PPG haalde de internationale vakpers naar haar laboratorium in Amsterdam om recente innovaties te introduceren. Onder andere twee watergedragen brandwerende coatings voor stalen constructies, een 1-pots polysiloxaan verf en een biociodevrije antifouling coating die is geïntegreerd met een zelfklevende folie. Verrassend was ook de kennismaking met de Ultra Cool muurverven; niet nieuw, maar in Nederland vrijwel onbekend.
“We have a great story to tell”, motiveerde Ken Armistead, corporate communications manager, het uitnodigen van de international vakpers. In Nederland en België kennen we PPG vooral van de merken Sigma Coatings, Veveo Coatings, Glidden, Boonstoppel, Brander, Rambo, Histor en ProGold, maar wereldwijd gaan er tientallen merknamen achter deze coatinggigant schuil. “Wij zijn dan ook het verborgen juweel in de coating industrie”, stelde Jean-Marie Greindl. Hij is als president verantwoordelijk voor PPG in de de EMEA regio en tevens senior vice president voor de wereldwijde activiteiten van PPG Architectural Coatings.
![00-Zelf voelen](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2016/05/00-Zelf-voelen-300x225.jpg)
Met 46.600 werknemers en actief in meer dan 70 landen was de in Pittsburgh (VS) gevestigde multinational in 2015 goed voor een omzet van 15,3 miljard dollar. De coating- en verfactiviteiten nemen 93 procent (14,2 miljard) van de omzet voor hun rekening en daarmee is PPG op dit gebied groter dan AkzoNobel, aldus Greindl.
Tien jaar geleden was dat aandeel nog geen 55 procent. Afstoten van andere chemische activiteiten en acquisities van bijvoorbeeld SigmaKalon (2008), AkzoNobel North America Architectural Coatings (2013) en Comex Mexico (2014) maakten deze focus mogelijk. PPG is inmiddels vertegenwoordigd in alle marktsegmenten die in coatingland zijn te onderscheiden. “Overal willen we de nummer 1 of 2 zijn of worden.”
Innovatie deco
Continue innovatie is daarbij cruciaal, maakte Philippe Hosotte, global technical director Architectural Coatings bij PPG, duidelijk. Het Research & Development lab in Amsterdam is een belangrijke schakel in dit netwerk, maar wereldwijd zijn in verschillende centra wel 400 onderzoekers voor deze groep aan het werk. Zij generen jaarlijks ongeveer 150 nieuwe productideeën.
In Nederland zijn we al vertrouwd met de LTA+ technologie die is verwerkt in de in 2015 gelanceerde Sima S2U Nova LTA+. Technical product manager Christelle Tuffery legde de journalisten uit hoe self-crosslinking van het polyurethaan-acrylaat bindmiddel deze watergedragen verf voor binnen bestand maakt tegen krassen en huidvet. Terwijl bij applicatie sprake is van een lange open tijd en mooie vloei, droogt de verf relatief snel en lang behoudt lang zijn oorspronkelijke kleur.
Ook de reeds in Nederland gelanceerde Sigmapearl Clean Matt (super reinigbare watergedragen muurverf) sprak bij het journaille tot de verbeelding. In combinatie met het Sigmapearl Cleaner schoonmaakmiddel zijn ook slecht in wateroplosbare verontreinigingen, zoals olie en lipstick, te verwijderen zonder de matte look van het geschilderde oppervlak aan te tasten.
Ultra Cool technologie
Wij waren verrast door de kennismaking met de zogenoemde Ultra Cool coatings. Deze muurverf voor buiten is al in 2011 door PPG gelanceerd en wordt met name in Polen, Duitsland en Frankrijk op de markt gebracht. Sommige landen hebben namelijk restricties gesteld aan de maximale hoeveelheid infrarood zonlicht dat mag worden geabsorbeerd door een coating aan de buitenzijde van een gebouw. In Frankrijk is dat bijvoorbeeld 70 procent en in Duitsland 80 procent.
![01-LTA-technologie-A](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2016/05/01-LTA-technologie-A-169x225.jpg)
Belangrijkste reden is dat opwarming het thermische comfort in een gebouw verstoort (en leidt tot een hogere energieconsumptie als de airconditioning dit moet compenseren), maar het kan ook leiden tot schade aan de buitenschil of versnelde degradatie van verffilm. Het gevolg is dat het bruikbare kleurpalet bij muurverven in deze landen veel smaller is. PPG is met haar Ultra Cool technologie in staat muurverven te maken die tot 40 procent minder zonnewarmte opnemen dan conventionele muurverven, ook als het gaat om de donkere kleuren.
Het ‘geheim’ zit in een speciaal pigment in de toplaag dat de infrarode straling nauwelijks absorbeert, in combinatie met een witte grondverf die het grootste deel van de straling reflecteert. Niet alleen kan hierdoor de opwarming van een gebouw met zo’n 20 graden Celsius worden beteugeld en energie worden bespaard, het biedt architecten ook een breder kleurenpalet binnen de nationale normen. Niet voor niets wordt deze verf in Frankrijk op de markt gebracht onder de naam Unlimited Colors.
Protective Coatings
Het grootste nieuws had PPG echter te melden op het gebied van Protective & Marine Coatings (PMC). Met een omzet van 16 miljard dollar neemt PPG wereldwijd nu nog een derde plaats in, maar het heeft sterke troeven in handen om deze positie te versterken, zo werd in Amsterdam duidelijk. Kees van der Kolk, global technical director PMC, stelde de eerste watergedragen brandwerende coatings van PPG in de Steelguard range (Cellulosic Passive Fire Protection – CPFP) voor.
Stalen constructies, bijvoorbeeld in gebouwen, kunnen hiermee niet alleen worden verfraaid en beschermd tegen corrosie, maar isoleren het in geval van brand. Door de hitte transformeert de dunne coatingfilm in een schuimachtige substantie die het staal in een traject van 350 tot 750 graden Celsius voor respectievelijk 50-60 minuten (Steelguard 601) of 90-120 minuten (Steelguard 651) afdoende beschermt tegen vervorming. “Je koopt in feite tijd om mensen in veiligheid te brengen en de schade te beperken.”
Scheepshuid
Een andere echte innovatie, die echter nog niet marktrijp is, is de bekende fouling release coating SigmaGlide geïntegreerd met een zelfklevende folie (zie kader). Wel beschikbaar, zij het in Europa pas aan het eind van dit jaar en voorlopig in een beperkt aantal kleuren, is de nieuwe PPG PX One. Het werd in Amsterdam de volgende stap in staalconservering genoemd. Voor zware buitenomstandigheden worden gewoonlijk 2k epoxy of polyurethaan (pu) producten voorgeschreven.
PPG is er eerder al in geslaagd een 2-laags systeem te ontwikkelen dat net zo goed beschermt als een 3-laagsysteem, door het beste van twee werelden te combineren in één product: epoxy technologie gekoppeld aan polysiloxaan. Als deze hybride topcoating wordt opgezet na gebruik van een zinkprimer, is dit systeem net zo duurzaam als een 2k epoxy en sterker dan een pu-coating, aldus Van der Kolk. Nieuw is de toepassing als 1-pots systeem onder de naam PPG PSX One. Dit hybride acrylaat siloxaan systeem is ideaal voor structureel onderhoud en incidentele reparaties.
eShark project
Antifouling kent verschillende vormen. Traditioneel gebeurt dit met biocide houdende coatings om de aangroei van waterorganismen op de romp van een schip tegen te gaan. Een andere methode is zogenoemde fouling release door middel van een aangebrachte siliconen coating (PPG SigmaGlide); een lage oppervlaktespanning, grote elasticiteit en zacht oppervlak zorgen ervoor dat hechting van organismen niet mogelijk is op de scheepshuid en dat er brandstof wordt bespaard. Het nadeel is onder andere het gevaar van siliconen contaminatie op werf als deze siliconenhoudende coating wordt aangebracht.
PPG maakte in Amsterdam bekend dat het in een consortium, dat wordt ondersteund met EU-subsidies, werkt aan een systeem dat dit probleem tackelt en ook andere voordelen heeft: fouling release op zelfklevende PE-folie. Door PPG SigmaGlide onder geconditioneerde omstandigheden op dit meerlaagse systeem aan te brengen, is altijd een exacte laagdikte gegarandeerd en siliconencontaminatie op de werf uitgesloten. Dat heeft ook milieu- en gezondheidsvoordelen. Het aanbrengen van de folie gaat makkelijker en sneller dan een coating.
In dit project, met de toepasselijke naam eShark, wordt samengewerkt met foliefabrikant Mactac, Meyer Werft/ND Coatings, VertiDrive en Hamburg Ship Model Basin HSVA. Het doel is niet alleen het ontwikkelen van een zelfklevende film met release fouling eigenschappen voor onderwater toepassingen. Het fabricageproces biedt ook de mogelijkheid een textuur aan het siliconenoppervlak mee te geven (bijvoorbeeld ‘schubben’ geïnspireerd op de wedstrijdzwempakken) zodat kan worden gekeken of hiermee de weerstand in het water nog verder kan worden verlaagd en dus brandstof bespaard.
Er varen verschillende schepen als testobjecten in de praktijk en de voordelen van deze technologie zijn inmiddels aangetoond, aldus PPG. Men verwacht dat de commerciële introductie in 2018 kan plaatsvinden. De rol van VertiDrive in dit project is de ontwikkeling van een robot, waarmee de applicatie van de zelfklevende folie geheel geautomatiseerd kan geschieden.