Als toegift bij de ontwikkeling van een product ontdekten ze bij Mavro, gespecialiseerd bedrijf in schoonmaak- en antigraffiti producten, dat een van hun producten ook heel goed kleuren ophaalt van elk mogelijk ‘gesloten oppervlak’. Na enig modificeren werd dat NitoCoat. ‘Een extra verdienmodel voor schilders’.
‘Het kwam door een klantvraag’, vertelt Colin Austermann, marketeer bij Mavro. ‘Daarvoor ontwikkelden we een permanente antigraffiticoating met sterk beschermende eigenschappen: NitoCoat. Dat bleek een kleurherstellend vermogen te hebben; een uitgelezen kansen om het product ook elders te vermarkten.’
Een gewone antigraffiticoating doet niets bijzonders met de ondergrond. Het legt zich er onzichtbaar overheen en beschermt die ondergrond tegen verf, inkt en andere aantasting (bijvoorbeeld door roetneerslag en uv-straling). NitoCoat doet veel meer. Austermann: ‘Het gaat een chemische hechting met de ondergrond aan. Het is niet geschikt voor hout of minerale ondergronden. Maar bij industrieel gecoate oppervlakken, kunststof ondergronden en trespa dringt het in de ondergrond door en vormt er een laagje van een paar mu. Dat haalt de oorspronkelijke kleuren enorm op, ook als die al helemaal verkrijt zijn.’
Austermann: ‘Het is een mooi product voor de schilder. Trespa, dat zogenaamd onderhoudsvrij is, vormt een flinke uitdaging voor de schilder. Dat moet je anders reinigen, schuren, primeren, gronden en lakken. Nu ben je met reinigen en daarna opbrengen van NitoCoat meteen klaar. Je kunt hiermee ook andere oppervlakken aanpakken, zoals standbeelden en kunstwerken van metaal of kunststof.’
NitoCoat wordt sinds kort via de verfgroothandel verkocht, maar Mavro ontwikkelde ook een compleet ‘preferred applicator’-programma voor wie meer wil met het product. ‘Het programma bestaat uit een training, die we samen met opleidingsinstituut SVS hebben ontwikkeld, en een aantal verkoopondersteunende services en producten’, legt Austermann uit.
Opvallend daarbij is de demonstratiekoffer, met reinigingsmiddel, applicatieproducten, een bril en handschoenen en een flesje NitoCoat. ‘Zo kom je professioneel over op je opdrachtgever als je hem wilt overtuigen van de kwaliteiten van het product. Er is veel belangstelling voor het prefered applicator-programma. En professionele opdrachtgevers zoals corporaties en VvE-beheerders zijn geïnteresseerd in het product’, weet Austermann.
NitoCoat is een 1k-product en bevat nanopartikels. ‘Goede persoonlijke bescherming is belangrijk’, zegt Austermann. ‘Aanbrengen gaat heel eenvoudig, met een spons, een doek, een roller of zelfs met een HVLP-spuit. De kunst, zeker voor schilders, is om te leren het vooral dun op te brengen. Maar dat leer je snel genoeg.’