Vijf Schildersvakopleidingen onder je hoede, binnenkort zelfs zes en over ruim een jaar negen. Ga er maar aanstaan. Joni Hendrix doet het. Sinds september zwaait zij de scepter over de locaties Nuenen, Rosmalen, Nijmegen, Breda en Tilburg. Daar komt volgend jaar de gebundelde vestiging Mierlo/Horst/Roermond bij. Een nieuwe fusie met Geldermalsen, Amersfoort en Rotterdam is ophanden. ’s Lands met afstand grootste Schildersvakopleiding is daarmee vanaf september 2025 een feit.
Meerjarenplan
Maak van Schildersvakopleiding Zuid één organisatie die klaar is voor de toekomst. Met die opdracht in haar hoofd werkte Hendrix een meerjarenplan uit. ‘Hoe kunnen we zorgen dat er voldoende werknemers instromen, dat zij voldoende inzetbaar zijn, vitaal blijven en mobiel zijn? De arbeidsmarkt is enorm in beweging. Volgens prognoses daalt het aantal studenten in het middelbaar beroepsonderwijs de komende jaren. Tegelijkertijd is nu al sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Bovendien zet ook in de schildersbranche de vergrijzing door. Veertig procent van de schilders stopt binnen tien jaar. Ondernemers moeten veel slimmer omgaan met hun personeel door ze breder te bekwamen binnen het werkveld. Ook daar moet Schildersvakopleiding een rol in spelen.’
Je plan heeft als ondertitel ‘Route naar succes’. Hoe ziet die route eruit?
‘Schildersvakopleiding Zuid moet het loket worden voor onderwijstraining en opleiding. Dat betekent niet alleen praktische scholing aanbieden, maar vooral sturen op persoonlijke begeleiding van de lerende en het bedrijf. Ik geloof heel sterk in de waarde en kracht van persoonlijk contact. Iedereen verdient een persoonlijke aanpak, of het nu gaat om reguliere leerlingen, zij-instromers, statushouders, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, of mensen die al twintig jaar in het vak zitten. Wat heeft hij of zij nodig en hoe kunnen wij daarbij helpen? Deze coachende benadering vraagt natuurlijk ook veel van onze interne organisatie. We moeten op een heel andere manier naar opleiden kijken. Om een succes te maken van deze transitie zijn alle partijen die actief zijn in de sector nodig. Als dat lukt, is groei een logisch gevolg. Samen het verschil maken, maakt alle verschil.’
Welke stappen zijn daarvoor nodig?
‘Allereerst moet onze interne organisatie op orde zijn. Inmiddels staat er een nieuw functiehuis met functiestructuur. Als tweede willen wij het opleidingsaanbod verbreden en verdiepen om antwoord te geven op veranderende vragen vanuit de markt. De komende tijd wil ik nog meer duidelijk krijgen welke onderwerpen spelen bij schildersbedrijven en hoe wij daar als opleiding beter op kunnen inspelen. We moeten de ROC’s meenemen in deze hervormingen. Ik wil er van af dat we op iedere locatie andere afspraken hebben. Er moet uniformiteit komen. Dat betekent dat nieuwe afspraken nodig zijn met ROC’s en leerbedrijven. En, zoals gezegd, het is belangrijker dan ooit dat we ons gaan verenigen. Er is nu heel veel versnippering. Laten we de samenwerking opzoeken.’
Met wie?
‘Andere Schildersvakopleidingen, OnderhoudNL, dat ook een ruim aanbod trainingen en opleidingen kent, maar bijvoorbeeld ook met Savantis en SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven, red). De capaciteit die we hebben, moeten we met elkaar delen. Een ondernemer die een leerling enkel opleidt voor zijn bedrijf is echt niet meer van deze tijd. De jeugd wil flexibiliteit; tekent niet voor zijn hele leven bij één baas. We moeten opleiden voor de bedrijfstak, niet enkel voor een bedrijf. Dat vraagt om vertrouwen dat we het met elkaar doen; dat we samen de bedrijfstak gaan bekwamen. Uiteindelijk plukt daar iedereen de vruchten van, maar dat vergt wel een andere mindset. Laten we stoppen met het plaatsen van een hek om het bedrijf. Zet dat hekje om de bedrijfstak. Daar kan de Schildersvakopleiding een hele mooie rol in spelen.’
Hoe gaat het opleidingsdomein eruit zien?
‘Het reguliere diploma-onderwijs waarin we samen met ROC’s de bol- en bbl-leerlingen opleiden blijft zoals het is. Met de ROC’s gaan we daarnaast flexibel modulair onderwijs aanbieden. Dat wil zeggen dat alles wat binnen de reguliere diploma-routes valt, wordt opgeknipt in modules die afzonderlijk kunnen worden gevolgd en worden afgesloten met een certificaat. Leerlingen die een diploma op niveau 2 hebben behaald en niet door willen naar niveau 3, hopen we zo te stimuleren zich – door het volgen van een module – verder te bekwamen. Bijvoorbeeld in calculeren of restaureren. Tot slot hebben we dan nog cursorisch onderwijs. Dan aan veiligheidstrainingen, VCA-hoogwerker, houtrotherstel of kitten.’
En verder?
‘Het plan zoals ik dat nu heb uitgewerkt is toepasbaar voor de gehele gebouwde omgeving. Dus ook voor opleidingen in de bouw en installatiesector. Als we daarvoor de handen op elkaar krijgen, zijn bijzondere combinaties mogelijk vanuit de verschillende opleidingen. Een timmerman kan dan bijvoorbeeld een module glaszetten volgen via de Schildersvakopleiding. Samen met bedrijf en leerling kun je bekijken welke behoeftes er zijn en gebruikmaken van alle beschikbare kennis. Echt de samenwerking opzoeken dus, in plaats van ieder op z’n eigen eilandje.
Moet dit uiteindelijk resulteren in meer leerlingen?
‘Zeker. We willen groeien naar 650 leerlingen in 2028, verdeeld over negen of tien locaties in het zuiden van Nederland. Als volgend jaar de fusies hun beslag hebben gekregen komen we naar verwachting uit op zo’n 450 leerlingen. De groei van het leerlingenaantal moet komen uit een verbreed opleidingsaanbod. En ik denk dat de schaalvergroting ook een aanzuigende werking kan hebben. We zullen beter in staat zijn om te laten zien wie we zijn, wat we doen en wat we kunnen.’