De vraag van de klant is belangrijk?
‘Je ziet de behoeften van de klant inderdaad veranderen. Die proberen we te begrijpen en door te vertalen naar de interne organisatie. Als je het goed doet, ben je al met ontwikkelingen bezig op het moment dat de vraag komt. We proberen als Logchies nu heel bewust een groter aandeel in de energierenovaties te verkrijgen. Zoals mijn vader in de tachtiger en negentiger jaren de koers op de isolatietrend heeft afgestemd. Dat ging met name om veel na-isolatie van flatgebouwen in Amsterdam Zuidoost. Op dit moment is verduurzaming heel belangrijk voor corporaties. We hebben een mooie continuïteit in de organisatie, doordat we de afgelopen jaren meerder langdurige verduurzamingscontracten hebben afgesloten. Waarbij we flinke aantallen woningen binnen een gestelde tijd van bijvoorbeeld label G naar label A of B brengen.’
Dat is een markt die bijvoorbeeld aannemers ook interessant vinden.
‘We zijn in 1960 begonnen als schildersbedrijf, daarmee zit het werken aan bewoonde panden al jarenlang in ons DNA. Dat nemen we mee bij de energetische verbeteringen van woningen in bewoonde staat. We hebben van bewonersparticipatie een van onze specialismen gemaakt. Daarvoor hebben we een vast team in dienst, voor bewonerscommunicatie en -participatie. Zij gaan bijvoorbeeld bij bewoners langs om met hen de energiebesparingen door te rekenen. Dat geeft ons een enorme voorsprong op andere partijen die ook bewoonde gebouwen willen renoveren.’
En het helpt bij herselectierondes, of niet?
‘Zeker. Dat is ook een trend. Een jaar of tien geleden gingen veel woningcorporaties het aantal van hun leveranciers terugbrengen, van wel dertig tot bijvoorbeeld zeven. Heel logisch, dat hebben wij met onze leveranciers ook gedaan. Je bouwt een band met elkaar op, je loopt net iets harder voor een loyale, grote klant. Maar de trend is nu ‘herselectie’, waarbij het verder reduceren van het aantal leveranciers vaak ook een doel is. Dat is op zich wel begrijpelijk, het doel is dat in 2050 het gehele woningbezit van de corporaties CO2-neutraal is. Om dat te bereiken moet je als partners samen een reis willen maken met een gemeenschappelijke visie én de bereidheid om te investeren in de samenwerking. Daar is wederzijds vertrouwen voor nodig.
Vertrouwen is sowieso wel een kernbegrip bij vastgoedonderhoud.
‘Klopt. Je werkt steeds meer samen met de opdrachtgevers op strategisch niveau, vanuit een gezamenlijke programmering. Dan ben je niet alleen uitvoeringsgericht bezig, waarbij je zorgt voor voldoende capaciteit, maar ook als vastgoedadviseur die de opgave begrijpt en de juiste scenario’s kan voorleggen aan de opdrachtgevers. Woningcorporaties willen dat de markt hun ‘ontzorgt’. Dat betekent ook: vertrouwen en loslaten. Dat moet je samen opbouwen. En dat kan alleen door een gezamenlijke visie te omarmen om tot die CO2-neutraliteit te komen. En daar is samenwerking op lange termijn voor nodig waarbij je continu verbetert en investeert in elkaar, zowel projectgebonden als projectonafhankelijk.’
Moet je er wel de mensen voor hebben.
‘De mensen zorgen ervoor dat de ambities worden waargemaakt. Het gaat erom dat de juiste mensen op de juiste plekken zitten én dat medewerkers zich blijven ontwikkelen. De beweging van medewerkers naar die vastgoedadviseursrol vraagt om de juiste resourcing. Dat is in een krappe arbeidsmarkt wel een uitdaging. De afgelopen jaren zijn goud geweest voor de uitzend- en detacheringsbureaus. Voor het eerst merk ik in deze tijd dat mensen, uta-personeel en vakmensen, ons direct benaderen. Dat is uitstekend, dat bespaart ons geld en het betekent dat mensen vanuit zichzelf voor onze, continu zich ontwikkelende organisatie kiezen. Vaste vakmensen kunnen we sowieso goed gebruiken. Ook omdat wij met de nieuwe wetgeving van januari wel zeker minder met zzp’ers zullen gaan werken. We proberen onze zzp’ers daar ook op te wijzen. In een tijd dat arbeidscapaciteit schaars wordt is het beter om te insourcen dan te outsourcen: je kunt je goede mensen maar beter zelf in huis hebben én houden.’