De schildersbedrijven hebben de laatste jaren heel wat voor de kiezen gehad. De economie hakte er hard in en doet dat nog steeds. USP Marketing Consultancy onderzocht in opdracht van SchildersVakkrant wat hen overkomt, wat ze er aan doen en wat de toekomst gaat brengen.
Gemiddeld gezien heeft de crisis dan ook een negatief effect op de bedrijfsvoering van veel bedrijven gehad. Voor gemiddeld 8% geldt dit in zeer grote mate, voor 20% in grote mate en voor gemiddeld 53% in enige mate. Ook nu zijn het de grotere bedrijven die met 16% deze negatieve invloed in zeer hoge mate en met 29% in hoge mate ervaren.
Negatieve effecten op de bedrijfsvoering vraagt om maatregelen. Gemiddeld ruim een derde (35%) van de ondervraagde bedrijven deed daar nauwelijks iets aan; gemiddeld 39% heeft bezuinigd op de bedrijfskosten en gemiddeld 23% is meer met flexibel personeel gaan werken. Ook hier bleken de wat grotere schildersbedrijven actiever: 58% van de grotere schildersbedrijven bezuinigden op bedrijfskosten en 55% van de grotere schildersbedrijven hebben meer flexibel personeel ingezet om de crisis het hoofd te bieden.
Veel schildersbedrijven zochten naar nieuwe wegen om de omzet te compenseren. Op de vraag waar men als eerste aan denkt, scoort timmerwerk met gemiddeld 23% het hoogst, gevolgd door het plaatsen van glas met gemiddeld 19%, maar ook ander activiteiten naast het gewone werk zoals stucwerk, installatieonderhoud en zelfs ramen lappen worden genoemd.
Het positieve van dit alles dat veel schildersbedrijven (gemiddeld 60%) aangeeft als bedrijf klaar te zijn voor de toekomst (mee eens 49%; zeer mee eens 11%). Ongeveer een derde van de bedrijven (gemiddeld 32%) denkt zelfs dat de markt binnenkort weer aantrekt.
Het gehele onderzoek valt te lezen in SchildersVakkrant 7 (verschijndatum 19 april).