijdt. Hiermee wil het bijdragen aan de luchtkwaliteitverbetering en afspraken die in het klimaatakkoord zijn gemaakt. Ook branchegenoten kunnen de schildersbakfiets kopen. “We moeten deze ontwikkeling branchebreed dragen. De toekomst is elektrisch.”

Eigenaar-directeur Michael van Lochem van Vastgoedzorg Van der Weide op de speciaal voor zijn bedrijf ontworpen ‘full custom’ elektrische schildersbakfiets

De ‘full custom’ elektrische schildersbakfiets heeft Vastgoedzorg Van der Weide speciaal laten ontwerpen voor gebruik in toekomstige zero-emissiezones in hun werkgebied, de Randstad. “Over een paar jaar zijn de centra van de grote steden niet meer of zeer beperkt toegankelijk voor benzine- en dieselauto’s”, zegt eigenaar-directeur Michael van Lochem.

“Om in deze zero-emissiezones toch op efficiënte maar vooral ook duurzame wijze vastgoedonderhoud uit te kunnen voeren, ontstond bij ons het idee een E-Cargofiets te laten ontwikkelen, die volledig is geënt op de schilder.” Van Lochem ging hiervoor in gesprek met ZOEM.bike, een Haags bedrijf dat elektrisch ondersteunde bakfietsen voor onder andere de kinderopvang ontwikkelt. “Ik wilde graag een bike die in feite een kopie is van een schildersbus waarin de vakman alle spullen mee kan nemen die hij op locatie nodig heeft.”

Met de nodige input van Van Lochem ging ZOEM.bike vervolgens naar de tekentafel. Het eindresultaat mag er zijn. De E-Cargofiets met achterwielmotor is 3,5 meter lang en 1,35 meter breed. Onder de klep van de E-Cargofiets is aan weerszijden bergruimte voor verfemmers- en blikken en non-paintproducten en ook is er nog plek voor bijvoorbeeld een spuitmachine.

Ook is een uitklapbare werkbank aanwezig. Helemaal onderin de bakfiets zit een lekbak en bevindt zich nog een ‘opbergla’ voor een kleine trap. “Bovenop de klep kun je desgewenst nog een imperial aanbrengen voor het vervoer van een kamersteiger.”

Onder de klep van de E-Cargofiets is aan weerszijden bergruimte voor verfemmers- en blikken en non-paintproducten en aan de linkerkant zit een een lekbak

Zero-emissiezones

De driewielbakfiets heeft een elektrische trapondersteuning van 80NM, kan in totaal 200 kg laadgewicht dragen, beschikt over een navigatiesysteem, een speciaal ‘one size fits all’ -zadel en een automatische, vijftraps versnellingsbak om het rijden zo comfortabel mogelijk te maken.

“In vergelijking tot de reguliere, elektrisch ondersteunde bakfietsen is bij onze variant gekozen voor zwaardere wielen, schijfremmen en een stijver frame. Hierdoor kan je veilig de weg op met dit stabiele, kwalitatief goede transportmiddel”, zegt Van Lochem. “Waar de bestuurder goed op moet letten is dat, wanneer hij door de bocht gaat, het stuur overpakt. Want je hebt geen stuurbekrachtiging, zoals in een schildersbus.”

“We willen als vastgoedonderhoudsbedrijf bijdragen aan een duurzame samenleving. Dat doen we met ons werk door huizen en gebouwen te verduurzamen en te onderhouden, maar ook door steeds meer met elektrische auto’s te rijden, gebruik te maken van duurzamere verf, zonnepanelen te installeren en nu dus ook met een speciaal voor de schilders ontworpen en ingerichte E-Cargofiets”, legt Van Lochem uit.

“Zo werken we aan een creatieve oplossing voor de binnenstedelijke logistiek. Je kan wel dwars gaan liggen tegen de aangescherpte mileuregelgeving, maar er is simpelweg geen weg meer terug. Dan lopen we liever mee voorop. De toekomst is elektrisch.”

Van Lochem hoopt dat veel branchegenoten eveneens overgaan op de aanschaf van een schildersbakfiets bij Zoem.bike. Veel collegae hebben, volgens hem, interesse

Parkeerkosten

Volgens Van Lochem scheelt de inzet van de schildersbakfiets ook (parkeer)kosten en tijd, omdat een parkeerplek zoeken in stadscentra in de Randstad vaak moeilijk en ook nog eens duur is. “Ik heb uitgerekend dat ons bedrijf maandelijks 5.000 euro aan parkeergeld kwijt is in steden als Amsterdam, Rotterdam. Leiden en Den Haag. Je betaalt op sommige locaties zomaar 25 á 30 euro voor een parkeerplek in het centrum.”

Van Lochem erkent dat de overstap van een bestelbus naar een bakfiets een cultuuromslag in het bedrijf vraagt. “Niet iedereen is meteen enthousiast om met de E-Cargofiets op pad te gaan, maar dat komt wel goed. “We willen de fiets in een cirkel van maximaal 15 kilometer rond Voorschoten inzetten op schilderprojecten. Dat is een acceptabele fietsafstand voor onze werknemers.”

Voor klussen in de binnenstad van het verderop gelegen Amsterdam en Rotterdam kan de bakfiets eventueel op transport (bijvoorbeeld in een zeecontainer met ander materieel) worden gezet om ook daar te worden gebruikt.

“Ons doel is om fasegewijs straks met zes schildersbakfietsen op weg te gaan naar stadscentra. Het overige personeel dat op zo’n project wordt ingezet, kan dan met het openbaar vervoer naar de werkplek reizen. Of we bieden hen hiervoor misschien een e-bike. Ook dat is nieuw ondernemerschap”, zegt Van Lochem.

Hij hoopt dat veel branchegenoten eveneens overgaan op de aanschaf van een schildersbakfiets bij Zoem.bike, die op den duur ook leasecontracten gaat aanbieden. Diverse geïnteresseerde collegae zijn al een kijkje bij Vastgoedzorg Van der Weide komen nemen om de driewieler uit te proberen.

Het vervoermiddel wordt straks ook tentoongesteld in diverse vestigingen van verfgrossier ProCoatings. De schildersbakfiets kost 9.000 euro (excl. btw). “Daarvan krijg je 2.900 euro Milieu-investeringsaftrek terug van de overheid. De bakfiets kan mee worden verzekerd in de WA-verzekering”, aldus Van Lochem.

Het bedrijf
Vastgoedzorg Van der Weide is een 63 jaar oud totaalonderhoudsbedrijf in Voorschoten, dat met circa 60 vaste medewerkers en daarnaast met meerdere flexibele arbeidskrachten en vaste partners werkt. Eigenaar-directeur Michael van Lochem, die eerder uiteenlopende functies in de verfkolom had, nam het bedrijf 18 jaar geleden over van grondlegger Gerard van der Weide. Twee jaar geleden werd Wybrand Vielvoije mede-directielid die verantwoordelijk is voor operationele zaken. Het bedrijf werkt hoofdzakelijk in de Randstad voor overheden, grote corporaties, zorginstellingen, pensioenfondsen en VvE-beheerders. Zie ook www.svdw.nl 

Onderin de bakfiets bevindt zich nog een ‘opbergla’ voor een kleine trap

Tekst en foto’s: Broer Feenstra

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper