De decoratieschilders Julien Gautier en Gert-Jan Nijsse delen de interesse voor marmertechnieken. Ze besloten samen een masterclass te organiseren in Nantes, de woonplaats van Gautier. Er werd geurloos gewerkt met het splinternieuwe glaceermedium van Linova: Acrilino. Een uitdaging die goed uitpakte.
De driedaagse masterclass omvatte het imiteren van vier marmersoorten. Groen Antiek, Rode Levanto, Gele Siena en Goudader stonden op het programma. In het decor, het 15e-eeuwse Musee de Compagnonnique, doceerde Nijsse in het Engels, Gautier vertaalde in het Frans. Drie intensieve dagen.
Marmer
Verdeeld over twee forse panelen werden stap voor stap de paletkleuren aangebracht met behulp van een nieuwe glaceerverf van de Zutphense groothandel Linova. De belangstelling kwam uit verschillende landen: Groot Brittannië, Letland, Nederland en Frankrijk. Mensen die hun opleiding op een van de ‘Ecoles Peinture Decorative’ in Nantes afrondden, anderen uit de restauratie, met opdrachten in het Louvre, maar ook een projectontwikkelaar in het cultureel erfgoed rond Riga. Allen zeer gemotiveerd om ‘onderhoud’ te plegen aan hun bestaande expertise.
Al snel kwam het ritme op gang door het uitleggen van de paletkleuren, de toegepaste technieken en gereedschappen, gevolgd door korte demonstraties. Vervolgens konden de deelnemers zelf aan de slag. Nijsse volgde de inspanningen op de voet en gaf, waar nodig, persoonlijke aandacht. Hij vindt het belangrijk dat gereedschappen die al met specifieke bedoeling in de 19e eeuw zijn ontwikkeld op de juiste manier worden gehanteerd. Wat voorheen voor olietechniek met bijvoorbeeld Eekhoornhaar is vervaardigd, is nu een kunststof Similhair geworden. Echter, het gebruik is identiek.
Vrijwel alle marmerimitaties werden in twee ‘etappes’ voltooid, op de Siena na die een extra glaceerlaag kreeg. Men ondervond geen problemen door dat op een dag meerdere malen toe te passen. Het ‘opwarmen’ op kleinere paneeltjes bevorderde de snelheid op de grote panelen.
Acrilino
Voorafgaand aan het in gebruik nemen van het product, voerde Nijsse met regelmaat testen uit om de eigenschappen te helpen aanpassen. Aanleiding hiervoor was het niet meer kunnen importeren van Proceed, product van het Amerikaanse Golden, waarmee een flink deel van de decoratiewereld inmiddels vertrouwd was.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2019/01/00-Oefenen-met-testmateriaal-683x1024.jpg)
Het alternatief liet even op zich wachten, maar nu blijken de experimenten in de praktijk succesvol te zijn. De vrijwel geurloze glaceerverf laat zich makkelijk mengen met allerhande, in water oplosbare, pigmenten. Of het nu vloeibare acryl is of poederpigmenten, de opnamecapaciteit is prima.
Wat een lastiger item kan zijn, is de ‘open tijd’. Afhankelijk van te behandelen oppervlakken en ondergronden. Ook daarin leverde de Acrilino geruststellende prestaties. Er moet weliswaar ‘doorgewerkt’ worden, maar het gevoel in een oliemedium te werken, maakt het tot een toegankelijke manier van werken. Is eenmaal het moment aangebroken dat het aandrogen start, dan zet dit ook door. Met het gevolg dat de aanhechting vlot volgt en er binnen ‘no time’ een volgende laag kan worden aangebracht. Voor het versnellen van de decoratiemethodes een heel groot voordeel.
Gereedschappen
Peter Voshart van Linova liet ook weten een breed Acrilino-systeem voor te staan, bestaande uit een gesloten watergedragen hechtprimer met een zijdeglans, die op kleur te leveren is. Ook een hoog- of zijdeglanzende vernis als afwerklaag. Bovendien zijn er gereedschappen ontwikkeld die naadloos aansluiten bij het gebruik van acrylverven.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2019/01/00-palet-voor-het-schilderen-van-de-Goudader-683x1024.jpg)
In deze keten is uitvoerig getest welke producten hiervoor het meest geschikt zijn en waarmee men niet voor verrassingen komt te staan als schiften, onthechten of onnodige onregelmatigheden. Alles onder dezelfde naam, Acrilino. Bij de gereedschappen valt dan te denken aan een kunststof daskwast, die niet alleen verzacht, maar ook zeer goed te reinigen valt.
Julien Gautier overweegt verdeler te worden, zoals meerdere van zijn collega’s in het buitenland hebben aangegeven hierin een rol te willen spelen.
Cursus Nederland
De samenwerking op decoratiegebied tussen Gautier en Nijsse blijft intensief. Ze focussen nu op het imiteren van diverse houtsoorten met Acrilino. Ook zal Gautier cursus in Nederland komen geven. In het cursus- en scholenveld is er een groeiende belangstelling voor speciale technieken met arbo- en milieuvriendelijke producten. Naast houten en marmeren beheerst Gautier ook het ‘trompe l’oeil’-schilderen tot in de puntjes. Tijdens de Salon in Leeuwarden kon men hiervan getuige zijn. Dit zal ook het thema worden van de toekomstige masterclass.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2019/01/00-Organisator-Julien-Gautier-schildert-rode-Levanto-576x1024.jpg)
De ‘Compagnons’
Vergelijkingen met de vrijmetselaar, of zoals we hier bijvoorbeeld de StudieClubs kennen, gaan mank bij het doorgronden van de ‘Compagnons du Devoir de Nantes’. Met het 15e eeuwse gebouw heeft de gemeente Nantes voorzien in een onderkomen voor de georganiseerde ambachtsgroepen, zoals loodgieters, beeldhouwers, glazeniers en schilders. Een plek waar Henri IV en Louis XIV zich in het verleden ophielden. Tijdens bijeenkomsten per beroepsgroep worden verschillende thema’s toegelicht en besproken. Het museum in het gebouw is per vakgebied ingedeeld en is iedere zaterdag en op afspraak geopend. Zie ook
www.compagnons-du-devoir.com/la-maison-de-nantes
www.facebook.com/CompagnonsduDevoirLoireOcean
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2019/01/00-Museum-grotesque-paneel-Compangnon-Nantes.jpg)