Ga naar hoofdinhoud

Korenbeurs als visitekaartje


Het is het soort werk waarmee je als schildersbedrijf kunt pronken: een monumentaal pand op een centrale plek. De Korenbeurs in Groningen is zo’n gebouw en is bij Behoud in goede handen. ‘De detaillering van de ijzeren gootklossen is prachtig.’

Bij het voorstelrondje in de Korenbeurs geeft een van de schilders meteen letterlijk zijn visitekaartje af. Wie zijn naam ziet staan, begrijpt dat wel: Karlen Mkrtsjian, een geheide tongbreker. Soms stelt hij zich simpelweg voor als Karel. Zijn kaartje vermeldt dat hij kunstschilder is. ‘Zo ben ik geboren’, zegt de uit Armenië afkomstige Mkrtsjian. ‘Ik kom uit een familie van kunstenaars.’ Om er zekerheidshalve aan toe te voegen: ‘Maar ik ben hier als onderhoudsschilder.’

Meewerkend voorman Dennis Veen brengt de oorspronkelijke zandkleur terug op het pand

Net als zijn collega’s Johan Pilon en Dennis Veen draagt hij een petje van Behoud, een samenvoeging van drie schildersbedrijven: De Graaf en Buursema uit Groningen en Porte uit Zwolle. ‘Er was onderling al veel kruisbestuiving’, vertelt bedrijfsleider Gerard Mensinga. ‘Met één naam stralen we nog meer eenheid uit.’ Behoud, in te schakelen voor totaalonderhoud, bestaat officieel sinds 27 februari. ‘Als we twee weken later waren geweest, hadden we geen feestje kunnen vieren’, beseft Mensinga, doelend op de uitbraak van het coronavirus.

Het is ruim een half jaar na de eerste golf en de tweede golf overspoelt momenteel Nederland. Mondkapjes verschijnen in het straatbeeld en op de markt van Groningen is het lang niet zo druk als gebruikelijk. In een lucht van versgebakken vis en gebrande noten werken de schilders aan de Korenbeurs, in het hart van de stad. ‘Schilderwerk en het herstellen van kozijnen, dat is wat we hier doen’, zegt uitvoerder Raimon Gacka. ‘Jurriëns Noord is de hoofdaannemer, wij zijn een van de partners. Vorig jaar moesten we al een prijs maken en dat leidde in maart tot een opdracht.’

De Korenbeurs, waar eens graan werd gekeurd, biedt vandaag de dag onderdak aan een AH-filiaal
FOTO’S: RV

Toen de schilders direct na de bouwvak eindelijk konden schuren, plamuren en voorbehandelen, moesten ze al snel weer een stap terug doen. Pandeigenaar Bun, de gemeente Groningen en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed besloten, na ampel beraad, het pand terug te brengen naar de oorspronkelijke kleuren. Daarop schakelde Sax Architecten, dat de bouw begeleidt, de kleuronderzoekers Karin Veldman en Jantina Veltman in. Aan dit duo uit Haren de taak uit te zoeken welke tooi het neoclassicistische gebouw, een ontwerp van stadsbouwmeester J.G. van Beusekom, ten tijde van de oplevering in 1865 had.

‘Onze eerste reactie?’, herhaalt Veltman de vraag. ‘Die was “Yes!”. De Korenbeurs is een pand met karakter en toonaangevend in de stad Groningen.’ De twee onderwierpen het monument in eerste instantie aan een ‘quick scan’: met een scalpel doordringen tot oude verflagen. Vervolgens: kleurtrappen zetten, controlepuncties maken. ‘In principe kijken we in die fase niet naar archieffoto’s’, verduidelijkt Veltman. ‘Die zetten je misschien al op een bepaald spoor en dan zie je alleen nog maar de dingen die in dat beeld passen. Je moet waken voor tunnelvisie.’

Schilder Johan Pilon (links) en ‘kunstenaar’ Karlen Mkrtsjian. ‘Maar ik ben hier als onderhoudsschilder’

Op de consoles en het timpaan aan de voorkant – op dat moment nog wit – kwamen zo’n dertien oude afwerklagen tevoorschijn. ‘Die hebben we fotografisch vastgelegd, met de NCS-kleurenwaaier ernaast; om aan te geven welke kleurcode het meest in de buurt komt. Dat combineren we met archiefonderzoek en vervatten we in een rapport, aangevuld met onze eigen conclusies en aannames. Ik vergelijk ons vak weleens met archeologie.’

Veldman en Veltman namen de oudste twee kleurperiodes als uitgangspunt voor het zetten van proeven. Uiteindelijk adviseerden ze te kiezen voor het eerste tijdvak: een combinatie van gelig donkergroen (mosgroen) en een zandkleur. ‘In de tweede periode zaten meer lacunes en aannames, over de eerste periode waren we zekerder.’ Terwijl het kleuronderzoek van Rijkserfgoedlab RCE aan de drie beelden op het pand – Mercurius, Ceres en Neptunus – nog gaande is, is de genoemde zandkleur al prominent op het gebouw aanwezig. Het lokale Sikkens-filiaal leverde hiervoor de verf, door Behoud aangebracht in twee lagen.

Uitzicht vanaf de Korenbeurs op de aanpalende Der Aa-kerk

‘De detaillering van de ijzeren gootklossen is prachtig’, vindt meewerkend voorman Dennis Veen. ‘Daarnaast schilderen we het kozijnwerk en het voorportaal. Ik moet je eerlijk zeggen dat deze klus op zichzelf niet zo spannend is, we doen dit vaker. De bijzonderheid zit ’m meer in het gebouw zelf.’ Dat bevat veel glas, dat in de oorspronkelijke functie belangrijk was voor voldoende daglicht om het graan te keuren. Nu geven de ruiten een inkijkje in de supermarkt en aanpalende slijterij die in het pand zijn gevestigd.

Veen: ‘Wij doen veel werk voor woningstichtingen, maar van een project als de Korenbeurs kun je echt iets moois maken.’ Gacka: ‘Het is bekend vastgoed in de stad, je kunt er jezelf mee op de borst kloppen.’ Veltman vindt het prachtig worden, hoewel het rijksmonument nu nog in de steigers staat. ‘Benieuwd hoe het straks tevoorschijn komt. Ik hoop dat veel stadjers ervan zullen genieten.’

Alvast genieten van schilderwerk in uitvoering? Bekijk dan de video over de Korenbeurs op ons YouTube-kanaal SchildersVAKTV.

Bedrijfsleider Gerard Mensinga (links) en uitvoerder Raimon Gacka op fietsen van Behoud, een samenvoeging van De Graaf, Buursema en Porte

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan

Muurschildering Studio Giftig wereldwijde topper