Als je het product ziet begrijp je wat hij doet. De Rhino Safeclamp bestaat uit een klembint van glasvezelversterkt composiet. Daar doorheen gaat een haak van rvs, die je aan je imperiaal of dakdrager haakt. De klembint druk je op je ladder. Dan is het een kwestie van de haak naar boven trekken aan de hendel, de beugel van het vergrendelingssysteem overhalen en vast zit je ladder. Eventueel op slot te draaien met een sleuteltje, zodat de ladder niet alleen stevig op de bus ligt bij een aanrijding of een noodstop, maar ook veilig als er geboefte langs komt.
‘We brengen deze ladderklem al zo’n negen jaar op de markt,’ vertelt Joost Brauer. Hij is sales manager Benelux bij Rhino Products Europe. Een Brits bedrijf dat in 2003 begon met het maken en verkopen van stalen imperialen voor bedrijfswagens en in 2010 een Nederlands filiaal oprichtte. Dat kantoor is nu een voorraadhoudend bedrijf dat vanuit Grubbenvorst heel Europa bedient (er is ook een vestiging in Scandinavië en een agent in Polen).
Brauer: ‘Stalen imperialen verkopen we steeds minder. Aluminium imperialen en dakdragers steeds meer. Aluminium kan corroderen maar niet roesten. We focussen ons geheel op bedrijfswagens. Er bestaan nog wat vooroordelen over dakdragers. Die zijn even sterk en robuust als imperialen. Een set dakdragers heeft een draagvermogen dat ver boven die van de bedrijfswagen ligt. Terwijl ze lichter van gewicht zijn.’
De Safeclamp is dubbel gepatenteerd: het hele product plus de vergrendeling. Brauer: ‘Er zijn wel andere ladderklemmen, maar die werken meestal met een spindel, daar moet je dus steeds lang aan draaien om het vast of los te maken. En verder gebruiken mensen natuurlijk van alles: spanbanden, touw. Er zijn geen wettelijke regels voor. Maar wij hebben ons product laten testen, onder andere met chrashtesten en we geven er ook veiligheidscertificaten voor af.’ Daar is de laatste tijd veel vraag naar. Vooral grotere bedrijven noteren dit soort veiligheidsproducten in hun RI&E of voeren het op bij aanbestedingen.
Rhino verkoopt de klemmen altijd per twee, omdat twee klemmen op een ladder het veiligst is. Aanbevolen wordt om de haak met de opening van de krul naar voren om de liggers te haken. Dat voelt een beetje tegennatuurlijk. Brauer: ‘Dat is een ervaring uit die crashtests. Als een bedrijfsbus extreem zwaar remt of ergens tegenaan botst, slaat de achterkant omhoog terwijl de neus duikt. In zo’n geval zou de ladder los kunnen komen als de haak andersom zit.’
De Rhino Safeclamps worden meestal verkocht via de technische groothandel of ladderspecialisten en hebben een adviesprijs van 86 euro per set van twee.