Ga naar hoofdinhoud

Nederland Schildert, een snelgroeiend schildersbedrijf


Is dit een ‘gamechanger’ in de schildersbranche? Rolf van den Breemer ziet in ieder geval goede kansen voor zijn bedrijf Nederland Schildert. Het bedrijf begon vorig jaar en heeft dit seizoen al meer dan vijftig schilders op de weg. Mooi werk, bij particulieren. Met verf van Sigma.

 

 

Heeft u de busjes al zien rijden? De kans is groot in de wijde omtrek van Amersfoort, Den Bosch, Arnhem-Nijmegen en de regio Rotterdam Rijnmond. Want dat zijn de vier vestigingen van het in Amersfoort zetelende Nederland Schildert. Die leus, ‘Nederland Schildert’, tekent de manier waarop het bedrijf werkt: vraag bundelen, een collectief creëren en daaraan schilderwerk leveren. Hebben we het hier nu wel of niet over een ‘gewoon’ schildersbedrijf?

 

Rolf van den Breemer, één van de vier eigenaren van het bedrijf, tevens eigenaar van Nederland Isoleert en Vlaanderen Isoleert: ‘We zijn nu enige jaren bezig met Nederland Isoleert. Daar hebben we veel ervaring opgedaan met de particuliere markt. Isoleren en schilderen zijn in de beleving van klanten vergelijkbare dingen: je weet dat het moet gebeuren, maar toch hik je ertegenaan. En als je dan een schildersbedrijf moet gaan opzoeken, referenties opvragen, die man bellen en dan tegen een voicemail aanlopen, dan zijn dat allemaal hobbels op de weg waardoor mensen er maar niet aan beginnen of halverwege afhaken. Terwijl, hebben we gemerkt, als je de mensen direct benadert, met de moderne marketingmethodes die je daarvoor tegenwoordig ten dienste staan, en als je meteen opvolgt als de klanten interesse hebben getoond, en als je ter plekke een deskundige offerte kunt aanbieden met een duidelijke prijs, dat je dan die hobbels wegneemt. Ze nemen dan veel sneller die beslissing.’

 

En daarvoor heeft Nederland Schildert ook de infrastructuur: een uitgedachte en uitgezochte manier om groepsgewijs consumenten te benaderen, twintig goed opgeleide mensen bij de klantenservice die op veel vragen antwoord kunnen geven, getrainde en ervaren experts in het land die de opname kunnen doen en ter plekke op de tablet een offerte kunnen opstellen, projectleiders die de opstart doen en de oplevering, een kwaliteitsfunctionaris om het hele proces te bewaken, en ook de schilders om het werk op gedegen kwaliteit uit te voeren. Want Nederland Schildert geeft zes jaar garantie op het schilderwerk.

 

‘De schilders, dat is steeds de eerste stap die we nemen als we onze vestigingen openen,’ vertelt Van den Breemer. ‘We beleggen bijeenkomsten in de regio waar we willen gaan beginnen en nodigen daar schilders voor uit. Vaak in samenwerking met de uitzendbureaus waarmee we samenwerken. Soms zit daar drie man, soms wel 25. We leggen hen uit wat de voordelen zijn van bij Nederland Schildert werken. Een complete uitrusting, je kunt bij wijze van spreken in je onderbroek aankomen, je krijgt kleren en PB’s van ons. Een bus met alle nodige materialen en apparaten. Inclusief de verf. Het hele schilderseizoen werk, tot diep in oktober. We hebben inmiddels ook een propositie voor binnenwerk ontwikkeld en plannen binnenwerk naar de winter, dus ook dan hebben we goede schilders nodig. Verder krijgen ze een vaste maat om mee te werken, want we werken altijd in tweetallen. En, dat vinden de schilders vaak nog het fijnste: het is particulier werk. Vaak mooie huizen. We hebben klanten in alle segmenten, maar de grootste groep zijn wel mensen van 50+ met grotere twee-onder-een-kap- of vrijstaande woningen. Je mag er mooi werk leveren, want die zes jaar garantie die moet natuurlijk wel van het goede schilderwerk komen.’

 

Nederland Schildert noemt op de website veelvuldig de naam van Sigma. Van den Breemer: ‘We koppelen ons bedrijf graag aan bekende en betrouwbare merken. Dan lag Sigma voor de hand. Door onze schaalgrootte hebben we natuurlijk inkoopvoordeel. Maar Sigma doet wel meer voor ons. Zo hebben we een bijeenkomst gehad met al onze schilders en ook onze experts hebben een training van mensen van Sigma gehad. We willen onze klanten een eenduidige ervaring bieden, kwaliteit leveren, dus dan is het goed om het ook over de basiszaken te hebben zoals verschillende manieren van schuren en het opbrengen van een verfsysteem. We werken met kwaliteitsschilders. Als er eens een schilder bij is met wat minder ervaring, dan combineren we hem met een zeer ervaren andere schilder. Constante kwaliteit leveren is voor ons van belang. Wij merken ook de werking van mond-tot-mond-reclame. Nadat we één woning in Ravenstein hadden geschilderd volgde de ene na de andere opdracht uit die plaats.’

 

Het collectieve zit hem niet in de ‘collectieve inkoop’ zoals Vereniging Eigen Huis die bij schilderwerk, maar vooral ook bij energie propageert: het idee dat als je samen sterk staat, je ook lagere prijzen kunt bedingen. Van den Breemer: ‘We mikken met onze marketing wel steeds op afgeperkte regio’s. Zo krijgen we in een klein gebied meerdere opdrachten. Daardoor kunnen onze schilders efficiënter werken. Dat scheelt in de prijs. Onze sterke punten zijn dat we altijd bereikbaar zijn, duidelijke garantie geven, onze kwaliteit én dat we ons uitsluitend op particulieren richten.’

 

Veel is gericht op de beleving van de klanten. ‘Zo komen de projectleiders van Nederland Schildert bij aanvang van de klus altijd langs met een checklist. “Mogen de schilders gebruikmaken van het toilet, mag de radio aan, zijn er andere wensen”, dat soort dingen. Ze lijken simpel, maar van te voren afspreken voorkomt misverstanden en overlast’, zegt Van den Breemer. ‘Het is leuk om met schilderen bezig te zijn. Van isolatieklanten krijgen we wel bedankjes over hoe behaaglijk het is en hoeveel energie ze besparen. Maar daar zie je niets van. Bij bouwkundige ingrepen ga je na de stukadoor pas zien hoe het eruit komt te zien, maar de schilder maakt het pas echt af en mooi. Dat geeft je een grote verantwoordelijkheid als schilder, en aan de bewoner geeft het een extra beleving van zijn woning.’

 

Foto:

De schilders, in uitzendconstructie, krijgen een complete uitrusting, zowel persoonlijk als om mee te werken

 

Foto: Nederland Isoleert

 


Henry Handsome moet visie ToekomstGroep tot leven brengen

Onderhoudssubsidie-loket rijksmonumenten opent weer

Duurzaam onderhoud: corporaties aan zet

Ruim helft cyber-subsidiebudget nu aangevraagd

Recordbedrag naar woningonderhoud