Ga naar hoofdinhoud

‘Namaken lukt gewoon niet’


Weinig verfmerken hebben zo’n sterke wereldwijde marketing als het Britse Farrow & Ball. De 132 kleuren van het verf- en behangmerk worden veel nagemaakt, maar het origineel benaderen ze nooit helemaal. De verf heeft een traditionele uitstraling, maar is in samenstelling gemoderniseerd. Het hele assortiment is sinds kort watergedragen, en het aantal grondverven is teruggebracht.

Opdrachtgevers maken een bewuste keuze voor Farrow & Ball

‘En dan verandert wereldwijd ook onze huisstijl. “Railings” wordt de nieuwe kleur. Een stoer, stijlvol soort zwart’, vertelt Ron Zaal, met zijn firma Interfurn importeur van Farrow & Ball in Nederland. Hij vermarkt de verf via circa 50 dealers: verf- behangspeciaalzaken en interieurwinkels. ‘Meer dan de helft van Farrow & Ball wordt door professionele schilders aangebracht. Opdrachtgevers kiezen heel bewust voor onze verf en zoeken er een schilder bij.’ Alle verven worden rechtstreeks op kleur vervaardigd in de fabriek in Wimborne, Groot-Brittannië. Zaal: ‘In Nederland heerst een mengcultuur. Andere fabrikanten denken Farrow & Ball kleuren te kunnen namaken. Dat eindigt vaak in desillusie.’ Pas nog kwam er een schilder in paniek binnen: ‘Hij had een heel huis in onze kleuren geschilderd, maar niet in onze verf. Dat merkte de opdrachtgeefster. Het werk moest helemaal over.’

 

Hoge pigmentering

Het verschil zit hem, volgens Zaal, in de hoge pigmentering. ‘Onze verven bevatten tot 30 procent meer pigment dan andere merken. Dat, de rijke harsbindmiddelen en de hoge refractie van de bestanddelen geven die intensieve diepte. Bij wisselend daglicht ziet het geschilderde oppervlak er steeds anders uit.’

 

Overstap op waterbasis

Farrow & Ball heeft de naam traditioneel te zijn. Maar de tijd heeft niet stilgestaan. Zaal: ‘Twee jaar geleden zijn al onze producten voor hout overgegaan op waterbasis. Ik ken de huiver van de Nederlandse schilder voor watergedragen producten voor buiten, maar onze muurverven en lakken zijn zelfs aanmerkelijk beter geworden. Farrow & Ball staat bekend om zijn doodmatte verven, zoals de houtlak Estate Eggshell voor binnen met een glansgraad van 20 procent, maar we hebben ook een hoogglanslak voor buiten met een glansgraad van 90 procent.’

 

Hoog rendement per vierkante meter

Sinds dit jaar heeft Farrow& Ball een heel nieuw grondverfassortiment. Voorheen waren er veel verschillende kleuren voor elke ondergrond. Dit is nu teruggebracht naar 4 kleuren grondverf, voor witte, lichte, midden en donkere tinten. Zaal: ‘Dat maakt het assortiment veel overzichtelijker.’ Vloei en verstrijkbaarheid zijn sterke punten van het verfmerk. En door een hoger rendement per vierkante meter is de prijs volgens Zaal vergelijkbaar met gangbare merken. Een nadeel is de verkrijgbaarheid: de Farrow & Ball dealers zitten niet op elke hoek van de straat, en kleur die niet op voorraad is wordt in Engeland gemaakt. Zaal: ‘De dealers worden wekelijks beleverd, en bestellingen kunnen op het adres van de schilder of op een project bezorgd worden.’ Voor de schilder zit er betrekkelijk weinig marge op de verf. Zaal: ‘Onze unieke uitstraling creëert de vraag. Als je je in het hoge segment weet te profileren met échte Farrow & Ball-verf en een uniek stuk werk en uitstraling aflevert is dat verlies op marge snel vergeten.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Minister Keijzer op BouwBeurs: ‘Meer, sneller en beter bouwen’

De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Verfproducent CIN neemt Hempel Industrial in Kampen over

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones


Naar archief >