Doordat bedrijven niet weten wie er op hun website komt en vooral ook waarom, laten ze geld liggen. Zonde. Laat je website voor je werken, is de boodschap van Frans Reichardt. Het is tevens de titel van zijn nieuwe training. De zelfbenoemde ‘klantenluisteraar’ geeft alvast tekst en uitleg.
Een training over websites? Klinkt erg 1999…
‘Elk schilders-, installatie- of bouwbedrijf heeft weliswaar een website, maar het verkeer dat op die website komt is nog heel vaak niet inzichtelijk. Vergelijk het maar met een showroom waarin mensen rondkijken, waarna ze die weer verlaten zonder dat er sprake is geweest van klantcontact. Terwijl je als bedrijf toch wilt weten waarom die klant bij je binnen is en hoe je hem van dienst kunt zijn. Online geldt dat dus ook. Er zijn verschillende stromen die leiden naar je website. Mensen hebben direct op jouw bedrijf gezocht of hebben je met bepaalde zoekwoorden gevonden. Hoe het ook zij: er ligt altijd een behoefte aan het bezoek ten grondslag. Weet dus welk doel die bezoeker heeft. Is het om even snel je telefoonnummer of e-mailadres op te zoeken? Openingstijden? Wil iemand een vraag stellen? Zoekt hij oplossingen? Dát categoriseren, is stap 1.’
Bedrijven weten dit dus niet? Of geloven ze het wel?
‘De meeste middelgrote en kleine bedrijven weten dit niet. Bij kleinere ondernemers zie je een groep die dit soort data interessant en uitdagend vindt, en een groep die het maar lastig vindt en het liefst morgen de stekker uit het internet zou trekken. Feit is wel: oriëntatie van klanten via internet neemt toe. Wie kijkt er nog in de Gouden Gids of in het Telefoonboek? Je hoeft er niets mee te doen, maar ontkennen dat deze ontwikkeling er is, is je kop in het zand steken. Mijn advies: ontdek, leer en vind ook de lol erin.’
Goed, je weet wie er op je website komt. En dan?
‘Concreet, als jij weet dat jouw websitebezoeker vooral op zoek is naar contactgegevens, zorg je ervoor dat die prominent zichtbaar zijn op de homepage. Bezoeken veel mensen jouw website om zich te oriënteren op schilderonderhoud en bestaat er informatiebehoefte, dan kun je overwegen om een e-mailnieuwsbrief aan te bieden met tips en adviezen. Komt iemand op jouw website omdat hij dat stadium al voorbij is en dichtbij een koop is, breng dan prominent een mogelijkheid voor het aanvragen van een goede offerte. Als je dit weet, maakt dat andere informatie op je homepage misschien totaal overbodig. Als jouw websitebezoeker een koopdoel heeft, ga dan niet op je homepage te prominent uitleggen wat voor bedrijf je bent en wat de historie van je onderneming is. Op deze manier, en daar verwijst de titel van de training naar, laat je je website voor jou werken. Terwijl jij een huis schildert, vergaart jouw website aanmeldingen voor je e-mailnieuwsbrief of offerteaanvragen zonder dat jij daar een extra inspanning voor hoeft te doen. Maar daar moet je eerst zelf wat aan doen.’
Is dit voor veel bedrijven niet gewoon een kosten-batenkwestie?
‘Bij veel mkb’ers leeft het idee dat een website iets is dat je nu eenmaal moet hebben. Een noodzakelijk kwaad. En omdat zij niet zien hoeveel bezoekers er op hun website komen, en niet zien hoeveel van deze bezoekers de website onverrichter zake verlaten, laten ze kansen liggen. Een kleine onderneming is er juist bij gebaat om hier mee aan de slag te gaan, met steun van goede experts. Je moet het niet allemaal zelf willen doen. En ja, dat kost geld, maar het levert je uiteindelijk meer op.’
Een handig neefje biedt wellicht de helpende hand…
‘Nou, dat handige neefje moeten we maar eens met rust laten, want die hebben een spoor van vernieling achtergelaten. Ik chargeer, maar op het gebied van teksten en vormgeving wordt er flink wat aangerotzooid. Mijn advies voor (kleine) schildersbedrijven is om een goede eenpitter of kleine studio voor webdesign te zoeken. Het design en de bouw van je website kost je eenmalig misschien een paar duizend euro; daarna is het afhankelijk van wat je wilt met de website en wat je aan ondersteuning nodig hebt of zelf kunt doen.’
Wat zijn anno 2016 echte don’ts op je website?
‘Een homepage met daarop de riedel ‘Welkom op onze website’ en daarna een verhaal over wie je bent en hoeveel mensen er bij je werken. Is dit info waar je klant op zit te wachten? Cut the crap! Eén van de beïnvloedingsprincipes bij klanten is autoriteit en daar gaat dit over. Voor veel andere informatie geldt dit niet. Ook een valkuil, zeker in de bouwsector, is alleen maar techniek laten zien op je website. Vakidioot zijn is mooi, maar klanten interesseert dat niet. Bijvoorbeeld een cv-installateur: het interesseert de meeste klanten niet welk merk ketel hij heeft; die klant wil dat het warm is in huis. Techneuten denken vaak in termen van producteigenschappen, en te weinig in productvoordelen: wat levert het op voor de klant?’
Bij de foto:
Frans Reichardt: ‘Feit is wel: oriëntatie van klanten via internet neemt toe’
Foto: Diederik van der Laan