Ga naar hoofdinhoud

Meer kleur op de basisschool


Meer kleur op de basisschool en meer bewustzijn voor het schildersvak creëren bij de jeugd. Twee belangrijke doelstellingen van het Sikkens Kleurinitiatief NL. De aftrap van deze landelijke campagne was begin september op basisschool Mobiel in Reigersbos Amsterdam Zuidoost. Inclusief een flitsbezoek van cabaretier Jörgen Raymann.

Onder de naam ‘Sikkens Kleurinitiatief NL’ sponsoren medewerkers van AkzoNobel Nederland basisscholen met een schilderbeurt. Deze campagne is voortgekomen uit de wens van medewerkers van AkzoNobel om in hun directe omgeving actief te zijn met een maatschappelijk initiatief, aldus campagnecoördinator Thomas Cordes. “Een bottum-up initiatief dat prima past in het wereldwijde AkzoNobels programma Human Cities (zie kader, red).”

Bij basisscholen drukt het facilitair onderhoud vaak zwaar op de begroting. Nu zij sinds 1 januari 2015 ook nog eens verantwoordelijk zijn geworden voor het onderhoud aan de buitenkant, krijgt een schilderbeurt aan de binnenzijde meestal geen prioriteit. “Terwijl de leerlingen en het schoolpersoneel juist de hele dag tegen die binnenkant aankijken. Kleur kan zoveel doen voor de sfeer in het gebouw”, aldus Fred van den Heuvel, medeverantwoordelijke voor het project bij Sikkens.

Leerlingschilders

Om het maatschappelijk effect zo groot mogelijk te maken, zijn diverse partijen betrokken bij Kleurinitiatief NL. Sikkens levert de verf, geeft kleuradvies en coördineert de volledige uitvoering. Het schilderwerk wordt verzorgd door leerlingen van ROC’s en schildersvakopleidingen. Zij voeren hun stage uit in het Kleurinitiatief NL, onder begeleiding van een gepensioneerde professional.

0-Heleen_a
Heleen van Gent bespreekt kleurplaten van leerlingen. “Welke kleur past bij jou?”

Op basisschool Mobiel zijn zes leerlingen van ROC Mondriaan en ROC Leiden aan het werk. Onder het toeziend oog van Bob Jansen, oud-applicatiespecialist bij AkzoNobel, nemen zij de gemeenschappelijke ruimte van de school onder handen.

“Het mooie is dat de kinderen op de basisschool meteen een nieuw rolmodel krijgen voorgeschoteld”, aldus Cordes. “Iedereen wil piloot of brandweer worden, maar een beroep als schilder kennen ze vaak niet. Ze maken nu kennis met het ambachtelijke schildersvak en zien direct in hun eigen omgeving dat je met kleur iets moois kunt maken. De leerlingschilders zijn op hun beurt trots op het werk dat ze leveren. Dat stralen ze uit ook uit.”

Een ruimte

0-Schilderen
Nevendoel van de campagne is dat kinderen ervaren wat kleur met je kan doen en al op jonge leeftijd in aanraking komen met het schildersvak.

Scholen kunnen zich niet zelf aanmelden voor Kleurinitiatief NL, stelt Odet van Winsen, Manager PR bij AkzoNobel Decorative Coatings. “Medewerkers van de Nederlandse Decorative Coatings divisie maken zelf de keuze welke school zij willen benaderen om vast te stellen of er behoefte is aan een kleurrijke opfrisbeurt, bijvoorbeeld voor een klaslokaal, aula of gang. Het gaat altijd om maar één ruimte. Dus geen buitenschilderwerk en niet de hele school.

Omdat het project geen concurrent van de reguliere schilder wil zijn, maar juist een stimulans om het binnenwerk verder aan te pakken. En we willen zoveel mogelijk scholen helpen.” De klus moet in twee of drie dagen kunnen worden geklaard. Samen met de school wordt een aanvraag opgesteld, die dan door een jury van Sikkens-medewerkers wordt beoordeeld. De jury let onder meer op de schaal van het project, of alle gebruikers van de school ervan profiteren en de achterliggende motivatie van onder andere de kinderen.

Kleurpaletten

Vooraf is bepaald welke kleurpaletten optimaal passen bij een specifieke ruimte. Hiermee zijn kleurkaarten gemaakt – met hoofdkleuren en combinatiekleuren – die zijn afgestemd op de gebruiksfunctie van een ruimte. Heleen van Gent, hoofd van het Aesthetic Center van Sikkens: “Kleur kan effect hebben op het gevoel van leerlingen. Een school hoeft niet altijd voor een rustige kleur te kiezen. Kleur stimuleert de creativiteit, kan actiever of juist rustiger maken. Kleur beïnvloedt sterk de beleving van een ruimte en zijn gebruikers. Bovendien kan kleur de school identiteit geven.”

 Lespakket

Om docenten en leerlingen van een basisschool die onder handen wordt genomen nog meer bij het project te betrekken, is door AkzoNobel een speciaal lespakket over kleur voor basisscholieren samengesteld. Van Winsen: “Op die manier hopen we kinderen meer bewust te maken van kleur in hun omgeving en wat het met je doet. Van kleurplaten, tot kleur mengen en kleurillusies.” Van Gent tegen de aanwezige kinderen uit groep 1 tot en met 8: “Welke kleur past bij jou? Verkeerde kleuren bestaan niet, wel verkeerde kleurcombinaties.” Er is een ook een Kleurinitiatief Krant in een oplage van 5.000 exemplaren uitgegeven waarin tekst en uitleg wordt gegeven over de campagne.

Human Cities

Sikkens Kleurinitiatief NL is een actieve vorm van sponsoring die past in AkzoNobels programma ‘Human Cities’, dat onder andere gericht is op het kleurrijker maken van steden en onze omgeving. Kees Ekelmans, directeur Benelux AkzoNobel Decorative Paints, die zelf aanwezig was (rechts) bij de aftrap van de campagne op basisschool Mobiel: “We vinden het belangrijk om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Waar kunnen we dan beter beginnen dan bij het inspireren van onze kinderen? We zijn daarom ook trots op dit initiatief.”

 

 

0-Raymann
Jörgen Raymann deelt handtekeningen uit: “Prachtig dat je met een dun laagje verf iets weer mooi kunt maken.”

0-Kinderen

 

 


200 extra banen op de tocht bij AkzoNobel

AkzoNobel schrapt nog meer banen

Grootste zonne-energiecentrale AkzoNobel in Polen

Vliegtuigpaneel in Catalaanse stijl

AkzoNobel sponsort Nederlandse deelname aan Expo 2025 Japan